• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

jvbaal

Gebruiker
Lid geworden
2 okt 2000
Is het mogelijk om naar kolom A en B te verwijzen als je werkt met VERT.ZOEKEN. De uitkomst moet in 1 cel komen. De lijst waar de gegevens gezocht worden is ook zo gemaakt dat in kolom A en B de zoekgegevens bevatten.

Ik heb het vermoeden dat dit niet mogelijk is, maar wie weet.

Groetjes
Juul

Bijlagen

Beste jvbaal.

Hier kan ik geen rar-bestanden openen, maar je kunt een dubbele vert.zoeken gebruiken in combinatie met isnb. Bijv.
als(isnb(vert.zoeken(A1;B1 : D10;3;onwaar));vert.zoeken(A1:C1 : D10;2;onwaar))

Groeten,

Richard

Juul,

Helpmij was de hele dag moeilijk te breiken, dus als nog.
Hier heb je een voorbeeldje.

Ad.

Bijlagen

Ad,

Heel hartelijk dank voor deze geweldige oplossing!!!!!!

Groetjes
Juul

Ad,

Ik ben nog even beziggeweest, maar krijg op voor mij toch onverklaarbare wijze "Onwaar" als resultaat. Zie de bijlage

Weet jij hoe dat ontstaat?
Ik heb de cellen nog absoluut gemaakt zodat ik ze altijd kan kopiëren.

Groetjes
Juul

Bijlagen

Beste Juul,

De uitkomst 'Onwaar' is prima verklaarbaar hoor :-)
Je stelt dat als de uitkomst van het vertikaal zoeken van een waarde in kolom A dezelfde uitkomst geeft als vertikaal zoeken van een waarde in kolom B, dat je dan die waarde moet geven. Je hebt nog niet gemeld wat er moet gebeuren als de uitkomst onwaar is. Daarom komt er onwaar te staan.
Op rij vier wordt vanuit kolom A een A gezocht, en gevonden op rij 1. Uitkomst is dan 128.
Op rij vier wordt vanuit kolom B een 78 gezocht, en gevonden op rij 2. Uitkomst is dan 605. Aangezien deze uitkomsten niet overenkomen, leidt deze vergelijking tot 'Onwaar'.

Oplossing. Selecteer de cel met de formule erin, en klik in de formulebalk op de tweede ALS. Klik dan op de fx voor de formulebalk. Je ziet dan de opbouw van dit gedeelte van je formule en ziet meteen dat je geen uitkomst hebt gegeven als de logische test onwaar blijkt te zijn. Vul daar iets in, en je formule klopt.

Succes,

Richard

Richard,

De bedoeling is dat de uitkomst afhangt van de combinatie van de letter uit kolom A en het cijfer in kolom B.

Op het blad Lijst staat bv op rij 2 in kolom A de letter A en in kolom B het cijfer 78.
Op blad Resultaat staat op rij 4 in kolom A een letter A en in kolom B het cijfer 78.
Nu is de bedoeling dat op het blad Resultaat de uitkomst in kolom C 605 komt te staan.
Dus er moet gekeken worden naar de combinatie van kolom A en kolom B.

Is dit mogelijk of niet?

Met vriendelijke groet

Juul

Bijlagen

Ad en Richard, heel hartelijk dank voor jullie reactie. Maar ik ben er nog niet uit.
Zoals ik schreef :
De bedoeling is dat de uitkomst afhangt van de combinatie van de letter uit kolom A en het cijfer in kolom B.

Op het blad Lijst staat bv op rij 2 in kolom A de letter A en in kolom B het cijfer 78.
Op blad Resultaat staat op rij 4 in kolom A een letter A en in kolom B het cijfer 78.
Nu is de bedoeling dat op het blad Resultaat de uitkomst in kolom C 605 komt te staan.
Dus er moet gekeken worden naar de combinatie van kolom A en kolom B.

Is dit mogelijk of niet?

Groetjes
Juul

Bijlagen

Beste jvbaal,

Ik had al zo'n vermoeden.
Je kunt beter werken met Somproduct. Vert.zoeken vindt namelijk de eerste waarde die voldoet, en dat kan per kolom verschillen.
Aangezien ik nu weer op mijn werk zit, kan ik geen rar openen :-), maar er zijn genoeg posts waarin de functie somproduct vermeldt wordt.

Richard

Ad,

Op de bijlage zie je wat ik bedoel.

Ik vrees dat het niet mogelijk is.

Groetjes
Juul

Bijlagen

Juul

ik heb enkel het laatste bestand geopend, maar ik denk dat dit de oplossing is:

=ZOEKEN(B1;lijst!$B$1:$B$5;lijst!$D$1:$D$5)

zet je in D1 en dan doortrekken naar beneden.

Klopt het?

Wigi

Wigi,

Bedankt voor je reactie.
Met jouw oplossing wordt er alleen gekeken naar de B kolom en in het voorbeeld kreeg je een goed resultaat, maar het kan ook zo zijn dat er een A in de A kolom staat en een 78 in de B kolom en vervolgens in een andere rij een Z in de A kolom en een 78 in de B kolom. Dus twee keer een 78 en deze moeten ieder de juiste uitkomst krijgen. Zie de bijlage.

Is dit te doen?

Groetjes
Juul

Bijlagen

OK

=ZOEKEN(A1&B1;lijst!$A$1:$A$6&lijst!$B$1:$B$6;lijst!$D$1:$D$6)

in C1 en doorvoeren naar beneden.

Wigi

Wigi,

Alles lijkt te kloppen, maar soms gaat het toch niet goed.
Wat kan er aan de hand zijn?

Zie de twee bijlages.

groetjes
Juul

Bijlagen

Juul

ik zie niet wat de oorzaak is van het probleem in het eerste bestand.

Dit werkt wel:

zet in cell E1 van blad geheel

=A1&B1

Voer door naar beneden.

Dan de formules:

=INDEX(titeltest;VERGELIJKEN(A1&B1;geheel!$E$1:$E$30;0))
=INDEX(beginregeltest;VERGELIJKEN(A1&B1;geheel!$E$1:$E$30;0))

Weer doorvoeren.

Als ik vind wat de oorzaak is laat ik het weten.

Wigi

Laatst bewerkt:
Als je zonder de extra kolom E wilt werken, gebruik dan

=INDEX(titeltest;VERGELIJKEN(A1&B1;kolomatest&kolombtest;0))
=INDEX(beginregeltest;VERGELIJKEN(A1&B1;kolomatest&kolombtest;0))

afgesloten door Ctrl-Shift-Enter aangezien het een Array formule is.

Wigi

Juul

Nog even zeggen dat het probleem ontstond door de wijze waarop de zoekwaarden opgezocht worden in de lijst, zeker als combinatie van tekst en getal.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan