• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken, maar dan in Access?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Knuffie

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2005
Aangezien ik niet weet waar ik het best deze vraag kan stellen, stel ik hem zowel in het sub-forum van Excel als het sub-forum van Access in de hoop dat iemand mij kan helpen.

Een dikke 2 weken geleden had ik een probleem met het werken met een enorm bestand in Excel, en daar was een fout ingeslopen.
Iemand vertelde mij dat dat kwam omdat je met excel niet met té grote bestanden kon werken, en dat je daardoor dan fouten kreeg; toen ik omschreef wát ik eigenlijk deed met excel kreeg ik meermalen de hint/tip dat ik beter Access kon gebruiken.

Nu dus hierbij de vraag, ik werk bijna dagelijks met bestanden op de volgende wijze:
Ik krijg een bestandje met adresgegevens van allemaal verschillende klanten, die met hun auto's bij verschillende garages zitten. Ik moet die klanten een brief sturen, met in het briefhoofd de gegevens van de desbetreffende garage.
Die link kan ik leggen d.m.v. een uniek nummer wat in het originele bestand meegestuurd wordt.
D.m.v. van de opdracht "verticaal zoeken" zoek ik dan in het externe "moederbestand" (waar dus weer het betreffende unieke nummer terugkomt), naar de adresgegevens e.d. van die garage.
Als ik dat echter dus doe met een bestand van ruim 50.000 records, en 26 kolommen wordt het een aardige 'kluif' om te bewerken (al werk ik met een beest van een pc).

Kan dit ook in Access gedaan worden?
Met dien verstande dat het "moederbestand" en constante is (misschien af-en-toe een kleine wijziging als een telefoon-nummer of naam veranderd ofzo).

Ik heb als voorbeeld zo'n moederbestand en een berekings-blad toegevoegd; in de hoop dat iemand mij kan helpen.
Mijn kennis van Acces is redelijk (kan zelf tabellen maken, queries en rapporten), maar hoe zo'n "kruiskoppeling" zou werken snap ik - nog - niet helemaal; misschien kunnen jullie mij helpen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/help/tips/tijd! :thumb:

Groetjes Knuffie

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan