• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken: zoeken in meerdere sheets

Status
Niet open voor verdere reacties.

tilburg86

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2008
In het betreffende bestand gaat het om 3 mappen.
In de eerste 2 mappen worden gegevens ingevoerd (debiteuren en crediteuren) herkenbaar aan een volgnummer per rij.
wanneer deze (openstaande) posten voldaan zijn, worden ze ingevoerd in de 3e map.
om het geheel simpel te maken, wordt informatie (uit andere cellen die bij het betreffende volgnummer horen)automatisch gekopieerd naar de betreffende cellen in het 3e blad, op het moment dat een volgnummer wordt ingetoetst dat al is ingevoerd in één van de eerste mappen.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat excell in beide mappen zoekt?

als ik in 1 map (debiteuren genaamd) laat zoeken heb ik de volgende formule:

Code:
=VERT.ZOEKEN(F6;(debiteuren!$D$5:$E$33);2;ONWAAR)

F6 is de cel waar het volgnummer wordt ingevoerd op moment dat betaling voldaan is.
debiteuren!$D$5:$E$33 is het testbereik waarin ik laat zoeken (is nu dus 1 map)
2 staat voor de rij E, waarin de informatie staat die ik in de betreffende cel wil laten weergeven.
onwaar staat voor het feit dat ik geen benadering wil, maar exacte notatie van de waarde.

Hoe kan ik dus het tweede "argument" zo uitbreiden dat ik in zowel de map debiteuren als in de map crediteuren kan zoeken naar het volgnummer (in kolom D) om de informatie in de cel ernaast (in kolom E) weer te geven in de cel van de formule.

bij voorbaad dank voor de wijsheid!

Laatst bewerkt door een moderator:
Een optie:
Code:
=als(isfout(de_eerste);de_tweede;de_eerste)
Eventueel zo combineren dat er niets gebeurt als ook de tweede fout is.

nog niet

ik ben er nog niet uit.

het is me gelukt om door beide bladen heen te verwijzen met de formule
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(F8;crediteuren!D6:E34;2;ONWAAR));(VERT.ZOEKEN(F8;debiteuren!D6:E34;2;ONWAAR)); (VERT.ZOEKEN(F8;crediteuren!D6:E34;2;ONWAAR)))

hoe kan ik nu erin verwerken dat als de doelcel (hier dan F8) niet ergens anders terugkomt, de cel leegblijft of een andere foutmelding dan #n/b weergegeven wordt?

vriendelijke groet!

Laatst bewerkt door een moderator:
Gebruik de functie ISNB() om te checken of een VERT.ZOEKEN een fout geeft. Zo niet, dan geef je het resultaat van VERT.ZOEKEN en anders bijvoorbeeld een lege cel (dus "")

hoe kan ik nu erin verwerken dat als de doelcel (hier dan F8) niet ergens anders terugkomt, de cel leegblijft of een andere foutmelding dan #n/b weergegeven wordt?
Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(F8;crediteuren!D6:E34;2;ONWAAR));als(isfout((VERT.ZOEKEN(F8;debiteuren!D6:E34;2;ONWAAR));""; (VERT.ZOEKEN(F8;crediteuren!D6:E34;2;ONWAAR)));((VERT.ZOEKEN(F8;debiteuren!D6:E34;2;ONWAAR));"")
Kan hem niet (meer) testen, dus weet niet of er voldoende haakjes staan.

klaar

ik kom er toch niet uit.

wil toch wel graag de #n/B melding eruit hebben.
het gaat om de map abn, waarin verwezen wordt naar de mappen crediteuren en debiteuren. wat moet ik met de formules doen zodat wanneer de verwijzing (kolom f:volgnummer) niet gevonden wordt de cel leeg blijft.

Daarnaast iets simpeler de kolommen credit en debet, waar ik wil dat de cel leeg blijft als het volgnummer in kolom F niet uit de desbetreffende map komt, of gewoon 0 weergeeft, zodat bij getal opmaak er braaf €0,00 staat.

groeten, Frans

Bijlagen

Laatst bewerkt:
wooooooow,

heel bij met de hulp. De lange formule zonder isnb kon ik nog net bevatten, maar hier was ik zelf niet bijgekomen.

hardstikke bedankt, ik zeg case solved!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan