• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken meerdere uitkomsten mogelijk

Status
Niet open voor verdere reacties.

HenkQ

Gebruiker
Lid geworden
14 feb 2020
Berichten
11
Goedemiddag,

Ik ben al een tijdje zoekende naar een formule om meerdere uitkomsten van verticaal zoeken naast elkaar te plaatsten.

Wie kan mij helpen aan een mooie formule?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Groet,

Henk
 

Bijlagen

  • Tets.xlsx
    9,4 KB · Weergaven: 28
Dit zou in ieder geval met een draaitabel al heel goed werken, of wil je per se een formule
 
Vrij simpel als je op de laatste nieuwe Office 365 monthly channel zit, zie bijlage.
2020-02-20_16-16-53.jpg
 

Bijlagen

  • Tets (1).xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 35
Helaas heb ik die versie niet, maar een gewone 2016 versie.
 
In dat geval beveel ik van harte een draaitabel aan, sneller en robuuster dan formules.
 
Als je echt een formule wilt (let op: dit is een matrixfunctie, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter):
Code:
S7: =ALS.FOUT(INDEX($G$2:$G$31;VERGELIJKEN(0;ALS((--$D$2:$D$31=$Q$7)*($G$2:$G$31<>"");AANTAL.ALS($R7:R7;$G$2:$G$31); ""); 0));"")
Deze kun je daarna naar rechts trekken, zoveel cellen als je uitkomsten verwacht.

Maar of dat dus handig is als er 100 waarden voor kunnen komen? Denk nog een serieus na over de draaitabel zou ik zeggen.
 
Een draaitabel is ook niet echt een optie gezien het grote aantal rijen in mijn originele database. Wat nog wel een optie zou kunnen zijn is een stukje VBA wat in elke rij de waarde in kolom Q vergelijkt met kolom D en de uitkomsten in nieuwe cellen zet. Kolom Q is normaliter ook helemaal ingevuld. Ik kan zelf wel iets met VBA, maar dit gaat mij n kunnen te boven. Als er iemand is die het kan en wil maken dan hoor ik dat graag.
 
Een groot aantal rijen hoeft geen motief te zijn om geen draaitabel te gebruiken.
Een matrix formule wel.
 
Maar, of het nou een formule, een draaitabel of VBA is, daar verandert het aantal toch niet door? Dan is die draaitabel toch echt efficiënter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan