• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertaler gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

vaneijk

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2017
Berichten
152
Beste helpers van het forum,

Ik zou graag gebruik willen maken van de ingebouwde vertaler van Excel om tekst van Nederlands naar Engels te vertalen.
Is er een mogelijkheid om iets als onderstaande te creëren?

Code:
For j = 3 to blad1.Range("F" & Rows.Count).End(xlUp).Row
     blad1.cells(j, 7) = ( de Engelse vertaling van blad1.cells(j, 6) )
next

Alsvast bedankt,
Mvg, E.
 
@edmoor, bedankt voor uw reactie, maar dit betekent dus dat de vertaling via Google moet gaan lopen of iets? Gaat dit niet extreem lang duren of problemen opleveren? Er is dus helaas geen "simpele" mogelijkheid om de tekst van de ingebouwde vertaler terug te plaatsen in een cell?
 
Ik kom er niet helemaal uit met de api, en als ik het goed begrijp moet er betaald gaan worden bij veel gebruik?? Dit zie ik niet helemaal zitten en ben dus even verder aan het zoeken gegaan. Nu heb ik een script gevonden dat de tekst naar google stuurt en vertaald. Dit gaat op zich wel goed zover ik heb getest. Dit is onderstaande script, alleen daar loop ik weer tegen het probleem aan dat hij bij de regel: AutoTranslate = IE.Document.getElementByID("result_box").innerText vastloopt en een foutmelding aangeeft object vereist. Echter heb ik helemaal geen verstand met HTML en hoop dat er een beste helper is die mij hier even doorheen kan helpen. Ik zoek hiervoor de oplossing dat de vertaling weer teruggeplaatst kan worden in excel.
Code:
Const langCode = ("auto,en,fr,es")
 
Public Enum LanguageCode
    InputAuto = 0
    InputEnglish = 1
    InputFrench = 2
    InputSpanish = 3
End Enum
 
Public Enum LanguageCode2
    ReturnEnglish = 1
    ReturnFrench = 2
    ReturnSpanish = 3
End Enum
 
Sub Test()
 
Dim msg As String
 
msg = "Hallo wereld!"
 
MsgBox AutoTranslate(msg, InputAuto, ReturnEnglish)
 
End Sub
 
Public Function AutoTranslate(ByVal Text As String, Optional LanguageFrom As LanguageCode, Optional LanguageTo As LanguageCode2) As String
 
Dim langFrom As String, langTo As String '', IE As InternetExplorer, URL As String, myArray
 
If IsMissing(LanguageFrom) Then
    LanguageFrom = InputAuto
End If
If IsMissing(LanguageTo) Then
    LanguageTo = ReturnEnglish
End If
 
myArray = Split(langCode, ",")
langFrom = myArray(LanguageFrom)
langTo = myArray(LanguageTo)
 
URL = "https://translate.google.com/#" & langFrom & "/" & langTo & "/" & Text
 
''Set IE = New InternetExplorer
Set IE = CreateObject("InternetExplorer.application")

IE.Visible = True
IE.Navigate URL
 
    Do Until IE.ReadyState = 4
        DoEvents
    Loop
 
    Application.Wait (Now + TimeValue("0:00:5"))
 
    Do Until IE.ReadyState = 4
        DoEvents
    Loop
 
   [COLOR="#FF0000"] AutoTranslate = IE.Document.getElementByID("result_box").innerText[/COLOR]
    


    IE.Quit
 
    Set IE = Nothing
 
 
End Function
 
Of kan ik ergens in een "lekentaal" vinden waar dit staat beschreven, of waar ik dit zou kunnen leren is het dan eerder?
 
Ik verwijs vrijwel nooit naar ze, maar Google docs heeft een ingebouwde werkbladfunctie voor vertalen.
 
@jkpieterse, bedankt voor uw tip betreft het vertalen. Dit is eventueel nog een uitgangspositie die ik (in de toekomst) zou kunnen gebruiken. Alleen omdat ik dit geheel graag wil automatiseren heb ik nog vele kennis nodig om dit te kunnen opmaken, hier wil ik uiteraard mijn best voor doen om dit onder de knie te krijgen. Ik zou ook echt niet weten waar ik deze uitleg zou kunnen vinden in een "lekentaal". Daar ben ik nu eigenlijk even meer naar op zoek....
 
Als ik de url laad in INternet Explorer, dan werkt die web pagina sowieso niet, dus aangezien de VBA code dat ook doet zal het niet gaan werken.
 
de URL in het voorbeeld werkt bij mij volgens het script wel. De URL = "https://translate.google.com/#auto/en/Hallo wereld!", teminste dat geeft hij bij mij aan als ik die URL in een cell laat wegschrijven, als ik die op een internetpagina invoer dan geeft hij wel het gewenste resultaat, alleen hoe en waar ik nu zou moeten kijken om de gevonden waarde van een internet pagina terug te halen, dat weet ik niet en kan ik niet echt duidelijk vinden op internet.
 
Het gaat erom of de pagina in internet Explorer werkt, bij mij niet.
 
bedankt voor de aangeboden voorbeelden, het probleem van de vraag is opgelost. Ik ga weer puzzelen hoe dit precies werkt en waar dit alles terug te vinden is. Heeft er nog iemand een tip waar ik mezelf goed kan inlezen in dit geheel om dit ook zelf onder de knie te kunnen krijgen?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan