• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken + extra rij-en

Status
Niet open voor verdere reacties.

Withaar

Verenigingslid
Lid geworden
8 apr 2001
Ik heb een lijst met namen (kolom A) en nummers (kolom B), nu wil ik een zoek functie bouwen waarbij ik kan zoeken op naam en het nummer te zien krijgt.

Met vert.zoeken werkt dit op zich prima echter is wil ook de namen en waarden van 10 rij-en er onder zichbaar maken, zodat je als je zoekt op jansen niet alleen de eerste jansen zichtbaar wordt hoe doe ik dat?
N.b. bij voorkeur zonder macro.

Met behulp van de functies VERGELIJKEN en INDEX kan je dit het makkelijkst.

Eerst bepaal je de plaatst in van de eerste naam:

B1: =VERGELIJKEN(A1;namen;0)

Dit geeft de relatieve rij van de gezochte waarde.

Nadien kan je met behulp van de functie INDEX alle waarden weergeven die je wenst:

=INDEX(tabel;$B$1;1) -> eerste naam
=INDEX(tabel;$B$1+1;1) -> tweede naam

=INDEX(tabel;$B$1;2) -> waarde rechts van eerste naam

Werkt als een zonnetje :), echter de naam moet wel voorkomen anders krijg ik een #N/B, nu is dat wel op te lossen maar nog mooier zou zijn dat de 'meest waarschijnlijke' getoont zou worden, dus type je alleen een W dat de namen beginend met een W getoond worden.

N.b. nu moet je eerst nog op 'Enter' drukken, zou dit ook 'direct' kunnen dus zonder dat je eerst op 'Enter' hoeft te drukken?

N.b. nu moet je eerst nog op 'Enter' drukken, zou dit ook 'direct' kunnen dus zonder dat je eerst op 'Enter' hoeft te drukken?
Nee, hoe moet Excel tenslotte weten waneer de invoer beëindigd is.

Ik heb de indruk dat je eigenlijk een keuzelijst wilt nabootsen, waarom dan niet gewoon een keuzelijst gebruiken? Daarin wordt gescrolled bij elke toetsaanslag.

:) Tja, klopt eigenlijk wel, maar ik wil het voor gebruikers zo makelijk mogelijk houden...
(Wat en hoe dat is kun je natuurlijk over twisten, dit was een voorstel van een gebruiker zelf, ik had hem wel op de andere mogelijkheid gewezen maar dat was hem allemaal veel te ingewikkeld..., alles moest zo 'plat' mogelijk).

Andere vraag m.b.t. input, ik zat te denken aan een onkey achtige contructie waarbij na elke toets een enter wordt uitgevoerd.

Ik denk dat het minder werk is om de gebruikers een beetje beter op te voeden :D

Ik zie trouwens niet in waarom het voor een gebruiker moeilijker zou zijn om een waarde in een keuzelijst dan in een cel te typen. In een keuzelijst kunnen ze dan nog verder scrollen naar de gewenste waarde ook, als je dat allemaal zelf nog eens wilt gaan programmeren :rolleyes:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan