vertaling van Engelse Office terminologie

• Onderwerp starter Onderwerp starter lw87
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

lw87

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2002
Bij speurwerk naar oplossingen voor Word problemen kijk ik nog al eens rond in engelstalige sites (o.a. www.word.mvps.org: erg leerzaam).
Zo langzamerhand ben ik aardig op de hoogte van hoe de engelse termen in de nederlandse versie van Word worden genoemd, maar af en toe is het erg zoeken.
Ik weet dat een style een opmaakprofiel is, template=sjabloon, een alinea = paragraph.
Maar wat wordt bedoeld met de organiser (ik denk: beheer bij sjablonen en invoegtoepassingen). Het duurde ook even eer ik wist dat met 'outlined numbering' een nummering op meerdere niveaus werd bedoeld.
Wie weet een 'woordenlijst' ? Liefst voor Office 2003.

Ik vrees dat zo iets niet bestaat. Ofwel ruil je je Engelse versie in voor een Nederlandse (wat wel zal kunnen, gezien je vraag) of koop een (computer) woordenboek. De meeste termen zijn normaal Engels en terug te vinden in een woordenboek.

Hallo Frits
Via de site die jij noemt moest ik naar ftp://ftp.microsoft.com/developr/MSDN/NewUp/Glossary/

Daar ben ik gekomen vanuit ftp://ftp.microsoft.com en dan steeds een niveau verder, want ineens lukt het niet. Je krijgt dan een lijst met *.zip bestanden: het lukt niet daar wat van de downloaden. Wordt steeds onderbroken. Ik weet dus niet wat in die bestanden zit.

Jou voorbeeld bestand is wat ik zoek, maar dan voor Word 2003.

Verder zoeken dus.

Ik heb bericht van Microsoft dat de site goed werkt, maar erg druk bezocht wordt. Probeer het op een rustig tijdstip nog eens.

Bedankt Frits: die site werkt nu wel, maar 20 Mb is wat erg veel voor mijn 64 kbps ISDN verbinding. Ik probeer het morgen op mijn werk: daar heb ik ADSL.
Ik ben benieuwd!
Loes

Overigens kan je de termen in de menu's zelf handmatig wijzigen:
Kies Tools - Customize.
Rechterklik nu op een menu- of submenuterm en bij Name verander je de term. Het &-teken staat voor de onderstreepte letter waarmee het item dan met Alt+onderstreepte_letter kan worden opgeroepen.

Hallo Frits
Op mijn werk kon ik de zip bestanden wel downloaden: ze bevatten de Engelse tekst en de vertaling ervan voor een enorm groot aantal Microsoft programma's: helemaal wat ik nodig heb. Bedankt voor de oplossing dus!

Aan Peterpn: waar hoort jouw antwoord bij?

Mijn antwoord hoort bij deze topic.
De Engelse menutermen in MS-Office kan je zelf wijzigen naar de Nederlandstalige of omgekeerd of eender welke taal.

Aan Peterpn
Dat heb ik even uitgeprobeerd: via Extra - Opties krijg je een scherm met 3 tabbladen. In tabblad Werkbalken is een knop 'Naam wijzigen", maar die is altijd grijs (dus niet beschikbaar) en met recht klikken op een regel levert op 'Wat is dit?'.
Je bedoeling is dus nog niet duidelijk.
Om te zoeken op speciale terminilogie zijn de bestanden op de pagina die femda-punt-com meldt handiger.

Dit venster krijg je door op Extra - Aanpassen te klikken maar dit zul je wel bedoelen.
Je mag echter niets in dit venster aanklikken om de namen te wijzigen maar rechtstreeks rechtsklikken op de menunamen helemaal bovenaan je word- of Excel- ... venster.

Dit Aanpassen-venster moet wel opstaan tijdens deze actie.

Wil je namen in de uitklapmenu's wijzigen dan eerst linksklikken op de menunamen bovenaan en dit steeds terwijl het Aanpassen-venster opstaat.

Hallo Peterpn
Ik bedoelde inderdaad Extra - Aanpassen.
Dit is echter niet wat ik zoek: je kunt zo wel alle termen in de balk aanpassen, maar ik was op zoek naar de terminologie in het Engels om Engelstalige uitleg op nieuwsgroepen te kunnen begrijpen. Die heb ik inmiddels gevonden.

Ik heb deze woordenlijsten nu ook gedownload, alleen mijn vraag is nu, hoe ik de lijst toe kan passen in mijn computer.. Ik snap dat je ze ergens in een bepaalde map zou moeten plaatsen, maar k heb geen id waar.

Lijsten zijn ter referentie, je kunt er verder niets mee.

Ik heb er veel baat bij als ik meertalige applicaties maak, want nu kan ik zoveel mogelijk aansluiten bij de terminologie die Microsoft hanteert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan