• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken dubbele resultaten

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maho12

Gebruiker
Lid geworden
9 dec 2014
Ik heb de volgende situatie:

1 lijst(a) met 2 kolummen:
Artikel | Link

En ik heb 1 lijst(b) met alleen:
Artikel

Nu wil ik dat alle "Links" uit lijst(a) in lijst(b) worden gezet (waar de artikel nummers hetzelfde zijn). Dit kan met verticaal zoeken volgens mij. Het was me gelukt, maar de formule werkt nu niet meer.
Maar er is een bijzondere situatie:

In lijst(a) staan dubbele artikel nummers, omdat dat artikel meerdere links heeft. Nu wil ik dat ALLE links in 1 of meerdere kolummen wordt gezet in lijst(b).

Is dit mogelijk? Alvast bedankt. Voorbeeld in de bijlage. Bekijk bijlage voorbeeld.xlsx

In jouw voorbeeld heb je het volgende formule staan:
=VERT.ZOEKEN(A2;G2:H11;8;ONWAAR)

Dit werkt niet omdat je opzoek bent naar het 8e kolom om jou resultaat op te halen welke niet aanwezig is/ leeg in het voorbeeld.
Wellicht indien eerder er wel een 8e kolom aanwezig was maar de is verwijderd door aanpassingen in je bestand dan krijg je het geen wat je nu ziet namelijk:
#VERW!

De juiste formule om dit voorbeeld wel werkend te krijgen is:
=VERT.ZOEKEN(A2;G2:H11;2;ONWAAR)

Dat gezegd hebbende, is dit niet HET probleem als het jou uitleg goed begrijp.
Het is namelijk niet mogelijk om met verticaal zoeken verschillende resultaten op te halen indien een record waarop gezocht wordt niet uniek is. Dan wel meerdere malen voorkomt met verschillende resultaten.
In dat geval zal alleen het resultaat van het eerst gevonden record worden opgehaald en getoond.

Wat je wel zou kunnen doen is op 1 regel een uniek record met daarachter in iedere kolom een andere link.
Op deze manier kun je in lijst (b) op 1 record zoeken en in iedere kolom een andere link ophalen indien deze aanwezig is.

Leo bedankt, maar als ik jouw bestand open dan zie ik bij artikel en alle links lege velden. Ik heb de macro's ingeschakeld, maar kon er geen vinden. Doe ik iets verkeerd?

In jouw voorbeeld heb je het volgende formule staan:
=VERT.ZOEKEN(A2;G2:H11;8;ONWAAR)

Dit werkt niet omdat je opzoek bent naar het 8e kolom om jou resultaat op te halen welke niet aanwezig is/ leeg in het voorbeeld.
Wellicht indien eerder er wel een 8e kolom aanwezig was maar de is verwijderd door aanpassingen in je bestand dan krijg je het geen wat je nu ziet namelijk:
#VERW!

De juiste formule om dit voorbeeld wel werkend te krijgen is:
=VERT.ZOEKEN(A2;G2:H11;2;ONWAAR)

Dat gezegd hebbende, is dit niet HET probleem als het jou uitleg goed begrijp.
Het is namelijk niet mogelijk om met verticaal zoeken verschillende resultaten op te halen indien een record waarop gezocht wordt niet uniek is. Dan wel meerdere malen voorkomt met verschillende resultaten.
In dat geval zal alleen het resultaat van het eerst gevonden record worden opgehaald en getoond.

Wat je wel zou kunnen doen is op 1 regel een uniek record met daarachter in iedere kolom een andere link.
Op deze manier kun je in lijst (b) op 1 record zoeken en in iedere kolom een andere link ophalen indien deze aanwezig is.

Klopt, je hebt helemaal gelijk. En de formule die jij opgeeft klopt ook, maar geeft inderdaad niet het resultaat wat ik wil.
De oplossing die je aandraagt klinkt als het gewenste resultaat wat ik wil behalen, alleen ik begrijp niet helemaal hoe ik dat kan bewerkstelligen.

Fantastisch Jean-Paul! Naar zoiets was ik precies opzoek. Alleen nu probeer ik de lijst uit te breiden met meer info, en ik gebruik jouw formule (vanaf rij 8), maar dan gaat dat toch niet helemaal goed? Ik heb er al even mee zitten stoeien, maar ik begrijp niet waarom hij het nu niet doet met deze extra informatie.

Bijlagen

Werkt bij invullen van artikel in kolom a

mvg
Leo

Het zijn matrix formules die je moet afsluiten met <CTRL><SHIFT><ENTER>
Dus niet met alleen <ENTER>

Er verschijnen dan automatisch {} om de formule

@Leotaxi. Nu werkt het inderdaad. Alleen had ik er bij moet vermelden dat de lijst niet op-een-volgend is, want dat lijkt jouw voorbeeld niet goed te doen.

@popipip Bedankt, dat was inderdaad wat ik fout deed bij de formule van Jean-Paul, die werkt nu goed! Bedankt!

Enig wat me opviel is dat als er meer dan 9 link - kolommen zijn, hij die niet meer mee pakt..

Als je lijst langer word zal je met een dynamische bereik moeten werken,zodat je niet de formule meer moet aanpassen.

Heb je ook in de 1ste rij de kolomkoppen geplaatst link 5,link 6 enz

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan