• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vert zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

nobody11

Gebruiker
Lid geworden
20 dec 2007
Ik heb een vraag mbt de functie vert.zoeken (of horiz.zoeken)

is het mogelijk om ipv steeds een kolomindex_getal te moeten geven (stel voor een grote database), een verwijzing naar een kolom te geven (dmv het naamvak)? ik heb dit reeds geprobeerd, maar dit lukt precies niet? kan dit?

=VERT.ZOEKEN(A12;A3:C6;ALS(B12=1;2;3);ONWAAR)

dus ipv bovenstaande formule:

=VERT.ZOEKEN(A12;A3:C6;ALS(B12=1;X;Y);ONWAAR)

waarbij X en Y dan een naam zijn van een bepaalde kolom..

Ik heb een vraag mbt de functie vert.zoeken (of horiz.zoeken)

is het mogelijk om ipv steeds een kolomindex_getal te moeten geven (stel voor een grote database), een verwijzing naar een kolom te geven (dmv het naamvak)? ik heb dit reeds geprobeerd, maar dit lukt precies niet? kan dit?

=VERT.ZOEKEN(A12;A3:C6;ALS(B12=1;2;3);ONWAAR)

dus ipv bovenstaande formule:

=VERT.ZOEKEN(A12;A3:C6;ALS(B12=1;X;Y);ONWAAR)

waarbij X en Y dan een naam zijn van een bepaalde kolom..

X en Y moeten wel een numerieke waarde hebben anders gaat het denk ik niet werken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

X en Y moeten wel een numerieke waarde hebben anders gaat het denk ik niet werken.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

ah, ik wil idd dat X en Y geen numerieke waarden hebben, dit zal idd dus niet gaan..mss via een omweggetje, dat ik de X en Y een numerieke waarde toewijs in een andere kolom enz.. mr dat wordt wss te complex..

ah, ik wil idd dat X en Y geen numerieke waarden hebben, dit zal idd dus niet gaan..mss via een omweggetje, dat ik de X en Y een numerieke waarde toewijs in een andere kolom enz.. mr dat wordt wss te complex..

Nah, valt wellicht wel mee. Je kunt ook gebruik maken van Kolom.
Bijv.:

=KOLOM(B1)

Uitkomst: 2

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Nah, valt wellicht wel mee. Je kunt ook gebruik maken van Kolom.
Bijv.:

=KOLOM(B1)

Uitkomst: 2

Met vriendelijke groet,

Roncancio

bedankt,en hoe doe ik nu het volgende:
ik wil de functie kolom() gebruiken, stel dat ik in A1 een bepaalde fabrikant laat selecteren uit een lijst (of zelf typen); hoe kan ik dan de functie kolom() gebruiken waarbij ik dan excel de kolom laat uitzoeken waarin een bepaalde fabrikant staat verwezen ?
dus bv: fabrikant 1 zit in kolom 2, fabrikant 2 in kolom 3 enz.. waarbij fabrikant 1 en fabrikant 2 verwjzen naar een kolomgebied (via naamvak)?

indien ik de functie kolom(A1) doe, geeft hij uiteraard steeds 1 weer..

bedankt,en hoe doe ik nu het volgende:
ik wil de functie kolom() gebruiken, stel dat ik in A1 een bepaalde fabrikant laat selecteren uit een lijst (of zelf typen); hoe kan ik dan de functie kolom() gebruiken waarbij ik dan excel de kolom laat uitzoeken waarin een bepaalde fabrikant staat verwezen ?
dus bv: fabrikant 1 zit in kolom 2, fabrikant 2 in kolom 3 enz.. waarbij fabrikant 1 en fabrikant 2 verwjzen naar een kolomgebied (via naamvak)?

indien ik de functie kolom(A1) doe, geeft hij uiteraard steeds 1 weer..

ik zou dit kunnen doen door controle cellen in te bouwen, maar dan kan ik evengoed in de formule van vert.zoeken direct de kolomverwijzing doen,vandaar dat het mss eenvoudiger kan via de kolom() functie..

Hallo Nobody11,

Wat weerhoudt je ervan een tabel met twee kolommen te meken rond de inhoud van (naar je voorbeeld) cel B12, met in de tweede kolom de bijbehorende waardes (kolomindexgetallen)? Je kunt dan de als-functie vervangen door een VERT.ZOEKEN-functie die je het juiste kolomindexgetal oplevert.
Mocht je je willen vrijwaren van niet voorkomende waardes dan zou je dit nog in een als-functie kunnen inbouwen, waarbij je een default-waarde laat toekennen als een waarde niet voorkomt, anders de waarde die de VERT.ZOEKEN-functie oplevert.

Groeten
Thoralf

Hallo Nobody11,

Wat weerhoudt je ervan een tabel met twee kolommen te meken rond de inhoud van (naar je voorbeeld) cel B12, met in de tweede kolom de bijbehorende waardes (kolomindexgetallen)? Je kunt dan de als-functie vervangen door een VERT.ZOEKEN-functie die je het juiste kolomindexgetal oplevert.
Mocht je je willen vrijwaren van niet voorkomende waardes dan zou je dit nog in een als-functie kunnen inbouwen, waarbij je een default-waarde laat toekennen als een waarde niet voorkomt, anders de waarde die de VERT.ZOEKEN-functie oplevert.

Groeten
Thoralf

dat is idd een optie waar k aan dacht.. maar dacht dat het sneller kon ook :-) toch bedankt!

Hallo Nobody11,

Je zou ook nog de volgende mogelijkheid kunnen kiezen:
maak gebruik van de functie VERGELIJKEN. Je moet deze functie dan met de naam van een kolom voeden en met het bereik waar de kolomnamen staan (wel een aaneengesloten reeks van cellen). De functie geeft je dan de plaats van naam in de rij weer.

Groeten
Thoralf

Hallo Nobody11,

Je zou ook nog de volgende mogelijkheid kunnen kiezen:
maak gebruik van de functie VERGELIJKEN. Je moet deze functie dan met de naam van een kolom voeden en met het bereik waar de kolomnamen staan (wel een aaneengesloten reeks van cellen). De functie geeft je dan de plaats van naam in de rij weer.

Groeten
Thoralf
En misschien kan je dan ook beter de functie index in combinatie met (2x) vergelijken gebruiken.

Een voorbeeld.

In bijgevoegd bestand staan 2 datavalidaties (groene cellen).
- Fabrikant
- Product

Door een keuze te maken in die datavalidaties verschijnt de bijbehorende prijs uit de tabel.
Ter verduidelijking zijn de gekozen datavalidaties rood weergegeven in de tabel en de gevonden prijs is blauw weergegeven.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Een voorbeeld.

In bijgevoegd bestand staan 2 datavalidaties (groene cellen).
- Fabrikant
- Product

Door een keuze te maken in die datavalidaties verschijnt de bijbehorende prijs uit de tabel.
Ter verduidelijking zijn de gekozen datavalidaties rood weergegeven in de tabel en de gevonden prijs is blauw weergegeven.

Met vriendelijke groet,

Roncancio
bedankt! zo had ik gisteren avond ook iets in elkaar gebokst! die kleurtjes zijn ook leuk.. even daht ik dat het VBA is, maar het is zo simpel als het maar kan zijn, voorwaardelijke opmaak :-) leuke toepassing hiervan!! bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan