vert. zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

r3nate

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2010
Hallo,

ik ben een beginner met werken met openoffice en hier ook geen ervaring mee. Dus daarom mijn vraag of iemand mij op weg kan helpen.

Ik heb bestanden gekregen die door middel van verticaal zoeken gekoppeld moeten worden, namelijk het ene bestand met de volgende info:
bestand 1
kolom A (nummer) B (genoemde fruit) C (?)
1 Appel [FIX] ?
11 Appel [FIX]
12 Appel [FIX]
2 Appel [MOB]
21 Appel [MOB]
22 Appel [MOB]
3 Peer [FIX]
31 Peer [FIX]
32 Peer [FIX]
4 Peer [MOB]
41 Peer [MOB]
42 Peer [MOB]
enz.

en bestand 2:
kolom A (fruit) B (bedrag)
Appel [FIX] 0,10
Appel [MOB] 0,15
Peer [FIX] 0,20
Peer [MOB] 0,25

Dus in bestand 2 horen kolom A en B bij elkaar. Nu moeten de bedragen van kolom b uit bestand 2, gekoppeld worden aan bestand 1, kolom c....dus de bedragen moeten in kolom c komen te staan gekoppeld aan de juiste naam (appel [fix]/[mob] of peer [fix]/[mob]

Hoe moet ik dit doen aangezien het 2 verschillende bestanden zijn?

Hartelijk dank.

Mvg,

Renate

Beste Renate,
Allereerst welkom op het forum.

Jouw vraag vraagt om een aantal tegenvragen, zoals: is 1 appel [FX] dezelfde soort als 11 appel [FX]? dat maakt nogal verschil uit in het zoeken naar het bijbehorende bedrag. Je kunt in dat geval geen gebruik maken van de zoekfunctie wegens het ontbreken van unieke (zoek) waarden. Staat het getal in kolom A voor een soort of voor het aantal appels?

Van jouw antwoorden op deze vragen hangt het af of er een oplossing voor jouw probleem gevonden kan worden.

Een eventuele zoekformule zou er ongeveer zo uit komen te zien:
Code:
=VERT.ZOEKEN(B4;'file:///E:/Documenten/Calc/Bestand 2.ods'#$Blad1.A$1:B$4;2;0)

Laatst bewerkt:
Hallo,

Bedankt voor uw reactie.

In principe staat de 1e kolom er los van. Kolom A moet wel gekoppeld blijven aan kolom b in bestand 1, maar ik had de 1e kolom dus eigenlijk beter weg kunnen laten bij mijn vraag.

Het gaat er in ieder geval om dat kolom A en het bijbehorende bedrag (kolom B) van bestand 2 gekoppeld moet worden aan bestand 1, kolom B (fruit) en C (het bedrag). Dus als de juiste naam van bestand 2, kolom A (bv. Appel [FIX] ) overeenkomt met kolom B van bestand 1, dan moet in kolom C van bestand 1 het bijbehorende bedrag komen te staan die in bestand 2, kolom B vermeld staat (dus voor dit voorbeeld geldt 0,10).

En voor de zekerheid: het gaat dus om 2 verschillende bestanden en niet 2 tabbladen.

Alvast bedankt.

Renate

In het zip bestand twee Calc bestandjes. Bestand A is het samengevoegde, uit bestand 2 komen de gegevens. Sla de bestandjes op op de C of een andere partitie.
Code:
=INDEX(A$1:B$5;VERGELIJKEN(B1;'file:///E:/Documenten/Calc/Bestand 2.ods'#$Blad1.A$1:A$5;0);1)
Wijzig de padnaam in de formule In C of de letter van de partitie waar je de bestanden hebt opgeslagen.
Open beide bestanden aleer je aan het vogelen gaat.

Kennelijk zit er een bugje in Calc, wijzig je de formule dan zal steevast de eerste A van het zoekbereik veranderen in a. (krijg je de foutwaarde #NAAM) Maak er weer handmatig een A van en zet de cursor buiten de formule voordat je op enter drukt.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie en uitgebreide antwoord.

Ik ben er mee bezig geweest, maar ik krijg het niet voor elkaar. Toch bedankt.

Wat wel lukt is als ik beide bestanden in 1 document zet en dan gebruik maak van de formule =VERT.ZOEKEN(B$2;F$2:G5;2)

Alleen krijg ik het dan voor één regel. Is het ook mogelijk om de formule door te trekken voor meerdere regels? Zo ja, hoe?

Groetjes Renate

Misschien kun je zelf twee testbestandjes maken die je in dezelfde map zet. Typ de formule in bestand1, zodra je gegevens uit bestand 2 wilt halen klik je op dat bestand en selecteer de gegevensbron. Klik weer op bestand 1 en maak de formule af.
Je kunt dat met VERT.ZOEKEN doen maar dan wordt alleen de eerste waarde gevonden uit de gegevensbron.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan