• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Verticaal zoeken foutmelding

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Demetrya

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2011
Goedemorgen,

Ik ben even aan het stuntelen met een sheet. Het tabblad draaiboek moet specifieke informatie bevatten die voorkomt uit de importsheet. De input voor de importsheet komt uit een uitdraai van een ticketverkoopsysteem. De eerste opzet die ik heb gemaakt werk met verticaal stapelen op basis van unieke emailadressen. Van hieruit wil ik met verticaal zoeken op basis van dit emailadres de verdere informatie aanvullen. Echter krijg ik een foutmelding bij het maken van de eerste formule en het zoeken naar de achternaam. Ik heb hier al op het forum gezocht, maar kom nog niet tot de oplossing. Kan iemand mij helpen?

Welke versie van Excel?
Lijkt mij ook niet handig om al die adressen openbaar te zetten of is het fake?

Bijlagen

je gebruikt vert.zoeken verkeerd. op importsheet staan de emailadressen in kolom C dan moet je zoekbereik ook beginnen in kolom C, nu is dat kolom A omdat je de hele sheet selecteert. Omdat de emails pas in kolom C staan zijn voor en achternaam uit A en B ook niet bereikbaar omdat alleen kolommen rechts van de eerste getoond kunnen worden.

gebruik de nieuwe x,zoeken formule. dan kun je elke kolom in je data als zoekkolom en resultaat kolom
zie onderstaand

=X.ZOEKEN(C2;Importsheet!$C$2:$C$33;Importsheet!$B$2:$B$33;"-";0)

Laatst bewerkt:
al je output in één klap (zie laatste tab)

Code:
=LET(t;Importsheet!A:.R;DROP(GROUPBY(INDEX(t;;3);t;LAMBDA(a;TEXTBEFORE(ARRAYTOTEXT(a);";";;;1;""));3;0);;1))

Bijlagen

je gebruikt vert.zoeken verkeerd. op importsheet staan de emailadressen in kolom C dan moet je zoekbereik ook beginnen in kolom A. en daarmee zijn voor en achternaam ook niet bereikbaar omdat alleen kolommen rechts van de eerste getoond kunnen worden.

gebruik de nieuwe x,zoeken formule. dan kun je elke kolom in je data als zoekkolom en resultaat kolom
zie onderstaand

=X.ZOEKEN(C2;Importsheet!$C$2:$C$33;Importsheet!$B$2:$B$33;"-";0)

Ah, bedankt voor je toelichting. Deze werkt!

Zodra je bestand een stuk groter gaat worden, zou ik eerder kijken naar een moderne "dynamic array" oplossing.
De X.Zoeken werkt, maar je gebruikt in al je cellen een eigen (identieke) formule en neemt daardoor veel rekenkracht.

Terug
Bovenaan Onderaan