• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert. zoeken probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

kv41282

Gebruiker
Lid geworden
14 dec 2007
Ik heb een excel document met in tabblad "Inventaris" gegevens van wat inventaris, zoals inventarisnummer (dit is altijd een reeks van 6 getallen, dus eventueel aangevuld met nullen). Andere gegevens die je hier vind is de omschrijving (wat voor inventaris) en de installatiedatum.

Op het tabblad "fabrikant" info als de fabrikantnaam en het type-apparaat.

Nou wil ik deze tabbladen samenvoegen, door verticaal te zoeken naar de inventarisnummers, maar ik krijg steeds een foutmelding.

Komt dit doordat de inventarisnummers zijn weergegevens als tekst, om de reeks van 6 getallen te behouden? Want als ik de celeigenschap verander in getal, dan verdwijnen de nullen uit de getallenreeks.

Hoe kan ik dit realiseren? Wie heeft voor mij de juiste formule?

Bijlagen

Hoi,

ik heb even gekeken naar je excel-blad.
Je foutmelding heeft niets te maken met het feit dat je de cijfers opgeslagen hebt als getallen.
Het belangrijkste is, is dat de beide 'vergelijkende' kolommen hetzelfde van opbouw zijn.

Wat er niet goed was, is dat je beide bladen oplopend moet sorteren op de 'zoekkolom' (de inventaris-nummers).
Nadat ik dat heb gedaan heb ik de volgende formule toegepast:

=VERT.ZOEKEN(A2;Fabrikant!A:E;3;ONWAAR)

Dus verticaal zoeken, met als zoek'start' de cel a2.
Dan dus zoeken in het werkblad 'fabrikant' en dan selecteer je alle kolommen die je wilt gebruiken
Daarna het getal van de kolom die je wilt plaatsen (3)
Daarna de functie onwaar (voor exacte benadering).

Dit heb ik gedaan in excel-2007.

De bovenste waarde geeft nog steeds #nb maar dat komt omdat dat inventaris-nummer niet bestaat; na het doorvoeren van de formule duikt de rest wel op.
Succes!

Bijlagen

De bovenste waarde geeft nog steeds #nb maar dat komt omdat dat inventaris-nummer niet Succes!

Dan doe je de fout afvang door deze formule te gebruiken voor cel D2 en doortrekken naar onderen
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;Fabrikant!$A$2:$E$21;1;3));"";VERT.ZOEKEN(A2;Fabrikant!$A$2:$E$21;1;3))
en deze voor je cel E2 en doortrekken
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(A2;Fabrikant!A:E;3;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(A2;Fabrikant!A:E;3;ONWAAR))

Wat er niet goed was, is dat je beide bladen oplopend moet sorteren op de 'zoekkolom' (de inventaris-nummers).
Nadat ik dat heb gedaan heb ik de volgende formule toegepast:

=VERT.ZOEKEN(A2;Fabrikant!A:E;3;ONWAAR)

Formule klopt.
Je opmerking over sorteren klopt niet, sorteren is (logischerwijs) echt niet nodig ;)

Tardis

Ik kom er nog niet uit. Ik heb 2 tabbladen die van verschillende databases worden geimporteerd. deze 2 tabbladen wil ik met elkaar vergelijken en samenvoegen. Omdat het inventaris nummer een uniek nummer dacht ik dat het het makkelijkste is om daarmee verticaal te zoeken.

Het inventaris nummer is een reeks van 6 getallen evt aangevuld met nullen, vandaar dat deze als tekst word gebruikt.

Ik gebruik de volgende formule:
=ISNB("VERT.ZOEKEN(B6;Protocollen aan po-modellen!A:O;3;5)") maar ik krijg de melding ONWAAR.

Ik wil met het inventaris nummer dat in B6 staat zoeken naar de rij waarin hetzelfde inventarisnummer staat in het tabbald "protocollen aan po-modellen". op dit tabblad vinden de inventrais nummers zich in kolom C dus 3.
De fabrikantnaam die ik met deze folrmule wil toevoegen staat in kolom E (5).

Zo wilde ik hetzelfde doen met het type kolom F (6) en de link kolom I (9). etc etc....

Waar ik ook tegen aan liep is dat als ik de formule naar beneden wilde slepen om alle formules in te vullen in de kolom, dan veranderde de cel B3 niet, deze zou dan toch moeten veranderen in B4, B5 etc......hoe komt dit?

Bijlagen

kv41282,

als ik je laatste post goed begrijp, dan is enige uitleg bij vert.zoeken nodig:

Als je laat zoeken in kolom A t/m O dan moet het gezochte item in kolom A staan.
Bij jou staat dat echter in kolom C; dan moet je het zoekgebied laten beginnen in kolom C
De fabrikantnaam uit kolom E vindt je door het resultaat uit de 2e kolom van het zoekgebied op te vragen
Als je een exact match wilt hebben dan wordt jouw formule:

Code:
=VERT.ZOEKEN(B6;Protocollen aan po-modellen!C:O;2;0)

Zoals Haije al zegt, je gebruikt de formule vert.zoeken verkeerd, de zoekwaarde moet in de eerste kolom staan, ook de kombinatie met de ISNB formule is onjuist toegepast.

de aanpassingen zijn:
1. in de verticaal zoeken formule moet je zoekgebied starten in kolom C (waar het inventarisnummer staat) het 2e getal (vetgedrukt hieronder) kent alleen 0 en 1 als ongeldige waarden. 0=onwaar 1=waar. wat het doet is dat je normaal altijd kiest voor de waarde 0 omdat in dat geval alleen

2. De functie isNB test uitsluitend of een de uitkomst #NB is of niet en kent alleen de de uitkomsten WAAR of ONWAAR. Als je wilt dat er op basis van de uitkomst van ISNB formule een berekening word gedaan (in dit geval verticaal zoeken) dan moet je een als formule invoegen om dat te bewerkstellingen, in onderstaande formule staat hoe je dat gebruikt.

de volledige functie moet er als volgt uit zien.

Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(B3;'Protocollen aan po-modellen'!C:O[B];3;0[/B]));"";VERT.ZOEKEN(B3;'Protocollen aan po-modellen'!C:O;3;0))

In de bijlage kun je het ook werkend zien..

Bekijk bijlage Kopie van Map31.rar

Laatst bewerkt:
In plaats van VERT.ZOEKEN die zeer beperkt is in zijn mogelijkheden, zou ik gebruik maken van VERSCHUIVING icm VERGELIJKEN.
Dit geeft verscheidene grote voordelen:
- De tabel hoeft niet worden aangepast.
- De zoekfunctie hoeft niet te beginnen bij de 1e kolom. Je kunt zoeken in een andere kolom en vervolgens het resultaat uit 1 of meerdere kolom(men) naar links vinden.
- Formule is veel flexibeler

Het heeft 1 nadeel: De formule wordt wat ingewikkelder.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan