• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert. Zoeken Getal/Tekst werkt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0450

Gebruiker
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
188
Hoi Allemaal,

Ik heb een excel sheet met gegevens uit een database en daar wil ik verticaal zoeken op toepassen. Op 1 of andere manier werkt dit echter niet goed.

Bij sommige velden geeft excel aan dat het getallen zijn maar opgeslagen als tekst, die kan ik dan converteren naar een getal, vaak gaat het dan goed maar nog steeds niet altijd.

In bijlage een klein voorbeeld waarbij je ziet dat 1 waarde niet gevonden wordt.

Wat is hier de oorzaak van?Bekijk bijlage 248659
 

Bijlagen

  • voorbeeld_vert.xlsx
    9,3 KB · Weergaven: 55
Ik kom er net ineens achter dat als ik de tabel waarin ik zoek eerst sorteer op volgorde dat de waarde dan ineens wel gevonden wordt.

Maar dit is toch geen voorwaarde voor het verticaal zoeken?
 
Plaats $ voor het bereik.
Code:
=VERT.ZOEKEN(A1;[COLOR="#FF0000"]$E$4:$F$6[/COLOR];2;ONWAAR)
 
Dat werkt inderdaad ook!

Kun je ook uitleggen waarom het dan wel werkt?
 
Die $ tekens dienen om je zoekbereik vast te zetten bij het door kopiëren naar beneden.
kijk even naar het bereik in rij1 en het bereik in rij 2 van uw bestandje dat je hebt geplaatst.
in rij 1 is het bereik E4:F6
en in rij 2 is het bereik E5:F7
 
Oh inderdaad, hier heb ik overheen gekeken. Normaal definieer ik een naam dus dan heb ik daar geen last van maar dan werkte het ook niet dus ik heb toch een vermoeden dat het zoekbereik gesorteerd moet zijn?

Het totale bestand gaat overigens om 100.000 records met artikel nummer waarbij sommige nummers beginnen met een letter, andere beginnen met een aantal x het cijfer 0 en weer andere zijn alleen cijfers. Ik kan deze niet allemaal tegelijk sorteren en converteren naar getal want dan wordt bij de artikelnummers die beginnen met een aantal x de nul die nullen weggehaald en degene die beginnen met een letter kan ik dan weet niet verticaal op zoeken.

Hoe kan ik dit oplossen?
 
met een representatief voorbeeldje te posten zodoende kan er gezien worden waar het bij jou fout loopt.
 
Hoi Plonske,

Heel erg bedankt voor je snelle reacties.

In bijlage een klein voorbeeld.
 

Bijlagen

  • voorbeeld_converteren.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 37
Helaas is dit voorbeeldje ook niet representatief aan uw database
Ik mis nog de het gedeelte waarin moet gezocht worden( dit hoeft uiteraard niet de volledige database zijn)
 
Normaal definieer ik een naam dus dan heb ik daar geen last van
Met gedefinieerde namen werkt het toch ook?
Ik kan deze niet allemaal tegelijk sorteren en converteren naar getal want dan wordt bij de artikelnummers die beginnen met een aantal x de nul die nullen weggehaald en degene die beginnen met een letter kan ik dan weet niet verticaal op zoeken
Er hoeft toch niet gesorteerd te worden.
 

Bijlagen

  • Kopie van voorbeeld_vert-1.xlsx
    9,7 KB · Weergaven: 34
Mijn voorbeeld was inderdaad wel erg summier, ik heb hem nu wat aangepast.
 

Bijlagen

  • voorbeeld_converteren.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 60
Pas de formule eens aan in deze:

Code:
=ALS(ISGETAL(A2);VERT.ZOEKEN(TEKST(A2;"@");Test;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(A2;Test;2;ONWAAR))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan