vertex & pixel shader. Wat is dat eigenlijk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

appelsapman

Gebruiker
Lid geworden
24 sep 2006
Berichten
530
Dit vraag ik me al een tijdje af. Ik heb nooit eigenlijk de moeite genomen om het te vragen. Het valt me vaker op dat ik 2 spellen hebben. met ongeveer dezelfde systeem eisen. alleen eentje heeft pixel en vertex shaders nodig en de andere niet. alleen als ik dan het verschil ga bekijken kwa graphics dan zie ik nooit verschil. Behalve dan de sfeer van het spel. sommige spellen zijn kleurrijker en in een andere sfeer dan andere spellen. maar echt nieuwe grafische effecten zie ik niet.

Ik dacht hier dus ooit achter te zijn gekomen toen ik nfs hot persuit 2 speelde. maar ik heb ook een ander race spel. NFS carbon. hier zie ik toch wel meer grafische effecten in. NFS carbon is zowiezo mooier. omdat dat spel meer textures en complexiteit vraagt van objecten in het spel. maar ik zag paar nieuwe grafische effecten die uiteraard gameplay zeer bevorderden. onder andere dat als je heel snel rijdt dat je alles dubbel gaat zien. het effect dat je krijgt als je tweehonderd kilometer per uur door een smalle steeg rijdt en wanneer je je dan concentreerd op de objecten om je heen. Beetje onduidelijk uitgelegd misschien.

dit zie ik dan wel bij carbon en hot persuit 2. maar er zijn veel spellen waarbij ik dit niet zie. Ik kan bijvoorbeeld behalve magische effecten in oblivion geen andere effecten onderscheiden dan in morrowind. Behalve dat je veel meer textures complexiteit en detail hebt. verder is oblivion ook kleurrijker kwa kunst.
Ik zie wel meer effecten in oblivion alleen het is moeilijk te zien of dit ligt aan een betere structuur in de texures aan de hand van pixels of dat het een niew soort effect is.

Dus bij al deze gedachte vraag ik me af wat dan die pixel en vertex shaders precies zijn. In sommige spellen herken ik veel meer effecten die ook pixel en vertex shaders nodig hebben. maar bij veel spellen waaronder tes4 oblivion zie ik dit niet. dus misschien kan iemand me uitleggen wat dit inhoud. misschien kan ik dit dan ook in me games herkennen.
 
Laatst bewerkt:
Dit vraag ik me al een tijdje af. Ik heb nooit eigenlijk de moeite genomen om het te vragen. Het valt me vaker op dat ik 2 spellen hebben. met ongeveer dezelfde systeem eisen. alleen eentje heeft pixel en vertex shaders nodig en de andere niet. alleen als ik dan het verschil ga bekijken kwa graphics dan zie ik nooit verschil. Behalve dan de sfeer van het spel. sommige spellen zijn kleurrijker en in een andere sfeer dan andere spellen. maar echt nieuwe grafische effecten zie ik niet.

Ik dacht hier dus ooit achter te zijn gekomen toen ik nfs hot persuit 2 speelde. maar ik heb ook een ander race spel. NFS carbon. hier zie ik toch wel meer grafische effecten in. NFS carbon is zowiezo mooier. omdat dat spel meer textures en complexiteit vraagt van objecten in het spel. maar ik zag paar nieuwe grafische effecten die uiteraard gameplay zeer bevorderden. onder andere dat als je heel snel rijdt dat je alles dubbel gaat zien. het effect dat je krijgt als je tweehonderd kilometer per uur door een smalle steeg rijdt en wanneer je je dan concentreerd op de objecten om je heen. Beetje onduidelijk uitgelegd misschien.

dit zie ik dan wel bij carbon en hot persuit 2. maar er zijn veel spellen waarbij ik dit niet zie. Ik kan bijvoorbeeld behalve magische effecten in oblivion geen andere effecten onderscheiden dan in morrowind. Behalve dat je veel meer textures complexiteit en detail hebt. verder is oblivion ook kleurrijker kwa kunst.
Ik zie wel meer effecten in oblivion alleen het is moeilijk te zien of dit ligt aan een betere structuur in de texures aan de hand van pixels of dat het een niew soort effect is.

Dus bij al deze gedachte vraag ik me af wat dan die pixel en vertex shaders precies zijn. In sommige spellen herken ik veel meer effecten die ook pixel en vertex shaders nodig hebben. maar bij veel spellen waaronder tes4 oblivion zie ik dit niet. dus misschien kan iemand me uitleggen wat dit inhoud. misschien kan ik dit dan ook in me games herkennen.

Dat is om de KLeuren , schaduwen mooi te houden niet dat je dat wazig beeld krijgt want als je de VER onder zit kun je dat krijgen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan