• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VERT.ZOEKEN in meerdere tabs

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dim67

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2018
Berichten
19
Goedendag, kan iemand mij assisteren met het volgende:

Ik heb een werkblad met twee tabbladen. Op tab 1 staat een order bon. Op tab 2 staat een lijst met producten van 4 verschillende leveranciers.
Als ik op de order bon een productnummer invul, gaat hij op zoek in tab2 naar het bijbehorende product en allerlei andere gegevens zoals formaat en prijs etc. Dat werkt allemaal prima.

Maar om het wat overzichtelijker te houden wil ik de 4 leveranciers elk op een eigen tab zetten, dus nu heb ik de orderbon op tab1 en dan 4 tabs met bedrijf1, bedrijf2, bedrijf3 en bedrijf4 met daarin alle producten en prijzen etc. met dezelfde lay-out en kolommen

Het lukt mij niet de formule zo te noteren dat hij in de andere 4 tabs gaat zoeken naar het ordernummer en de bijbehorende waardes.
 
Goedemorgen, kan je een voorbeeldbestandje plaatsen?
 
Houd liever alles op 1 tabblad en ga vanuit dat tabblad onderscheid maken (dmv opzetjes) tussen de leveranciers.
Het wordt anders alleen maar ingewikkelder.
 
Houd liever alles op 1 tabblad en ga vanuit dat tabblad onderscheid maken (dmv opzetjes) tussen de leveranciers.
Het wordt anders alleen maar ingewikkelder.

Zo heb ik het nu maar met duizenden producten wordt het een veel te lang tabblad.
 
Er staat niks in de lijst wat word geleverd door 2 bedrijven.
Er valt dus weinig te kiezen.
 
Ik begrijp je antwoord niet. Het productnummer moet worden opgezocht met de bijbehorende leverancier, gewicht en prijs. Ik heb die hele range nu in 1 tabblad, ik wil dat opsplitsen per bedrijf in 4 tabbladen.
 
Eens met Jveer en Jean-Paul.
Hou het op 1 tabblad, dan kan je eenvoudig verticaal zoeken gebruiken.
Als je je document opslaat als .xlsx document wanneer je werkt met Office 2007 of hoger kan je meer dan 1 miljoen (1,048,576) regels daar in kwijt.

Anders wordt het een stukje VBA als je dat wilt.
In de vorm van iets als dit:
Bekijk bijlage Kopie van orderbon.xls
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je antwoord niet. Het productnummer moet worden opgezocht met de bijbehorende leverancier, gewicht en prijs. Ik heb die hele range nu in 1 tabblad, ik wil dat opsplitsen per bedrijf in 4 tabbladen.

Mijn fout.
Ik ging er vanuit dat je prijzen wilt vergelijken.

Dan lijkt me 1 tabblad de beste oplossing
 
Absoluut niet ideaal, maar zo kun je in 4 bladen zoeken:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A4;Bedrijf1!A1:D10000;2;0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A4;Bedrijf2!A1:D10000;2;0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A4;Bedrijf3!A1:D10000;2;0);ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN($A4;Bedrijf4!A1:D10000;2;0);"?"))))
 
Een oplossing zoeken voor een ten onrechte gedemonteerd werkblad ?
Les 1: automatisering is bedoeld om werk/taken te vereenvoudigen.
 
Soms moet je roeien met de riemen die je hebt...
 
@snb ik ben bekend met je site en achtergrond. Je legt dingen keurig uit en hebt fantastische oplossingen, maar af en toe reageer je niet al te vriendelijk.

Zelf plaats ik vraagstukken voor problemen die onderdeel zijn van een grotere constructie/oplossing. Dan kan soms een vraag plaatsen in Jip en Janneke taal met een heel versimpeld voorbeeld voor een heel specifiek probleem, heel handig zijn.

De alternatieve oplossingen of voorstellen zijn echt wel nuttig, maar vaak is het niet wat er gevraagd wordt.

Ik vind het een beetje snel geoordeeld om te zeggen dat er geen hulp geboden hoeft te worden als iemand het zichzelf onnodig moeilijk maakt.

Ik kan mij best voorstellen dat het handig kan zijn om de producten van verschillende leveranciers in verschillende tabjes te zetten. Als dan het bestand gedeeld moet worden met een partij die niet alles hoeft te zien, kun je met een generieke formule, zoveel tabbladen plaatsen of weghalen als je wilt, zonder dat de functionaliteit kapot gaat.

Wellicht beetje ver gezocht, maar goed, als je maar 1 keer een formule hoeft te plaatsen en daarna kan je gewoon steeds met het bestand blijven werken, dan is het toch prima?

@Dim67 wat wil je nou precies? In je voorbeeld bestand zie ik namelijk in de bedrijf sheets dat je productcode hebt, prijs, en gewicht en natuurlijk leveranciernaam op alle regels. Maar je vraagt in eerste instantie ernaar dat je een productcode moet invullen en dat dan automatisch de prijs, gewicht en leverancier naar voren moeten komen. In dit geval, ben ik het met iedereen eens. want anders krijg je een onnodig lange formule. Dan is de aan elkaar geknoopte formule van AlexCEL voor jou de beste oplossing.

Ik vind het wat onwaarschijnlijk dat jij al die productcodes uit je hoofd kent, en je geeft ook aan dat de combinatie prijs, leverancier en gewicht juist het artikelnummer moeten opzoeken, maar volgens mij had je de productnaam nog in een kolom moeten zetten.

Je kunt in het tabblad "Formules" in de sectie "Namen", kun je een naam maken en dan het bereik dynamisch maken met behulp van "als" (Engels: if) formules in combinatie met "Verschuiving" (Engels: offset). Vervolgens zet je in tabblad "Orderbon" in de kolom "Leverancier" een gegevensvalidatie op de cellen, waarbij je aangeeft dat je een lijst wilt invoeren met alle bedrijfsnamen. De bedrijfsnaam moet dan weer identiek zijn aan de naam van de sheet, en dan zou je dus daarna productnaam ingeven met behulp van een lijst die verwijst naar een dynamische naam. waardoor vervolgens het aantal keuzes zich beperkt tot wat er in de sheet mogelijk is. Als alle variabelen zijn ingevoerd, zou ik geen gebruik meer maken van vert.zoeken, want die kan maar 1 criteria aan. Ik zou kiezen voor de volgende structuur:

Code:
=INDEX(INDIRECT("'"&B4&"'!A:A"),VERGELIJKEN(1,(C4=INDIRECT("'"&B4&"'!C:C"))*(D4=INDIRECT("'"&B4&"'!D:D")),0))

Ik heb het in je bestandje aangepast. Let wel, als je de formule aan wilt passen, even checken welke Excel versie je hebt. Als je namelijk geen gebruikmaakt van office 365, dan noemen ze deze formule een zogenaamde CSE formule (CSE = Control+Shift+Enter). Dit heet zo, omdat je deze toetsencombinatie moet gebruiken om na een aanpassing van de formule, Excel een seintje te geven dat je een array formule gaat gebruiken. Zodra je de laatste updates van Office 365 hebt, dan hoef je deze toetsencombinatie niet meer te gebruiken voor het doorvoeren van een aanpassing.


Hoe je met behulp van gegevensvalidatie het bestand nog slimmer te maken, ga ik niet voor je doorvoeren want dat kost best wel wat tijd, maar is de moeite waard om uit te vogelen. Ik heb voor wat inspiratie, een voorbeeldbestandje aangehecht waar ook wat instructies instaan.

Mocht je er niet uit komen, laat maar weten.

Maar ik hoop dat je hiermee weer aardig op weg bent geholpen.
 

Bijlagen

Uiteraard nog mooier om er een als.fout formule omheen te zetten, zoals AlexCEL ook al liet zien.
 
Je kan ook met Power Query er een lange tabel van maken en die doorzoeken met slechts 1 VERT.ZOEKEN functie.
 

Bijlagen

Ok beste mensen dank voor alle reacties. Het is dus schijnbaar nogal ingewikkeld om te zoeken in meerdere tabbladen en is de vert.zoeken functie alleen geschikt voor zoeken in hetzelfde tabblad als waar de formule staat.

Ook rees de vraag waarom ik dit nou zo nodig zo wil. Ik vind het geen vreemd verzoek. Ik begrijp best dat je op 1 tabblad een miljoen rijen kwijt kan, daar heb ik niks aan. Als ik in mijn reeks met gegevens iets wil veranderen dan is het lastig om door een ellenlang tabblad te gaan zitten scrollen. Daarom lijkt het mij handiger om elk bedrijf een eigen tabblad te geven, lijkt mij eerlijk gezegd vrij logisch. Maar misschien is Excel daarvoor dan niet geschikt en kan ik beter met een database gaan werken.

Nogmaals dank en beschouw het topic maar als gesloten.
 
Heb je mijn bestandje gezien? Het kan dus wel hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan