• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mega,
Voor de (afhankelijk van)doelgroep heb ik : =VERT.ZOEKEN(startgegevens!B15;opbrengsten!C1:G6;C2+3;ONWAAR)
Je was er bijna met deze.
Enkel de kolom waar moet gezocht worden staat deze keer niet in C2 maar in kolom B
 
Huh, B2 bedoel je van het werkblad opbrengsten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@MegaComputer Onnodige quotes verwijderd. Wanneer je direct reageert op een reactie is het niet nodig om dat bericht te quoten. Onnodig quoten heet dat, hetgeen niet gewenst is.
 
Mega,
Dit is inderdaad over je vraagstelling in #11 en je oplossing van#14
 
Als het C2 niet is, wat is het dan wel uit kolom-B en in welke werkblad?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mega,
Als het de bedoeling is om je een totaal oplossing voor te schotelen zal je ook niets bijleren en doe ik ook niet meer mee gezien dit een schoolopdracht is.
Het gaat hier wel over je projectopdracht 2. Voor het restaurant staat het aantal sterren op B3 op het tabblad waar je de oefening moet maken (v+v O&K)
Lees eerst eens je werkopdracht zelf kijk eens welke gegevens je nodig hebt om je verticaal zoeken formule op te bouwen en in welke tabbladen ze te vinden zijn.
De doelgroep staat op het tabblad startgegevens cel B15.
Dus is de formule verticaal zoeken naar B15 van tabblad startgegevens in de matrix c1:g6 van tabblad opbrengsten in de kolom van het aantal sterren die in kolom B van je opdracht staat, voor het restaurant is dit B3, maar gezien je je zoek matrix begint vanaf kolom C waar je zoekt naar de doelgroep en het aantal sterren de kolommen ernaast beginnen , doe je dus B3+2. En gezien je een exacte waarde nodig hebt is de laatste parameter onwaar.
 
@MegaComputer Ik heb je er in post 23 op gewezen dat je niet onnodig moet quoten, nu doe je toch weer.
 
@Plongske, volgens mij ontlopen we elkaar. Ik vraag absoluut niet om een formule voorgeschoteld te krijgen, maar ik vraag wel wat hulp en begrip, en gelukkig wordt die ook gegeven. Terugkomend op je antwoord:


Ik heb niet begrepen hoe je dat gedaan hebt?

ik kan het niet zo goed volgen, want ik moet het namelijk ook begrijpen.

Ik moet inderdaad zoeken naar B15 in startgegevens, vervolgens moet ik naar de tabelmatrix gaan kijken en ik dacht dat ik C4: G6 moest hebben, hoezo c1? En van welk tabblad is die B3 en waarom die +2 en niet gewoon 1 of 2 (verwijzend naar de kolom).

Ik begrijp het niet het afhankelijk maken van zowel sterren als doelgroep, als het ging om alleen sterren of alleen doelgroep dan was het mij gelukt, maar afhankelijk van beide snap ik niet.

Ik snap de kolomindex_getal niet ... en de zoekwaarde eigenlijk, want ik had bij zoekwaarde A3 (restaurant in tabblad V+V O&K) aangezien ik toch moet zoeken naar restaurant in de tabel c4:g6 (dit had ik)... en dan weet ik het niet meer eigenlijk.'


Want wat betekent kolomindx_getal nou precies? Er staat dat het betekent in welke kolom excel moet zoeken, maar er zijn meerdere kolommen, zowel kolom van 1 sterren als 2 sterren etc.. dus dat is mij ook onduidelijk.
 
Laatst bewerkt:
Mega,
Je laat je misleiden door de hoeveelheid gegevens die in je opdracht staat.
ik probeer je het uit te leggen specifiek voor het geval van restaurant.

Ik snap de kolomindex_getal niet ... en de zoekwaarde eigenlijk, want ik had bij zoekwaarde A3 (restaurant in tabblad V+V O&K) aangezien ik toch moet zoeken naar restaurant in de tabel c4:g6 (dit had ik)... en dan weet ik het niet meer eigenlijk.'
Dit staat in je opdracht.
Omdat bij elke faciliteit een andere tabel hoort kun je hier niet zomaar kopiëren.
dus moet je een matrix maken enkel voor de gegevens van restaurant.
Code:
Restaurant	vaste omzet	budget	 € -   	 € 100.000 	 € 150.000 	 € 200.000 
		familie	 € -   	 € 125.000 	 € 175.000 	 € 250.000 
		resort	 € -   	 € 175.000 	 € 225.000 	 € 300.000
bij verticaal zoeken moet je zorgen dat in die matrix te zoeken waarde, in dit geval je doelgroep B15 van je startgegevens de eerste kolom vormt van je matrix.
de eindkolom van je matrix bepaal je door het maximum aantal sterren dat moet gezocht kunnen worden , in dit geval kolom G.

dus bij deze oefening staat de te zoeken waarde, je doelgroep in kolom 1 en het aantal sterren dat je moet zoeken is een kolom verder, dus +2
Hopelijk is deze uitleg duidelijk?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan