• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

VERT.ZOEKEN werkt niet naar behoren

Status
Niet open voor verdere reacties.

alexanderinfo

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2008
Goedemorgen iedereen.

Ik ben bezig met een lijst die middels vert.zoeken automatisch bepaalde gegevens invult.
De opzet was om bij het invullen van het nummer, dat daarna bepaalde cellen werden ingevuld.

Bij sommige cellen klopt het wel, maar bij sommige cellen worden de verkeerde gegevens ingevuld.
Ik heb de lijst als voorbeeld bijgevoegd. Mocht iemand de oplossing voor mijn probleem hebben, zou dat enorm op prijs gesteld worden.

Alvast bedankt voor enige moeite.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat komt omdat er in een ongesorteerde tabel wordt gezocht.
Wanneer je op exacte overeenkomst zoekt kan dat wel
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($C5;dossier!$A$2:$H$12;3;0));"";VERT.ZOEKEN($C5;dossier!$A$2:$H$12;3;0))

Mvg Leo

Ik raad je aan om ipv vert.zoeken, verschuiving of index icm met vergelijken te gebruiken.
Dat is een stuk flexibeler.
In je voorbeeld hoef je geen zoekfunctie te gebruiken aangezien je een verwijzing in kolom C gebruikt.
Hetzelfde zou je dus voor kolom B kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Dat komt omdat er in een ongesorteerde tabel wordt gezocht.
Wanneer je op exacte overeenkomst zoekt kan dat wel
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN($C5;dossier!$A$2:$H$12;3;0));"";VERT.ZOEKEN($C5;dossier!$A$2:$H$12;3;0))

Mvg Leo

Waarom moet een tabel eigenlijk gesorteerd worden in samenwerking met vert.zoeken? Mss een vraag die menig persoon stelt :)
Ik ervaar daar niet zo echt problemen mee...
En op welke kolom moet dan gesorteerd worden? is dit ook van belang?

groeten
spiesse

Ik raad je aan om ipv vert.zoeken, verschuiving of index icm met vergelijken te gebruiken.
Dat is een stuk flexibeler.
In je voorbeeld hoef je geen zoekfunctie te gebruiken aangezien je een verwijzing in kolom C gebruikt.
Hetzelfde zou je dus voor kolom B kunnen doen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Aangezien meerdere mensen met dit document werken, is flexibiliteit zeker iets dat wenselijk is.
Zelf heb ik niet veel ervaring met verschuiving en/of index.
Zou je een voorbeeld kunnen geven, zodat ik daarmee verder kan knutselen?

Alvast bedankt.

Verticaal zoeken zoekt standaard naar de dichtsbijzijnde waarde, wanneer de excate waarde niet in de tabel aanwezig is.
Laatste (3e) argument is waar of 1
In de gesorteerde lijst staat deze waarde dan het dichtsbij op de plaats waar excel de exacte waarde verwacht.
Deze wordt dan weer gegeven. Dit werkt alleen goed als deze waardes gesorteerd zijn.
Wanneer er op exacte overeenkomst wordt gezocht (Laatste argument is onwaar, of 0), maakt de volgorde niet uit. er volgt een foutmedling als de waarde niet wordt gevonden.
Zie hiervoor ook de helpfunctie en neem de reactie van Roncancio mee, zeker wanneer je de opzoekfuncties wil gaan uitbreiden.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan