• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vert. Zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

davivos

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2010
Hallo,

ik zal niet de eerste zijn en zal ook de laatse niet zijn, maar ik heb een vraag over vert. Zoeken.

Momenteel gebruik ik de volgende formule:=VERT.ZOEKEN(D15;Tabel2;2;ONWAAR)
Dit is de basis van het vert.zoek alleen krijg je indien hij geen waarde vindt de melding #n/b
nu kan ik dit oplossen door de ISNB toe te voegen(Heerlijk google).

Alleen nu ben ik even te ver gegaan met mijn ideeen en dat levert nu de nodige problemen.
Ik import gegevens uit access in een werkmap, die weer gekoppeld staat met een andere sheet. Nu wil ik graag dat excel de gegevens voor mij opzoekt in het geimporteerde bestand. Probleem is alleen dat de bewerking die erna komt: 0 niet als antwoordt accepteerd. en met #n/b levert ook problemen op.Dus ik moet deze formule aanpassen met de volgende punten
- verticaal zoeken
- isnb(of als)
- >=1

Nu krijg ik mijn formule wel zo gevormd dat ik de cel leeg krijg alleen.
met de volgende formule:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(D14;Tabel2;2;ONWAAR));"";VERT.ZOEKEN(D14;Tabel2;2;ONWAAR))

Om een lang verhaal kort te maken hoe krijg ik excel zover om de waarde 0 met rust te laten.

Bedankt voor de moeite

Dave van der Vossen

Die kon ik nog niet
De vraag komt er na even rustig over nadenken eigenlijk op neer: kan ik >=1 gebruiken en waar zou ik hem dan moeten plaatsen

die >=1 kan je idd ook gebruiken,, maar ik weet wel niet waar je hem zou moeten/kunnen plaatsen (zwoel bij je huidige als bij de andrre formule die je had gegeven)

en eigenlijk is die "Not Like 0" een samenvoeging van 3 verschillende dingen: de "Not" functie (zelfde soort als And en Or), de Like functie en de waarde die ht niet mag zijn.

Als je wilt, kan ik even me cursus eens bovenhalen en kijken waar je het dan zou moeten plaatsen, die >=1

Laatst bewerkt:
Bijvoorbeeld:

=ALS(OF(ISNB(A1);A1<1);"";A1)

met in cel A1 de VERT.ZOEKEN formule. Pas deze cel aan als dat bij jou anders is.

Wigi

Bijvoorbeeld:

=ALS(OF(ISNB(A1);A1<1);"";A1)

met in cel A1 de VERT.ZOEKEN formule. Pas deze cel aan als dat bij jou anders is.

Wigi

Dan wordt de formule
=if(isna(VLOOKUP(D14;Tabel2;2;FALSE);D14<1);"";VLOOKUP(D14;Tabel2;2;FALSE))
Dan geeft hij aan dat er teveel argumenten in de formule staan.

(nu denk ik even hardop)
Als ik excel de opdracht geef om de waarde 0 niet weer te geven wat gebeurd er dan als ik de gegevens exporten in ASCII?
Gelijk even testen

Laatst bewerkt:
Gelukt,

heren bedankt voor jullie hulp,

ik ga waarschijnlijk problemen krijgen door de nullen te onderdrukken maar dat zie ik tegen die tijd wel weer:p.

Gr dave

Code:
=IF([B][COLOR="Red"]OR[/COLOR][/B](ISNA(VLOOKUP(D14;tabel2;2;0));D14<1);"";VLOOKUP(D14;tabel2;2;0))

Ik denk dat je dit bedoelt?

:o dat was ik even vergeten(or) is best belangrijk

Bedankt voor jullie hulp

Waarom niet die VLOOKUP(D14;Tabel2;2;FALSE) in een aparte cel en dan 2x daarnaar verwijzen? Is zeker efficiënter.

er zitten een paar redenen achter,

ik ben niet de enige gebruiker. De mensen die er verder mee werken hebben helaas al moeite met auto som. dus bijna alle formules staan omschreven en zijn beveiligd dus hoe groter het wordt des de meer problemen ga ik krijgen.

Tevens hangen er nog veel meer formules achter:
=IF(COUNTIF(Invoer!$C$4:$C$13;N2)>=1;"";ROW())
=IF(ROW(N2:N25)-ROW(N2)+1>COUNT(O2:O25);"";INDEX(N:N;SMALL(O2:O25;ROW(INDIRECT("1:"&ROWS(N2:N25))))))
en last but not least:
=OFFSET(Gegevens!$X$2;0;0;COUNTA(Gegevens!$X$2:$X$18)-COUNTBLANK(Gegevens!$X$2:$X$18);1)

en dit is allemaal om te voorkomen dat 1 gegeven maar 1 x gebruik gemaakt kan worden van een bepaald gegevens.

Dit bij elkaar zorgt ervoor dat de gegevens voor ons planning systeem niet handmatig wordt ingevoerd maar gewoon automatisch geupdate wordt.

(goed verhaal, lekker kort:p)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan