• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

MegaComputer

Gebruiker
Lid geworden
5 aug 2013
Berichten
17
Voor mijn opleiding moet ik iets met verticaal zoeken doen en dit is de vraagstelling (ik weet niet of ik nog meer informatie of afbeeldingen moet posten, maar dit is de bedoeling):

•Zet in cel C2 een formule die het bijbehorende investeringsbedrag opzoekt in de tabel op het werkblad investeringkosten. Merk hierbij op dat kolomindex_getal afhankelijk is van het aantal sterren. Je zult daarom in dit veld een formule moeten gebruiken.

Dat vetgedrukte weet ik niet, hoe ik dat moet doen.

In dit werkblad onder ''investeringen'' moet het komen die formule afhankelijk van die sterren daarnaast dus.

4fqta.png


Dit is de werkblad met al het informatie:

4fqvc.png




Als er iemand is die wilt helpen, zou dan super zijn. :)
 
Dat wil dus zeggen dat de kolom waaruit de gegevens moeten gehaald worden afhankelijk is van het aantal sterren.
Dus vang je dit op door te werken met Kolom()+ of - het aantal sterren.
Snappy?
 
Nee, ik ben een nogal wat noob wat betreft excel.

Ik heb de verticaal formule goed, maar ik moet alleen een formule maken van die kolomindex_getal (zover het er staat in de opdracht dan)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@MegaComputer: Uit de sticky in deze sectie betreffende huiswerkvragen: Als je er zelf ECHT niet uitkomt mag je het hier vragen, maar geef dan wel aan wat je zelf gedaan hebt om tot een oplossing te komen.. dus niet van "Jah ik heb 2 uur gezocht maar kvinnut niej :'( :'(" maar duidelijk zeggen wat je gevonden hebt en wat je exact niet begrijpt.
Dus eerst aangeven wat je zelf heb gedaan om tot een oplossing te komen. Ik zie dat in je vraagstelling nog niet terug.
 
Ik ben al sinds gisterenochtend bezig en ben er niet uitgekomen, bovendien heb ik de als-functie gebruik en het aantal-als functie in het kolomindex_getal evenals de vergelijkingenfunctie, maar het probleem is dat er niet 5/6 opties zijn in deze functies... En ik heb nog het aantal sterren (afbeelding 1) proberen te verwijzen naar het werkblad met alle info, zodat als die veranderd dat ook het bedrag verandert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Code:
=INDEX(B2:D4;VERGELIJKEN(C6;A2:A4;0);VERGELIJKEN(D6;B1:D1;0))
Zonder xls voorbeeldbestandje zou ik zeggen probeer deze formule eens door de vindbereiken en zoekbereiken aan te passen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@popipipo Code tags zijn er niet voor niets, gebruik ze dan ook s.v.p. Zo blijven die hindelijke smileys tenminste weg in een formule.
 
MegaComputer,
Bij het verticaal zoeken zal je de waarde voor de kolomindex (aantal sterren) moeten gebruik maken van de vergelijkingsformule.
Code:
=VERT.ZOEKEN(A2;Blad2!A2:H6;VERGELIJKEN(B2;Blad2!A2:G2;0);ONWAAR)
 
Laatst bewerkt:
als je iets zoekt met 1 ster, dan vind je dat in kolom 3 van de range die je gebruikt in de vert.zoeken formule,
als je iets zoekt met 2 sterren, dan vind je dat in kolom 4
als je iets zoekt met 3 sterren, dan vind je dat in kolom 5
etc

je zoekt dus steeds in de kolom met nummer = sterren +2
 
Het is mij gelukt ik heb bv. in het eerste plaatje bij zwembad onder de kolom investeringen dit gedaan: =VERT.ZOEKEN(A2;investeringkosten!A1:G11;B2+2;ONWAAR)

het klopt en is mij gelukt..
 
Laatst bewerkt:
Het is mij trouwens gelukt. Het probleem ligt nu bij het afhankelijk maken van meerdere factoren. Nu is het niet alleen afhankelijk meer van sterren, maar ook doelgroep.

werkblad 1

4fvGc.png


werkblad 2

4fvGI.png


Mijn huidige functie is:

=VERT.ZOEKEN(A3;opbrengsten!A1:G14;B3+4;ONWAAR)

Maar dan blijft die afhankelijk van het aantal sterren, dat is goed. Maar stel ik wil nu dat die het gaat lezen van de doelgroep resort. Hoe moet ik dat dan veranderen? Want volgens mij ontbreekt er iets? Want als ik de sterren verander, dan pakt die steeds het bedrag van de kolom: budget en stel nou dat ik wil dat die het uit resort gaat pakken, hoe moet dat dan?
 
Mega,

ik kan niet zien hoe het er uit ziet, kun je een nieuwe bijlage (een Excelbestand) plaatsen?
uiteraard bevat de geplaatste bijlage geen gevoelige informatie
 
MegaComputer,
In plaats van plaatjes te plaatsen, zet eens een excel file.
Het werkt voor ons makkelijker om een te testen.
 
Mega,

ik kan niet zien hoe het er uit ziet, kun je een nieuwe bijlage (een Excelbestand) plaatsen?
uiteraard bevat de geplaatste bijlage geen gevoelige informatie


http://s000.tinyupload.com/?file_id=99078866531498632991


Opgave is:

• Zet de bedragen in kolom C en D m.b.v. verticaal zoeken. De tabellen waarin gezocht moeten worden staan op de werkbladen opbrengsten, kosten-1 en kosten-2. Let op! Deze zijn niet alleen afhankelijk van het aantal sterren, maar ook van de doelgroep. deze doelgroep staat in cel C15 van het blad startgegevens.
Omdat bij elke faciliteit een andere tabel hoort kun je hier niet zomaar kopiëren. Wel kun je het jezelf een stuk makkelijker maken door de betreffende tabellen een naam te geven. Bij kopiëren hoef je dan alleen de naam van de tabel te wijzigen. Voorbeelden van namen kunnen zijn restaurant_vast, restaurant_variabel, restaurant_bediening, restaurant_ keuken enz.



Voor de (Afhankelijk van) sterren heb ik : =VERT.ZOEKEN(A3;opbrengsten!A1:G6;B3+4;ONWAAR)

Voor de (afhankelijk van)doelgroep heb ik : =VERT.ZOEKEN(startgegevens!B15;opbrengsten!C1:G6;C2+3;ONWAAR)

maar samen weet ik niet hoe ik ze kan combineren in 1 cel.
 
@MegaComputer Je hebt nog haast ook. Het forum wordt gerund door vrijwilligers. Dit geldt eveneens voor de helpers. Dus geduld zou hier op z'n plaats zijn. Bovendien kan je ook zelf met je opdracht verder gaan. Je heb genoeg aanwijzingen gehad.
 
Mega,
We staan inderdaad niet te wachten tot er een vraag op ons afgevuurd wordt.
Bij deze
Code:
=INDEX(opbrengsten!D4:G6;VERGELIJKEN(startgegevens!B15;opbrengsten!C4:C6;0);VERGELIJKEN(B3;opbrengsten!D2:G2;0))
 
Excuses.. was een beetje ongeduldig omdat ik er al 2 dagen meebezig bent. Mag ik vragen hoe je het gedaan hebt? Het combineren? Want dan weet ik het ook voor de volgende keer? Is er een speciale functie voor via het menu?

http://s000.tinyupload.com/?file_id=54629449475848367773

Ik heb trouwens de opdracht zelf toegevoegd (word document). Als ervaringenlingen onder jullie ernaar kijken, is er dan geen makkelijkere methode? Want de methode met index en vergelijken is mij te lastig en niet uitgelegd namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens naar de help index van excel bij vergelijken en index.
Bij de index formule wordt de waarde weergeven op het snijpunt van een rij en een kolom.
bij de eerste vergelijking wordt het rijgetal gezocht en de tweede vergelijking zoekt het kolomgetal
 
Niet begrepen, sorry. Ben een nieuweling wat betreft excel...................

Heb je mijn worddocument gezien welke ik geplaatst heb? Misschien dat je een makkelijke manier vind dan die ik heb?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan