• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken en classificeren van gegevens

Status
Niet open voor verdere reacties.

Fabiola

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 mrt 2010
Hoi,

Ik een brandende vraag over verticaal zoeken. Ik begrijp dat je d.m.v. verticaal zoeken getallen kunt classificeren. Hoe gaat dit in zijn werk?

voorbeeld:

kolom A kolom B

100 ....
20,89
59,9
etc

In kolom B wil ik de gegevens uit kolom A classificeren, m.a.w.: de verdeling zien van 10-20, 20-30, 30-40, 40-50 etc. etc. en 100 (apart).

Kan dit en hoe doe je dit?

Ik hoor het graag! alvast bedankt

Beste Fabiola ;)

Heb je een voorbeeldbestandje, zonder gevoelige informatie.

Groetjes Danny. :thumb:

Hierbij twee bestandjes. Ook bestand 2 waar hij de categorieen optelt. Dit kan ook met een draaitabel. Je hebt hier niet om gevraagd maar je weet maar nooit of je het handig vind.
Succes

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dit kan eventueel ook met de functie Frequency (Interval in het nederlands). Wel even goed de Help nalezen hoe je die moet toepassen.

Bijlagen

als je bij de extra>invoegtoepassingen ook "Analysis Toolpack" aangevinkt hebt kan je via extra>gegevensanalyse>histogram ook gemakkelijk aan dat resultaat komen. Misschien iet of wat omslachtig voor dit simpel geval.

Bedankt voor de tips! Heb nog 2 vragen ten aanzien van het excelbestand dat ik retour heb gekregen van Graaff:

vraag 1:
met de formule: =ALS(A2=100;100;10*AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(A2/10;0)&"-"&10*AFRONDEN.NAAR.BOVEN(A2/10;0))

wordt een score van 20,00 als 20-20 geclassificeerd. Dit moet dan eigenlijk 20-30 worden. Hoe pas ik dat aan in deze formule?

vraag 2:
bij een score van kruisje "X', m.a.w.: geen score. wil ik dat dit ook naar 100 wordt geclassificeerd. Hoe doe je dat?

dus:

score klasse
10 10-20
100 100
X 100

Beste Fabiola ;)

Plaats de volgende formule in cel B2 en sleep deze naar beneden.

=ALS(A2="x";100;ALS(A2=100;100;10*AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(A2/10;0)&"-"&10*AFRONDEN.NAAR.BOVEN((A2+0,001)/10;0)))

Hierbij zijn jouw 2 problemen opgelost.

Groetjes Danny. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan