• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Verticaal zoeken in blad 1 en in volgorde in blad 2 plaatsen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Partis

Gebruiker
Lid geworden
3 sep 2008
Beste,

In blad 1 heb ik gegevens van diverse mensen. Deze gegevens worden regelmatig geupdate en in een nieuwe regel toegevoegd.
Nu wil ik in blad 2 m.b.v. verticaal zoeken alle regels van een bepaald persoon in volgorde van datum onder elkaar krijgen, als ik zijn of haar naam in de vakken b1 en b2 invul.

Ik heb nu in het voorbeeld bestand dit gebaseerd op vak b2. Hij pakt alleen de eerst regel van, in dit geval "Jan Peters". Maar ik zou graag alle regels op volgorde van datum onderelkaar willen verkrijgen.

Wij kan mij helpen?

Ps.: het zijn gefingeerde namen.

Bijlagen

Hierbij een poging mbv een draaitabel

Bijlagen

Ook een poging gewaagd.
Bijna het zelfde als Haije.

Bijlagen

Dank je Haije en Peter! Dat werkt erg goed.
Als ik nieuwe namen toevoeg in blad 1, dan zouden die ook automatisch opgenomen moeten worden. Er komen namelijk voortdurend nieuwe namen bij. Kan dat ook met draaitabel?

Draaitabel updaten na toevoegen nieuwe namen, dan gaat het goed.

Excel 365 optie:
Code:
=LET(x;FILTER(Blad1!A3:K1000;(Blad1!B3:B1000=B1)*(Blad1!C3:C1000=B2);"");ALS(x<>0;x;""))

Ja, want blad 1 is een tabel.
Je dient als je nieuwe gegevens hebt ingevoerd wel nog even in blad 2 door ergens in de draaitabel te klikken en dan geheel verversen.

AlexCel, Haije en Peter hartstikke bedankt!! Allebei werken ze prima.
Alleen bij de draaitabel dien je steeds te updaten. Bij de formule van AlexCel doet deze dat automatisch. Hartstikke fijn! Hier kan ik mee vooruit.

Rest me nog 1 vraag. Wat als ik alleen maar de eerste regel wil. Dus stel ik zoek op een voor- en achternaam, maar wil van alle regels die daar aan voldoen alleen dat de eerste regel verschijnt.

Hoe zou je dan de code aanpassen?

Laatst bewerkt:
Excel 365:
Code:
=LET(x;NEMEN(FILTER(Blad1!A3:K1000;(Blad1!B3:B1000=B1)*(Blad1!C3:C1000=B2);0);1);ALS(x<>0;x;""))

Dag AlexCel, dank je!

Ik krijg een foutmelding. Dat is:
#NAAM?

In jouw versie van Excel is NEMEN nog niet beschikbaar denk ik....

Probeer dan deze eens:
Code:
=LET(x;INDEX(FILTER(Blad1!A3:K1000;(Blad1!B3:B1000=B1)*(Blad1!C3:C1000=B2);0);1);ALS(x<>0;x;""))

Dag AlexCel,

Ik loop toch nog tegen een probleempje aan.
Als ik in de variabele cellen op de 'Zoeken' tabblad B1 en B2 eerst Peer Jansen in toets, verschijnt in regel 5 alle benodigde gegevens.
Maar als ik in B1 en B2 Sandra Peters invoer, dan vult hij alleen maar de eerst cel in regel 5.
Ik snap niet waarom die dat doet. Zie bijlage. De namen zijn wederom gefingeerd.

Overigens kom er ook achter dat ik een excel versie van 2021 heb. Daarin werken deze codes goed. Maar in de cloud gebruiken we Office 2019 en daar werken deze codes niet. Zijn er alternatieven voor deze codes die wel in versie 2019 werken?

Bijlagen

Ik snap niet waarom die dat doet.
Omdat er maar 1 rij zoekresultaat is. De INDEX neemt dan de eerste kolom en daar staat de datum....

In bijlage opgelost met INDEX/VERGELIJKEN. Moet er ook nog iets komen voor de volledige lijst, of heb je aan alleen de eerste rij genoeg?

Bijlagen

Hoi AlexCel, dank je. Hij doet het inderdaad. Alleen als B1 en B2 leeg zijn dan blijven er nog codes in de rij staan. Deze zouden leeg moeten zijn.

Voor een oplossing met Excel 2019 zou het fijn zijn als inderdaad voor de onderste volledige rijen een oplossing zou kunnen komen. Deze werkt nu prima in een hogere versie van Excel. Ik stuur je het voorbeeld toe van de lege cellen van B1 en B2 met de codes in rij 5.

De code voor de volledige rijen staat in cel A8

Bijlagen

Zie bijlage. Let op, de opzoekfuncties zijn matrixfuncties. D.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen en voor doorvoeren naar onder of rechts.

Bijlagen

Dag AlexCel, ja hij werkt perfect! Ook in Ecel 2019. Harstikke bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan