• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VERT.ZOEKEN geeft toch resultaat hoewel de zoekwaarde niet voorkomt

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rings

Gebruiker
Lid geworden
11 feb 2008
ik heb een formule gebruikt om gegevens automatisch op te zoeken uit een datafile. De datafile wordt opgevuld vanuit een database. (per maand is er een datafile).
Ik gebruik hiervoor VERT.ZOEKEN
Alles werkt goed, behalve als de 'zoekwaarde' niet in de datafile staat en VERT.ZOEKEN dus eigenlijk niets zou mogen vinden. Dan zou dat eigenlijk een blanco veld moeten opleveren. Maar hij zet daar de laatste effectieve waarde van de matrix.

Moeilijke uitleg misschien, vandaar een voorbeeld in bijlage. (heb die wel moeten aanpassen wegens vertrouwelijk).
Het gaat over de geel ingekleurde velden. In januari (jan) geen probleem, in februari (feb) staat geen MP-902 --> hij geeftr dan de laatste waarde, in dit geval de gegevens van MP-147 ...?!?

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar geraak er niet uit. Iemand een voorstel? :confused:

Bijlagen

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar geraak er niet uit. Iemand een voorstel? :confused:

Ik gok dat je nog niet in de helpfiles van Excel hebt gekeken??? :eek:

Daar had je kunnen lezen dat er een optioneel argument is (het laatste), waar je - als je alléén de exacte waarde terug wilt krijgen - de waarde FALSE of ONWAAR zet. Als je het niet doet, ziet Excel dat als TRUE en wordt de dichtstbijzijnde waarde getoond.

Groet, Leo

Ik gok dat je nog niet in de helpfiles van Excel hebt gekeken??? :eek:

Daar had je kunnen lezen dat er een optioneel argument is (het laatste), waar je - als je alléén de exacte waarde terug wilt krijgen - de waarde FALSE of ONWAAR zet. Als je het niet doet, ziet Excel dat als TRUE en wordt de dichtstbijzijnde waarde getoond.

Groet, Leo

Hallo Leo,

ik zoek altijd vooraf, maar had geen oplossing gevonden. Sorry.
Ik had inderdaad de formule verkeerd geïnterperteerd, het moest ONWAAR ipv WAAR zijn.
Nu krijg ik #N/B melding. Die kan onderdrukt worden, niet?
Nadeel is dat ik met deze waarde wil verder rekenen, oa gemiddelde waarde berekenen en daar geeft hij dan ook deze foutmelding. Er zou dus eigenlijk een blanco "" moeten komen in dit velt.

Bijlagen

probeer deze eens (cellen moet je zelf even aanpassen):

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A1;B1:D100;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A1;B1:D100;2;ONWAAR))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan