• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken dat in lijsten plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roeijoen

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2012
Beste Forumleden,

Ik ben aan het stoeien om mijn excel lijst te versimpelen. nu doe ik een aantal handelingen om een voedingsschema te maken. dat wil ik eigenlijk naar 1 handeling maken. ik probeer namelijk een lijst met gerechten in de goede kolom te zetten zodat ik daar weer een lijst van kan maken in het schema. nu heb ik het geprobeerd met verticaal zoeken maar die ziet natuurlijk de eerste waarde en zet die meteen in de lijst neer. welke formule moet ik daarvoor gebruiken?

vraag 2 is dan: nou maakte ik van die kolommen een lijst enkel wordt die lijst gevuld met veel lege plekken. is hier ook een mogelijkheid voor om die lege plekken niet te laten zien. Ook al werk je met een voorgedefinieerde naam van de cellen.

ik hoop dat jullie me weer zo goed kunnen helpen als altijd.

mvg Jeroen

Bekijk bijlage Test Verticaal zoeken.xlsx

ik krijg niet voor elkaar om van die draaitabellen weer lijsten maken voor in het rooster. heeft u een idee hoe ik dat kan doen?

Wat wil je dan? Bij het ontbijt Biefstukreepjes met zoete aardappel?

Sorry mijn uitleg is misschien niet helemaal duidelijk geweest.
ik heb namelijk een lijst met maaltijden gemaakt. Die ik verwerk in een weekrooster, een ander tabblad maandag tot en met zondag waarbij ik bijvoorbeeld het ontbijt wil selecteren. in het Tabblad Rooster heb ik bij maandag bij ontbijt een lijst gemaakt van alle gerechten onder de Celnamen PD_Ontbijt.

het komt erop neer dat ik automatisch de pulldown wil laten bijwerken als ik bijvoorbeeld een nieuw ontbijt heb aangemaakt.

ik heb een andere bestandje toegevoegd zoals ik hem als eerste had bedacht waarbij ik alles handmatig deed.

Bekijk bijlage Test Verticaal zoeken deel 2.xlsx

Wat jij, denk ik, zoekt heet getrapte validatie. Hier is wel erg veel over te vinden. Een variant is door gebruik te maken van een gesorteerde tabel. Om ervoor te zorgen dat je de tabel niet zelf hoeft te sorteren heb ik er een macro ingezet. Zorg er wel voor dat je consistent bent met benamingen. Voor Excel is 'Snack' wat anders dan 'Snack 1'.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zo dit werkt heel erg goed. Ik zou graag nog wat meer de verdieping in willen gaan over de macro.
wat houd deze macro in?

HTML:
Private Sub Worksheet_Activate()
  With Sheets("Gerechten").ListObjects(1).Range
    .Sort .Cells(1, 1), 1, .Cells(1, 2), , , , , xlYes
  End With
End Sub

- ik zie namelijk een aantal dingen staan waar is de ListObjects(1) gedefineerd? want neem aan dat dit de tabel is? maar zie daar alleen maar tabel1 staan.
- ik zie dan .Sort voor het sorteren daarna komt Cells (1,1), 1, .Cells (1,2) heeft dat te maken met kolom 1 cel 1?
- wat houden de komma's in met xlYes?
- klopt het dat je een macro hebt toegevoegd in het rooster blad en verder alleen nog de Gegevens -> lijst daar een formule in hebt gezet?

Ik wil u in iedergeval super bedanken want hier was ik niet uitgekomen.

mvg Jeroen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan