• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoek probleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

Serpetine

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 feb 2008
Allereerst. ik zit nu op me werk en vanaf hier is een voorbeeld bestandje uploaden niet mogelijk. Mocht het na mijn vraag alsnog nodig zijn, zal ik dit later doen.

Mijn vraag:

Ik werk met planningen voor vervoerstransport. Ik heb de gehele planning weten te automatiseren maar de formules die ik gebruikt heb zijn ontzettend lang. Nu wil ik dit dus in gaan korten en 1 bepaalde functie zou dus ontzettend goed van pas komen:

Ik heb een lijst met namen. Daarachter het adres waar ze opgehaald worden en waar ze naartoe gebracht worden. En daarnaast de ophaaltijd en de tijd hoelaat ze daar ongeveer zullen zijn:
Piet Koomankippenlaan 2koningstraat 59:0010:00
Sjaak Jansenkippenlaan 2hertog straat 79:0010:15
Gerda Molenaarkippenlaan 2stationsstraat 99:009:30
Jan de BoerDorpslaan 1hertog straat 79:1510:15
Kees VisserVinkenstraat 3kippenlaan 27:007:45
Loes HuizenBoerenplein 4hogelaan 107:308:30
etc.
Ik kan via de formule: "=kleinste( ; )" uitzoeken welke rit als eerste gereden moet worden en doormiddel van " vert.zoeken" uitzoeken wie die tijd opgehaald moet worden. Echter met vert.zoeken pakt hij de eerst volgende. Dus hij vind wel dat er 3 mensen om 9 uur opgehaald moeten worden, maar hij kan niet de juiste namen erachter zetten. Is er een mogelijkheid dat dit wel kan?
Ik heb het nu opgelost door een ingewikkelde formule met "code" + "lengte" + "tekst.samenvoegen" en nog wat dingetjes waardoor hij de namen gedeeltelijk omzet in een cijfercode die ik eerst achter elke tijd plak en vanaf daar laat sorteren op volgorde om het vervolgens weer terug te zetten.
Nu kan ik begrijpen ik het met vert.zoeken alleen niet kan oplossen. Mijn tweede vraag is dus; kan ik een naam omzetten in een nummeriek code met een simpele formule?.

Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is. Ik maak geen gebruik van VBA dus dit zou ik graag zo willen houden. Verder, zoals ik al zei, heb ik via intens lange formules het " probleem" al opgelost. Het is slechts alleen nodig om de huidige formules die nu een beetje als een rotzooitje door elkaar staan in te korten.

Bedankt alsvast

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan