• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken en indirect - wat doe ik fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

wjvdlinden

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2006
Berichten
150
Ik heb nu deze formule VERT.ZOEKEN($C141;'509.00'!$E$67:$T$69;4;0)

Kan ik die ook zo aanpassen dat hij gaat werken met de indirect formule

Ik had dit geprobeerd: =VERT.ZOEKEN(INDIRECT("'" &$B141&"'!")&$E$67:$T$69;4;0)

Maar dit geeft #verw!

B141 is wel de bladnaam

Wat doe ik fout
 
Beste wjvdlinden,

Je mist sowieso de zoekwaarde.
Daarnaast heb je geen $ nodig in je argumenten bij INDIRECT.
Tenslotte moet je geen $ gebruiken bij de tabbladnaam als die B141 heet.

mmm, je formule werkt niet eens zonder INDIRECT!!!!!!

Richard
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij kan het wel wat je probeert, alleen mis je in je formule enkele argumenten.

Je hebt de formule
Code:
VERT.ZOEKEN($C141;'509.00'!$E$67:$T$69;4;0)

Nu wil je met INDIRECT óf de $C141 vervangen, óf de '509.00'!$E$67:$T$69, maar in jouw formule probeer je allebei ineens te vervangen, en dat gaat niet. Dus vervang een van beide of gebruik twee INDIRECT formules.


EDIT: juist, wat richard zei bedoel ik ook
 
Zo lukt het wél:

Code:
=VERT.ZOEKEN(C141;INDIRECT("'" &B141 & "'!$E$67:$T$69");4;0)

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
vert.zoeken en indirect

De formule van Roncio =VERT.ZOEKEN(C141;INDIRECT("'" &B141 & "'!$E$67:$T$69");4;0) werkt bij mij inderdaad. Alleen ik heb nog één probleem. Als ik dezelfde formule gebruik zonder indirect wordt mijn bereik autmatisch aangepast.

In mijn tabblad 509.00 wat ik dus nu lees met de indirect formule begint mijn bereik bij E67 maar het kan zo zijn dat het doorloopt tot regel 80. Dit gaat nu nog fout. Ik kan mijn bereik ook niet uitbreiden in mijn formule. Want vanaf regel 71 begint een nu bereik.

Het is wat lastig uit te leggen omdat ik voor deze rapportage ook gebruik maak van Jetreports.

In mijn nu bijgevoegde voorbeeld bestand staat mijn formule in het tabblad Samenvatting F15. De gegevens moeten omgehaald worden uit tabblad 509.00
 

Bijlagen

  • VoorbeeldHRM.xls
    29,5 KB · Weergaven: 242
Beste wjvdlinden,

Is de rij waar iets opgehaald moet worden voor elk tablad dezelfde rij? Of kan het verschillen? De functie INDIRECT zorgt er namelijk voor dat het bereik niet meer dynamisch is maar 'vast'. Dollartekens zijn dus niet nodig.
Maar de functie INDIRECT geeft ook weer de mogelijkheid het aantal rijen apart te bepalen:
Code:
=VERT.ZOEKEN(D15;INDIRECT("'"&C15&"'!E20"&":T"&AANTALARG('509.00'!E:E)+20);4;0)

Dit werkt in jouw bestand, maar ik weet niet wat de structuur is van je andere bestanden. Als je de data laat beginnen op rij 1 kun je de formule uteraard aanpassen.

Succes,
Richard
 
Vert.zoeken indirect

Code:
=VERT.ZOEKEN(D15;INDIRECT("'"&C15&"'!E20"&":T"&AANTALARG('509.00'!E:E)+20);4;0)

Richard1970,

Kan u mij het stukje
Code:
T"&AANTALARG('509.00'!E:E)+20
nog uitleggen.

Misschien is het beter als ik gewoon mijn tweede bereik standaard 400 regels naar beneden zet.

Dan kan ik wel de eerder aangeven formule:
Code:
=VERT.ZOEKEN(C141;INDIRECT("'" &B141 & "'!$E$67:$T$369");4;0)
gebruiken.

Ik weet niet in ieder geval dan er nooit meer dan 300 functies zijn binnen onze organisatie.
 
Richard1970,

Kan u mij het stukje
Code:
T"&AANTALARG('509.00'!E:E)+20
nog uitleggen.

De functie AANTALARG telt het aantal gevulde cellen in een bereik. Omdat dit er hier maar 1 is, en je de zoekwaarde op rij 21 vindt, heb ik er 20 bij opgeteld. Maar dat hoeft neit. Ik wilde hiermee laten zien dat je elke onderdeel van een argument ook weer variabel kunt maken via INDIRECT.
Ik zou inderdaad de opbouw van je tabbladen anders maken zodat je zeker weet nooit verder te hoeven zoeken dan rij 300. Als dat zo is, dan heb je genoeg aan het bereik E1:T300

Groeten,
Richard
 
Indirect - Kolom - Rij

Kan ik één formule de functie indirect - kolom - rij combineren.

Voorbeeld:

Normaal doe ik gewoon +g14-f14 en in de volgende kolom h14-f14

Maar ik heb er de indirect formule voor nodig omdat er bij mij automatisch kolommen worden opgebouwd via Jetreports.

Kan ik nu zoiets doen = indirect(kolom 7,rij 14)-indirect(kolom 6, rij 14)
 
Bedoel je het zo?
Code:
=INDIRECT(ADRES(14;7))-INDIRECT(ADRES(14;6))

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Indirect

Roncancio,


Bedoel je het zo?
Code:
=INDIRECT(ADRES(14;7))-INDIRECT(ADRES(14;6))


Kan ik ook verwijzen naar het getal 14 en naar het getal 7? Het moet nl automatisch bij iedere regel met 1 ophogen en met iedere kolom naar rechts met 1 ophogen

In mijn bestand start het op regel 14 en had ik dat gedacht op te lossen met =rij() maar komt er dan deze formule ook autmatisch
Code:
=INDIRECT(ADRES(15;8))-INDIRECT(ADRES(15;7))

Ik hoop dat mijn verhaal zo duidelijk is.
 
Roncancio,





Kan ik ook verwijzen naar het getal 14 en naar het getal 7? Het moet nl automatisch bij iedere regel met 1 ophogen en met iedere kolom naar rechts met 1 ophogen

In mijn bestand start het op regel 14 en had ik dat gedacht op te lossen met =rij() maar komt er dan deze formule ook autmatisch
Code:
=INDIRECT(ADRES(15;8))-INDIRECT(ADRES(15;7))

Ik hoop dat mijn verhaal zo duidelijk is.

Ja het kan met rij() en kolom() maar let op dat je geen kruisverwijzing krijgt.

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Roncancio,


Het werk nu al een stuk beter

Code:
=INDIRECT(ADRES(rij();8))-INDIRECT(ADRES(rij();7))
 
Indirect formule

Heren,

Ik zit nog altijd te tobben met de indirect formule.

Vandaag heb ik de formule weer gebruikt
Code:
=INDIRECT(ADRES(RIJ()+11;10))+INDIRECT(ADRES(RIJ()+22;10))

Maar nu wel ik deze formule ook nog eens gebruiken in een tabblad grafiek. Die moet echter met de indirect formule de gegevens op halen uit het tablad rapport.

Zou dit kunnen?

Code:
=INDIRECT("Rapport!"&ADRES(RIJ(24);10))+INDIRECT("Rapport!"&ADRES(RIJ(35);10))

Zoals ik het hier heb ingetikt blijf ik foutmeldingen houden
 
Heren,

Ik zit nog altijd te tobben met de indirect formule.


Zou dit kunnen?

Code:
=INDIRECT("Rapport!"&ADRES(RIJ(24);10))+INDIRECT("Rapport!"&ADRES(RIJ(35);10))

Zoals ik het hier heb ingetikt blijf ik foutmeldingen houden


Beste,

Zo kan het wel, als je de gegevens op wil tellen van Rapport!$J$24 & Rapport!$J$35

Code:
=INDIRECT("Rapport!"&ADRES(24;10))+INDIRECT("Rapport!"&ADRES(35;10))

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan