• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert. Lookup?

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevinvd92

Gebruiker
Lid geworden
16 aug 2018
Goedemorgen allen,

Kan iemand mij uitleggen hoe ik het volgende voor mekaar krijg.

In bijgaande Excel zit een voorbeeld van hoe mijn 'database' er uit ziet, ik heb meedere leveranciers voor een hele lijst met artikelen.
In rij D kun je de goedkoopste prijs zien en rij E kun je de goedkoopste leverancier zien. Nu wil ik dat excel mij laat weten wat het artikel nummer is van de goedkoopste leverancier in vakje F.

Weet iemand welke formule ik hier voor moet gebruiken?Bekijk bijlage voorbeeld2.xlsx

alvast bedankt.

groeten,

Ik snap je bestandje (en je uitleg) niet helemaal; je hebt het over 'rij D' en 'rij E', maar D en E zijn kolommen, geen rijen. Dat zijn de nummers, dus Rij 1 t/m Rij 7 zoals je ze nu hebt. Maar waar je me écht mee hebt, is de opmerking dat je in 'vakje F' iets wilt zien. Dat bestaat natuurlijk niet: je hebt Kolom F en Cel F1, F2 etc. In kolom F heb je nu artikelnummers staan, van artikelen die uniek zijn; elke rij heeft een ander artikel. Waar en wat wil je dus precies zien?

Goedemorgen,

ik probeer het even anders uit te leggen.

in cell F3 moet het artikel nummer komen te staan van de leverancier met de goedkoopste prijs.
in principe moet excel in de regel kijken welke prijs het laagst is en dan het vakje er naast gebruiken als antwoord.

begrijp je ongeveer wat ik bedoel?

groeten

Code:
=ALS.FOUT(INDEX(G:AP,RIJ(D3),VERGELIJKEN(D3,G3:AP3,0)+1),"-")

In cel F3 zetten en naar beneden doortrekken.

#NAME, valt mij nu op, dan gebruik je dus de engelse versie.
Dan moet je natuurlijk wel de formule vertalen naar het engels... (en , gebruiken als scheidingsteken)

Engels
PHP:
=IFERROR(INDEX(G:AP,ROW(D3),MATCH(D3,G3:AP3.0)+1),"-")

Je hebt ook versies in het Engels waar een puntkomma gebruikt wordt (ooit eerder meegemaakt).
MS Office staat vol verassingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan