• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken dubbele zoekwaarde, geen exacte overeenkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelNerd92

Gebruiker
Lid geworden
10 okt 2022
Berichten
25
Besturingssysteem
Windows 10
Office versie
Excel 365
Goedemorgen allen,


Ik wil een Excel document die de brutomarges berekend. Nu is het in onze business gebruikelijk om een gasolietoeslag door te belasten, echter is deze afhankelijk van een bepaalde brandstofprijs (variabele). Wij hebben verschillende staffels (gasolieclausules) soms per klant en soms per locatie. Daarin is nog een scheiding, soms gaat het om een prijs opslag en soms is het een percentage van de verkoopprijs dat er boven opkomt.

Ik zou graag een verticaal zoeken formule willen gebruiken afhankelijk van meerdere criteria en er moet worden gezocht naar een niet geheel exacte overeenkomst. De staffels zijn opgesteld met stappen van 25 of 50, maar de variabele brandstofprijs zal uiteraard vaker tussen die bepaalde stappen zitten. De variabele brandstofprijs is vrij in te vullen door de gebruiker om zo een bepaald scenario te schetsen van de brutomarges.

Op tabblad 1 heb ik alle staffels onder elkaar staan (zie bijlage - Ik heb de namen van de clausules zwart gemaakt omdat hier bedrijfsnamen in staan).
Kolom A = Clausule naam
Kolom B = ondergrens prijs
Kolom C = bovengrens prijs
Kolom D = Gasolie bedrag in euro's
Kolom E = Gasolie percentage

Als kolom D een bedrag heeft dan staat er in Kolom E nul en vice versa.

Op tabblad 2 heb ik alle leveringsafspraken onder elkaar staan. In deze regels staat in Kolom J de naam van de gasolieclausule. Het kan ook voorkomen dat de cel leeg is omdat er geen afspraak is.

Het volgende heb ik al geprobeerd, maar werkte helaas niet.
=VERT.ZOEKEN(H12;TEKST.SAMENVOEGEN(CEL("adres";INDEX(A:A;VERGELIJKEN(I12;A:A;)));":";CEL("adres";INDEX(A:A;VERGELIJKEN(I12;A:A;1))));4;WAAR)
Zoekwaarde = de variabele brandstofprijs (H12)
Tabelmatrix = doormiddel van de formule Cel de eerste cel door te geven waar de staffel begint van de des betreffende leveringsafspraak + dezelfde formule om de laatste cel door te geven waar de staffel begint van de des betreffende leveringsafspraak. Deze twee formules verbind ik met elkaar via tekst.samenvoegen om bijv. het volgende te krijgen $A$3:$A$34.
Dit werkt op zichzelf wel, maar het wordt helaas wel tekst. Ik denk dat ik daar fout in ga, omdat de tabelmatrix A:E betreft.
Kolomindexgetal = Dat had ik nu op 4 gezet, maar dat moet natuurlijk afhankelijk zijn of het een prijs opslag (4) is of een % van de verkoopprijs (5)
Benaderen = WAAR omdat ik op zoek ben naar een niet exact getal

Ik hoop dat ik het een beetje helder heb uitgelegd, maar ik zou enorm blij worden als iemand mij de oplossing kan geven of ermee kan helpen.
Mocht er meer info nodig zijn, vraag maar raak. Ik denk niet dat het verstandig is om het gehele Excel document hier te uploaden vanwege de gevoeligheid van de informatie. Mocht dit toch de enige oplossing zijn dan moet ik het document omgooien en fictieve data erin zetten.
 

Bijlagen

  • Tabblad 1 (clausules).PNG
    Tabblad 1 (clausules).PNG
    25,4 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Aan plaatjes hebben we niks; doe er een bestand bij met bruikbare testgegevens. Dat werkt veel beter.
 
Hierbij het document. Ik heb alle overbodige data even verwijderd en generieke klantnamen en clausule namen neergezet.

Op tabblad 'Parameters' in cel C10 staat de fictieve variabele brandstofprijs.
Op tabblad 'GOT Klanten' staan alle verschillende Clausules onder elkaar
Op tabblad 'Marges' in kolom N wil ik gaan rekenen met de gasolie opslag of de het gasolie percentage. In kolom J staat de clausule naam die geldt voor de des betreffende regel.
 

Bijlagen

  • Work in Progress - DIR - Marge per klant.xlsx
    59,3 KB · Weergaven: 18
Voor de verduidelijking:
Ik ben op zoek naar een formule die eerst zoekt in welke bereik (zie boven bijgevoegd Excel bestand, bijvoorbeeld A35:E35) de stap gezocht moet gaan worden om vervolgens OF de daarbij behorende prijs opslag (kolom D) te retourneren of de bijbehorende gasoliepercentage (kolom E) te retourneren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan