• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert zoeken kolomindex getal

Status
Niet open voor verdere reacties.

arjoderoon

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2007
tot welke waarde kan je opgeven bij het kolom index getal bij de functie vert.zoeken?

Ik wil in een matrix van kolom B t/m kolom DB zoeken. ik wil vervolgens nu de waarde in kolom DA als resultaat hebben dus heb ik ingevuld als formule:
=VERT.ZOEKEN(A87;Stand!$B$4:$DB$35;94;0)

volgens mij is het aantal kolommen van B t/m DB 95.

Alleen als ik nu kijk wat het resultaat is, dan krijg ik het resultaat van de volgende formule:
=VERT.ZOEKEN(A87;Stand!$B$4:$DB$35;4;0)

Kan het zijn dat mijn kolomindex getal te hoog is?

ik krijg nu ook een foutmelding:
Een formule op dit werkblad bevat 1 of meer ongeldige verwijzingen. Controleer of het pad, de werkmap, de bereiknaam en de celverwijzing van de formules geldig zijn.

Kan dit ermee te maken hebben dat de waarden waarop gezocht gewordt, in het matrix bereik in meerdere kolommen voorkomen maar op verschillen regels?

zie het screenshot.
helpmij.jpg

Laatst bewerkt:
Een kleine test leert mij dat je kolomindex 104 moet gebruiken in dit geval, niet 94.
In Excel 2003 heb je natuurlijk de limiet van 255 kolommen, dus dat is ook het grootste indexgetal dat je daar kan gebruiken.

hoi bedankt.

misschien dat ik verkeerd geteld heb.
Voor de uitkomsten maakt het niet uit. Ik krijg de uitkomsten uit kolom index nummer 4 ipv 94, of 104 etc.

In de formule die ik zie in je screenshotvoorbeeld gebruik je een bereik van kolom B tot kolom F, daar zitten uiteraard maar 4 kolommen in?

Ik heb even een korte test gedaan op 2003 en 2007 en de range is bij mij geen probleem. Krijg gewoon de juiste info uit de tabel.

W

bij mij wil het maar niet lukken. ook als ik heel simpel zoek van kolom B t/m J met als kolom index getal 9 krijg ik de resultaten uit kolomindex 4. Ergens heb ik het vermoeden dat het probleem veroorzaakt wordt doordat de waarde waarop gezocht wordt in de matrix, talloze malen voorkomt.

ik kan wel dag een andere formule maken waarbij dit niet het geval is maar dat is veel bewerkelijker.
Anders kon ik gewoon volstaan door alleen per dag het kolomindex getal te wijzen en klaar is kees.

kun je een simpele versie posten waarbij het niet werkt (zoals je zelf al hebt gemaakt) dan kunnen we er even naar kijken.

zie de bijlage bij deze post.

het resultaat voor andre drekker (18) komt in kolom index 4 voor....
alle resultaten in kolom b en C zijn de resultaten zoals deze op het tabblad 'Stand' in kolom E staan.

terwijl er nu toch eigenlijk een lege kolom zou moeten zijn omdat kolom nummer 104 vanaf kolom B, (dus kolom DA), leeg is.

Bijlagen

Working as intended :)

De lookup wordt altijd gedaan in de eerste kolom van de range. dus in het geval van het eerste voorbeeld, wordt altijd regel 21 doorgegeven met de opgegeven kolom

Wat je doet is regel 21 opvragen op kolom 90,94 en 104

Hoi,

ik snap hem. dus wat ik bedacht had gaat niet werken?
of kan dat op een andere manier?

arjoderoon

Als jij het juiste bestandje geplaatst heb dan moet je nog eens naar kolom DA kijken. Die is namelijk niet leeg.:thumb:

hi, dat is waar.. helemaal niet aan gedacht....

maar wat ik in gedachte had gaat niet werken zeker?

Arjoderoon

Ik ben het verhaal een beetje kwijt.
Volgens mij moet het wel lukken, maar kan je een bestandje plaatsen waarin je handmatig aangeeft wat je zou willen zien ?
Zoiets van : dit getal uit die kolom .

wat ik wilde doen is:
per kolom de bijbehorende positie per dag van iedere deelnemer in de wk poule opzoeken. ik dacht dat dit wel makkelijk kon, maar niet op de manier die ik bedacht heb.

hallo

ik reageer op deze vraag omdat ik niet weet hoe ik mij kan abonneren zonder een reactie te geven.

hij is best interessant en ik verwacht een redelijk eenvoudige oplossing .

antwoord op je vraag geef ik later als het dan nog nodig is.

groet sylvester

hoi
met deze formule gaat het goed
een keer ergens in de 2de rij invullen dan gewoon doortrekken. als je begrijpt wat ik bedoel

je moet wel de namen in de lijst voor zondag 11-7 nog invullen

Code:
=VERT.ZOEKEN($A2;VERSCHUIVING(Stand!$B$4;0;110-KOLOM()*5;32;4);4;0)

groet sylvester

Laatst bewerkt:
bedankt.

Kan je mij uitleggen hoe deze formule precies is opgebouwd?
=VERT.ZOEKEN($A2;"A";4;0)
"A" = VERSCHUIVING(Stand!$B$4;0;110-"B";32;4)
"B" = KOLOM()*5

vooral het gedeelte met verschuiving / kolom probeer ik te snappen.
ik heb dit nu in het voorbeeld bestand als drie aparte formules neergezet zoals hierboven ook met de verwijzing erin, alleen dat werkt bij mij niet. De formule als geheel doet het wel...

Laatst bewerkt:
=VERT.ZOEKEN($A2;"A";4;0)
"A" = VERSCHUIVING(Stand!$B$4;0;110-"B";32;4)
"B" = KOLOM()*5

met "VERSCHUIVING(Stand!$B$4;0;110-"B";32;4)" kun je een cellenberijk aangeven t.o.v een bepaald punt
in dit geval is dat de cel Stand!$B$4
de daarop volgende 0 geeft aan hoeveel rijen lager het gebied begint
de daarop volgende waarde van 110-kolom()*5 geeft aan hoeveel kolommen meer naar rechts mijn gebied begint
de daarop volgende 32 geeft aan hoeveel rijen(naar beneden) het gebied bevat
de daarop volgende 4 geeft aan hoeveel kolomen (naar rechts) het gebied bevat

ten slotte: kolom() geeft aan op welke kolom de formule staat.
en met de formule "110-kolom()*5" bereken ik de verschuiving van het aantal kolommen t.o.v de begin cel (Stand!$B$4)
dit kan omdat jij netjes iedere 5 kolommen het zelfde doet

ik hoor het wel als het niet helemaal duidelijk is

groet sylvester

dank je wel voor de uitleg. en 110 staat voor het totaal aantal kolommen dat het bereik heeft. Alleen de *5 snap ik nog niet helemaal.

Verder doet de formule als 1 geheel het werk, maar als ik de formule ontleed en zoals in een eerdere post in het excel bestand zet, dan werkt 1 van de drie niet. terwijl het exact de formules zijn zoals in de complete formule.

(het werkt nu, maar ik probeer de samengesteld formule te snappen en daarvoor heb ik de drie afzonderlijke formules apart geplaatst, maar met onderlinge verwijzingen zodat het toch de complete formule is.)

hoi

de kleurtjes in het stand_blad en in het overzicht_blad horen bij elkaar

"VERSCHUIVEN( .....)" geeft de gekleurde gebieden uit het stand_blad aan "VERTIKAALZOEKEN(.....) door

en er staat enige toelichting bij.

die *5 (maal 5) is omdat
als in het overzicht_blad 1 kolom naar rechts gegaan wordt
dan moet in het stand_blad 5 kolommen naar links worden gekeken om de juiste gegevens door tegeven .

als het nog niet helemaal duidelijk is hoor ik het wel

groet sylvester

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan