• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert.zoeken voldoet niet, dan handmatig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Timmiesch

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2007
Ik heb een bestand met 17 kolommen met verschillende gegevens.
in 1 van die kolommen heb ik telefoonnummers staan.

Nu wil ik na 100 telefoonnummers handmatig ingevoerd te hebben vanaf cel A101 het volgende hebben.
Dat als B101 gelijk is aan een andere cel( bijvoorbeeld B17) dat hij dan de waarde van A17 in A101 zet. en als hij niet gelijk is dat ik het dan nog kan invullen?

Is dit mogelijk en zoja hoe?

in A101 zet je =IF(B101=B17;A17;""). als er dan niets staat, zijn ze verschillend.

steven

Steven,
Die formule ken ik, maar het gaat erom dat als B101 is gelijk aan een cel uit het bereik b1:b100 dan moet het de waarde pakken uit dezelde rij van kolom A. Als dit niet het geval is wil ik handmatig in kunnen vullen wat er moet komen te staan...

Kan dit?

Tim,

Voor vert.zoeken moet B je eerste kolom zijn, dus kun je niet tijdelijk C of helemaal aan het eind invoegen met =A? Deze kan dan na het invullen weer weg. Een andere oplossing zie ik niet.

Plaats deze macro in een module en voer hem uit:
Code:
Sub macro1()
Dim x  As Integer, y As Integer, last As Integer
last = Range("B65536").End(xlUp).Row
For x = 1 To 100
For y = 101 To last
If Cells(x, 2) = Cells(y, 2) Then
Cells(y, 1) = Cells(x, 1)
End If
Next y
Next x
End Sub

Als dit een eenmalig werkje is, zou ik gewoon een als formule gebruiken die bij een match het juiste getal gaat halen en dat daar schrijft, is er geen match blijft die cel leeg (via "" in de onwaar clausule bv.). Vervolgens selecteer je via een autofilter alle lege rijen (dus die met "") in die bepaalde kolom en dan kan je de handmatige cijfers invoeren.

Uiteraard kan je ook een macro (code) laten lopen.

Als dit een eenmalig werkje is, zou ik gewoon een als formule gebruiken die bij een match het juiste getal gaat halen en dat daar schrijft...
En HOE zou je dat dan willen doen? Bedenk dat ELKE cel in B1:B100 moet vergeleken worden met ELKE cel in B101:Bx, waarbij x het nummer is van de laatst ingevulde cel in kolom B.

En HOE zou je dat dan willen doen? Bedenk dat ELKE cel in B1:B100 moet vergeleken worden met ELKE cel in B101:Bx, waarbij x het nummer is van de laatst ingevulde cel in kolom B.

Ik besef dat dit niet de opzet van de TS is, maar het is gewoon om mijn werkwijze te illustreren (zie bijgevoegde afbeelding).

In het bereik A2:B10 zijn al een aantal waarden ingevuld (handmatig). nu moet je bij overeenkomstige waarden in A11:A22 de reeds gekende waarden invullen in B11:B22.
In dit geval kan dat via een vert.zoeken formule (misschien moet je in een andere situatie terugvallen op een INDEX - MATCH formule). Waar nu de #NB foutmelding staat, dienen we handmatige invoer te laten gebeuren. Die cellen (rijen) zijn middels een filter makkelijk onder elkaar te zetten.

Tenzij ik de vraagstelling misbegrepen heb, lijkt me dit een mogelijke werkwijze.

Bijlagen

• Automatisch_invullen.jpg
    Automatisch_invullen.jpg
    42,1 KB · Weergaven: 46
Dat is inderdaad een goede mogelijkheid Finch, als tenminste de gegevens niet wijzigen want dan kunnen de formules verdwenen zijn.
1 opmerking: Jij gaat ervan uit dat A101 t/m Ax bekend is (x = laatst ingevulde rij in kolom A), in dat geval moet B101 t/m Bx berekend worden. Bij de vragensteller is echter B101 t/m Bx bekend, in dat geval moet A101 t/m Ax berekend worden. Dat kan wel met vert.zoeken, maar dan moet je verschuiven. Ik zou daarom gebruiken in A101 (ervan uitgaande dat bij de vragensteller de gegevens op de eerste rij beginnen):
=INDEX($A$1:$A$100;VERGELIJKEN(B101;$B$1:$B$100;0))
en die functie naar beneden kopiëren in kolom A tot zover als nodig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan