• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert.Zoeken om een top 10 aan te maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fransjansen67

Gebruiker
Lid geworden
10 nov 2009
Berichten
19
Beste,

Ik probeer zoveel als mogelijk gegevens te genereren uit de tab bladeren Noordwest en Overvecht
Om het verhaal wat te verduidelijken zal ik de reden hiervoor proberen uit te leggen.
In onze gemeente hebben wij ondergrondse huisvuilcontainers geplaatst. Nu gebeurd het dagelijks dat de
bewoners hier huisvuil naast zetten wat uiteraard niet de bedoeling is.
Op de tab bladeren ma t/m vrijdag wordt bijgehouden hoeveel bij plaatsingen er aangetroffen zijn op dag niveau per locatie.
Dit wordt verzameld op de tab bladeren Noordwest en Overvecht.
Nu wil ik op tabblad Vert.Zoeken een top 10 zien van de locaties met de meeste bij plaatsingen.
Het betreft alleen de bij plaatsingen van de zakken (kolom AC) van tabblad Noordwest en Overvecht.
Ik dacht zelf aan een functie als VERT.ZOEKEN maak weet niet hoe ik die zou moeten inbouwen zodat ik een top tien te zien krijgt Bekijk bijlage Ondergrondse route Noordwest - Overvecht test vert.zoeken.xls

Alvast bedankt voor het meedenken en helpen.

Met vriendelijke groet,

Frans Jansen.
 
Hierbij een mogelijke oplossing voor het vinden van de top 5 en top 10. Houdt ook rekening met gelijk aantal zakken.

Let op: het zijn matrixformules d.w.z. afsluiten met control+shift+enter na invoeren/wijzigen.
 

Bijlagen

  • Ondergrondse route Noordwest - Overvecht test (AC).xls
    887 KB · Weergaven: 68
Beste Frans,

In de bijlage vind je een oplossing. Er zit een ingewikkeldheid in m.b.t. het aantal zakken. Die is op sommige plekken gelijk. Hoe moet hij dan de top 10 bepalen? Ik heb dat opgelost door bij je optelsom van het aantal zakken in kolom AC met de formule Aselect() het totaal aantal + een heel klein, niet significant getal op te tellen. Dit maakt elk getal 'uniek', d.w.z. stel er stond bij plek A 14 zakken en plek B 14 zakken, dan is de totaalsom voor plek A nu bijv. 14,000001 en voor plek B 13,99999. Die aanpassing betekent dat de formule toch een unieke top 10 kan maken. Omdat die formule Aselect() ververst bij elke actie die je uitvoert zul je de top 10 zien verspringen. D.w.z. in mijn voorbeeld was plek A iets hoger geworden dan plek B, maar bij een verversing kan het net zo goed andersom zijn en is plek B 14,00000001.

Hij zou in ieder geval moeten werken zo. Als de uitleg niet helder is hoor ik dat graag : -)

Lennart
 

Bijlagen

  • Lennart Ondergrondse route Noordwest - Overvecht test vert.zoeken.xls
    884 KB · Weergaven: 49
Zonder samengevoegde cellen kan het ook met een draaitabel.
 

Bijlagen

  • Copy of Ondergrondse route Noordwest - Overvecht test vert.zoeken.xls
    1.023,5 KB · Weergaven: 45
De oplossing is geboden

Heren,

Ik wil u alle heel hartelijk bedanken, dit is precies wat ik zocht.:):D:thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan