• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

=vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

covux

Gebruiker
Lid geworden
9 sep 2016
Ik ben bezig met klantgevens aan de juiste persoon te geven.

Elke person heft zijn eigen postcode regio.

echter is voor deze regio alleen het cijfer gedeelte van een postcode gebied van belang.

Nu heb ik helaas in een excelscheet met de klant gegevens de postcode inc letters ( 2301 XX) en woonplaats in 1 cel zitten.

Nu probeer ik dus met de functie =VERT.ZOEKEN automatisch de juiste klant bij de juiste persoon te koppelen.

Echter omdat in de klantgegevens de hele postcode+woonplaats aanwezig is werk de functie =VERT.ZOEKEN niet.

Tenzij ik nu in elke cel de letters en woonplaats verwijder, dan werkt het weer wel.

Is er een manier waardoor de =VERT.ZOEKEN alle letters in een cel negeert en alleen op de (4) cijfers zoekt?
OF misschien is er een functie die alle letters uit een cel kan halen en alle cijfer kan laten staan.

Nu ben ik nog manueel bezig om alle letters uit die cellen te halen.

maar het gaat om een paar honderd rijen die ik door moet nemen.

iemand die mij hierbij kan helpen door een andere functie te geven of een manier te geven waardoor ik letters uit een cel kan halen en de cijfer kan later staan?

Groet,
Covux

Je kan eenvoudig string manipulatie gebruiken in de VERT.ZOEKEN functie. Bijvoorbeeld de eerste 4 posities uit A1 plus alles vanaf positie 8:
=VERT.ZOEKEN(LINKS(A1;4) & DEEL(A1;8;50);F1:G8;2;ONWAAR)

Maar als je geen unieke waarde in de lookup tabel hebt zal alleen de eerst gevonden waarde worden terug gegeven.

dankje voor je antwoord.

in de lookup tabal heb ik alle hoofdcodes en in de kolom daarnaast de betreffende persoon.

Dan heb ik wel telkens een unieke waarde toch?

update:

Heb nu deze formule
=VERT.ZOEKEN(LINKS(I5;4);Postcodegebieden!$D$2:$E$4035;2;WAAR)

Alleen krijg ik nu de melding #N/B

Laatst bewerkt:
Dan is er iets aan de hand met je verwijzingen en kan ik niks van zeggen als je geen voorbeelden of je document plaatst.

Dat komt omdat je getallen en tekst door elkaar gebruikt. 1234 als integer en 1234 als tekst zijn niet aan elkaar gelijk. Maak er maar eens dit van:
=VERT.ZOEKEN(INTEGER(LINKS(I2;4));$C$10:$D$15;2;ONWAAR)

Laatst bewerkt:
TOP hij doet het.

De fout snap ik nog even niet helemaal maar ik google wel even wat integer doet. :)

Heel erg bedankt!

dit gaat veel tijd besparen

Covux

Simpele uitleg:
1234 als getal bestaat dus uit 1 getal (Bin: 0000010011010010). 1234 als tekst zijn 4 getallen (Bin: 00110001 00110010 00110011 00110100 )
Ongelijk aan elkaar dus. De functie Integer converteert de tekst 1234 naar het getal 1234.

De functie VERT.ZOEKEN geeft #NB als het gezochte niet werd gevonden. Om die #NB niet te laten tonen kan je dit doen:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(INTEGER(LINKS(I2;4));$C$10:$D$15;2;ONWAAR);"")

Laatst bewerkt:
integer = geheel getal

ahh. heren heel erg bedankt.
weer wat geleerd!

dat excel wordt steeds leuker ;)

Als je de tekstwaarde wilt converteren kan je ook de functie WAARDE gebruiken
PHP:
=VERT.ZOEKEN(WAARDE(LINKS(I2;4));$C$10:$D$15;2;ONWAAR)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan