• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert zoeken in ander document

• Onderwerp starter Onderwerp starter riaa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

riaa

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2008
hallo helpers

Alvast mijn dank voor alle vorige hulp maar ik heb weer een nieuw probleem.
Ik weet vaak dat dingen moeten kunnen maar niet precies hoe dan.

Ik versimpel het probleem een beetje
Ik heb een aantal documenten met gegevens per persoon. bestanden heten "basisgegevens en dan de naam van de persoon"
Nu wil ik een bestand maken dat in die bestanden naar gegevens zoekt en daar lijsten van maakt.
Ik heb een voorbeeld gemaakt met simpele persoonsgevens.

Ik kan het wel maken met een link ingevoerd per regel maar dan moet ik dit per regel maken. Erg onhandig. Het moet ook automatisch kunnen?
De vraag is dus voor de formule waarin de naam van het bestand automatisch aangevuld wordt op basis van de naam in de eerste kolom.

Dan heb ik een tweede vraag.
Ik heb in bovenstaand verhaal soms ook hyperlinks die ik ook in het nieuwe bestand wil krijgen. Als ik werk met vert.zoeken kopieert hij de letterlijke tekst maar niet de onderliggende link. Kan dat wel?

ik bedank jullie nu alvast

Ria Willems

Bijlagen

Een oplossing voor je eerste vraag zou kunnen zijn:
Code:
=VERT.ZOEKEN(F2;INDIRECT("'[basisgegevens"&A2&".xls]Blad1'!$A$1:$B$11");2;0)
Waarbij in A2 de naam staat die exact overeen moet komen met de bestandsnaam. In dit voorbeeld heb ik een zoekwaarde in F2 gezet en die laten zoeken in A1:B11 van het andere bestand.

Succes,
Martin

nog niet helemaal

Martin bedankt voor je hulp. Formule werkt inderdaad al heb ik nog niet helemaal door waar alle aanhalingstekens en & voor staan.

Er doen zich nog een paar problemen voor.
De link werkt alleen als het andere bestand geopend is en dat wilde ik nu juist niet.
Verder gooit hij de opmaak van een cel weg. Ik vraag bv om een geboortedatum en die kopieert hij dan weer als een getal. Kwestie van celeigenschappen weer goed zetten maar wel lastig.
heb je nog meer oplossingen dus?
De vraag over de hyperlink heb ik natuurlijk ook nog.

vraag ik te veel?
Hoop van niet.
alvast bedankt
Ria

Om gegevens uit gesloten bestanden te halen werk je ofwel met databasequeries of met de Pull-functie van Harlan Grove.
Wat betreft je opmaak kan je de opmaak van je geboortedatumkolom toch al instellen voor je de gegevens ophaalt.

Ria,

Ik sluit me helemaal aan bij wat onze bakker schreef (op een onmogelijke tijd overigens:D)
Om gegevens uit gesloten bestanden te halen werk je ofwel met databasequeries of met de Pull-functie van Harlan Grove.
Wat betreft je opmaak kan je de opmaak van je geboortedatumkolom toch al instellen voor je de gegevens ophaalt.

Alleen daar kan ik je verder niet mee helpen.
De aanhalingstekens zijn nodig bij de functie indirect, die vraagt om tekst. De & staat er om te vertellen dat het niet alleen om "'[basisgegevens" gaat maar dat er nog meer bij hoort. Vul maar eens een voornaam in A1 in en in B1 de achternaam en in C1 de formule =A1&B1. Of beter =A1&" "&B1 . Betreft de opmaak geef ik ook hier onze warme bakker weer helemaal gelijk, je weet wat er in de cel moet komen dus regel de opmaak vooraf.

Betreft je 2e vraag ben ik bang dat je bij vba uitkomt en dat beheerst ik (nog) niet

Succes,
Martin

Laatst bewerkt:
bedankt

beiden nog maals hartstikke bedankt.
Ik begrijp de formule nu (das winst).
helaas dus geen eenvoudige optie voor mijn indirect probleem voor gesloten documenten. Wordt het toch handmatig een naam geven. Databasequeries en de heer Harlan Grove zijn me nog te ingewikkeld.

Voor wat betreft de opmaak was ik (natuurlijk) zelf al wel zo slim geweest om vooraf de celopmaak goed te zetten. Hij gaat echter weer weg als ik de formule doorvoer. Das nu juist het vreemde. Ook daar dus helaas geen andere optie dan achteraf weer even goed zetten. (ook niet zo'n karwei).
nogmaals bedankt dus.

Ria

Hallo Ria,

Uit jouw beschrijving is mij niet duidelijk wat je precies als tekst hebt staan in de cel met de hyperlink.
Waarom deze opmerking?

Er is een functie HYPERLINK, waarmee je een hyperlink in een cel zet. Deze functie ziet er als vogt uit: =HYPERLINK("lokatie_link";"Makkelijke_naam")
Het argument "lokatie_link" bevat de plek waar naar toe gesprongen moet worden,
"Makkelijke_naam" is de tekst die je in de cel ziet staan. Deze tekst hoeft niet gelijk te zijn aan "lokatie_link". Als je echter in jouw cel geen gebruik maakt van "Makkelijke_naam" zal de inhoud van "lokatie_link" zichtbaar zijn. Als dat zo is, kun je eenvoudig deze functie gebruiken op de plek waar je de hyperlink gekopieerd wilt hebben. Zet dan voor "lokatie_link" het celadres neer waar vandaan je de hyperlink wilt overnemen. Eventueel kun je ook voor "Makkelijke_naam" datzelfde celadres invoeren of je kunt er voor kiezen een andere tekst neer te zetten.

Als je niet de "locatie_link" als tekst ziet kun je toch nog aan de tekst van die "locatie_link" komen.
Je moet dan gebruik maken van een VBA-functie die ik gevonden heb op http://www.techonthenet.com/excel/macros/extract_hl.php.
Deze functie kopieer je in een module binnen VBA.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan