• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert. zoeken en als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Niek91

Gebruiker
Lid geworden
22 feb 2012
Hallo,

Ik heb een vraag over de combinatie van verticaal zoeken en de als functie. Ik heb hier een hele lijst aan artikelen en nu moet ik daar de omzet per week bijtrekken.
Ik kom er alleen niet helemaal uit hoe ik verticaal zoeken en de als functie moet combineren. Kan iemand mij helpen?Bekijk bijlage Voorbeeld voor helpmij.xlsx

Niek,

Of met een somproduct :

Code:
=SOMPRODUCT(($A$2:$A$137=E1)*($C$2:$C$137))
Hierbij staat in E1 het weeknummer.

Maar ik zou toch gaan voor de al eerder voorgestelde draaitabel.

Hoi,

Voor 2007 en hoger Sommen.als

blad 1 c2:

Code:
=SOMMEN.ALS(Blad2!C:C;Blad2!B:B;Blad1!B2;Blad2!A:A;Blad1!A2)

Velen wegen naar Rome :)

Werkelijk briljant was ik nooit opgekomen:p Vooral het bereik niet vastzetten zal leuke resultaten opleveren.

Laatst bewerkt:
VenA.

Door het bereik niet vast te zetten wordt het bestand, zeker bij 2007 en hoger, extreem groot en daardoor traag.
Beter om een dynamisch bereik aan te geven.

@gelens,

Eerst lezen, dan posten.

Volgens mij zijn er een aantal leesblind of hebben de letterkleur gelijk gesteld aan de achtergrondkleur:)

Zie #2

@VenA,

Het is nu laat dus hopelijk kan je een en ander verduidelijken. Altijd bereidt om te leren maar op dit moment zie ik het niet. :thumb:

@gelens,

In de tweede post (#2) heb ik het antwoord gegeven om het op te lossen dmv een daaitabel of dmv sommen.als(). U heeft in #3 aangegeven dat het ook dmv somproduct() kan. Komt er ineens @wildboy langs dat het ook met sommen.als() kan. UZW zou een duitser zeggen.

#2 oeps sorry over het hoofd gezien dat je het ook over sommen.als had.... :o kan gebeuren na een dag hard werken toch...
Resultaat gaat wel gewoon goed hoor als je de formule naar beneden trekt...

bedankt voor de tip over dynamisch bereik

En nu lekker slapen... volgende keer let ik weer netjes op.. en post ik alleen als ik klaar waker ben :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan