• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken met 2 voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

serpent xx

Gebruiker
Lid geworden
2 mei 2008
Beste Forumleden,

in bijgaand bestand is het is de bedoeling dat de bijbehorende waarde bij de waardes in kolom A èn C in blad 1 wordt opgezocht in de tabel op blad 2 en wordt ingevuld in kolom D op blad 1.
Wie weet raad?

Bijlagen

In de bijlage heb ik de tabel op tabblad 2 gesplitst en van een naam voorzien.

Bijlagen

In de bijlage heb ik de tabel op tabblad 2 gesplitst en van een naam voorzien.

Dit is niet geheel wat ik bedoel. In de tabel in blad 2 staan de gegevens die iedere keer opgezocht moeten worden. De waardes die men invult in kolom A en C dienen vergeleken te worden met de gegevens in tabel 2. Dus wordt in kolom A van blad 1 een waarde bv A invult met een datum 15-08-2021 dan moet dit resulteren in waarde 1.25 aangezien dit de waarde is die voldoet aan de criteria A en de datum die ligt tussen 30-06-2021 en 01-01-2022.
De tabel van blad 2 wordt gevuld met een stambestand met verschillende waardes in de kolommen.

Het verschil met de vorige vraag is dat nu de datum bepalend is die ingevuld wordt in kolom C (uiteraard met de voorwaarde dat die ook voldoet aan de waarde in kolom A) terwijl in de vorige vraag de datum werd bepaald in cel C1 en D1 van blad 2. Nu is het dus mogelijk om meerdere datums bepalend te laten zijn; in de vorige vraagstelling waren dit enkel 2 verschillende datums.

Welke Excel versie gebruik je?

Zo dan?
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Blad2!$C$2:$C$5;VERGELIJKEN($C2;ALS(Blad2!$A$2:$A$5=$A2;Blad2!$D$2:$D$5);1));"?")
Is weer een matrixfunctie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Zo dan?
Code:
=ALS.FOUT(INDEX(Blad2!$C$2:$C$5;VERGELIJKEN($C2;ALS(Blad2!$A$2:$A$5=$A2;Blad2!$D$2:$D$5);1));"?")
Is weer een matrixfunctie, dus afsluiten met Control+Shift+Enter.

Yep! Die werkt.
Mijn dank is groot. :thumb:

Ik zit echter nog met 1 probleempje. Het werkt wel maar als ik in blad 2 de datums van kolom D in blad 2 van nieuw naar oud zet, dan werkt de formule niet (bv D2 waarde 01-01-22 en D5 waarde 01-01-21 ipv omgedraaid). Hoe kan ik dit oplossen dat de datum niet perse in oplopende volgorde hoeft te staan?

Zo wellicht?
Code:
=SOMPRODUCT((Blad2!$A$2:$A$5=$A2)*(Blad2!$D$2:$D$5<=$C2)*(DATUM(JAAR(Blad2!$D$2:$D$5);MAAND(Blad2!$D$2:$D$5)+6;1)>$C2)*(Blad2!$C$2:$C$5))

Nee, helaas. In principe werkt de eerste formule wel maar deze "kijkt" naar de eerste de beste voorwaarde die in aanmerking komt. BV een datum van 15-07-2021 voldoet aan de voorwaarde dat deze > is dan 01-01-2021 maar op 30-06-2021 wijzigt de waarde; het is dan de bedoeling dat hij deze waarde neemt. Als de tabel in blad 2 gesorteerd wordt op datum dan gaat het overigens wel goed, maar dit is niet de bedoeling.
Daarnaast zou het wenselijk zijn dat de waardes in A2 in combinatie met B2 èn C2 de waarde bepalen in cel D2; uiteraard ook voor de volgende rijen (combinatie A3 met B3 èn C3 opzoeken in tabel op blad 2).

Bijlagen

Ik kan die datums niet makkelijk aan elkaar relateren. De ene keer is het die, de andere keer is het weer iets anders. Waarom komt een datum van 14-12-21 overeen met 1-1-22? Moet het ervoor liggen, moet het erna liggen. Nu moet kolom B wel weer meegenomen worden, dan weer niet.

Zonder een helder verhaal haak ik af.

Excuus, mijn manier van formuleren is niet altijd even duidelijk. Ik zal proberen uit te leggen wat de bedoeling is. In blad 1 dient de gecombineerde waarde van de cellen A2, B2 en C2 opgezocht te worden in de tabel van blad 2 (vergelijking dus met A2, B2 en D2 van blad 2). De bijbehorende waarde dient dan ingevuld te worden in cel D2 van blad 1 (vervolgens ditzelfde ook voor de volgende regels, dus A3, B3 en C3 van blad 1 vergelijken met A3, B3 en D3 van blad 2 met resultaat in D3 van blad 1; enz.),
Hierbij de voorwaarde dat de combinatie van cel A en B van blad 1 hetzelfde moet zijn als cel A en B van blad 2. Datumwaarde van cel D in blad 2 is ervoor bedoeld dat de waarde van cel C in blad 2 op dat moment wijzigt; zie het als een prijswijziging van een product op een bepaalde datum. De datum van cel C op blad 1 dan boven en/of tussen een bepaalde datum ligt dan is die waarde bepalend.
De combinatie A en AA heeft bv op 01-01-21 een waarde van 1.25; op 01-03-21 wijzigt deze waarde naar 999, op 30-06-21 wijzigt deze waarde naar 1; ..... De waarde in blad 1 behorende bij A & AA & 01-07-21 zou dus moeten resulteren in waarde 1. Dit gaat goed als de tabel in blad 2 gesorteerd wordt op datum. In de praktijk staan deze data echter door elkaar. Is het mogelijk om de juiste waarde eruit te filteren zonder dat de kolom D gesorteerd wordt?

Ik dacht dat ik ook hier duidelijk was en zat nog steeds op een reactie te wachten. Ik zal bij de andere vraag dan nog maar eens een toelichting zetten waarom het niet werkt. Overigens vond ik de reactie "stoppen met het zinloze quoten" enigszins ongenuanceerd uitgedrukt en niet respectvol richting mij.

Dat krijg je als je meerdere vragen stelt.
stoppen met het zinloze quoten
staat in jouw andere draadje.
Ongeveer hetzelfde staat in dit draadje
De grote blauwe knop nog steeds niet gevonden?

Inhoudelijk kan ik niets met beide vragen en blijkbaar ben ik niet de enige. Maak een duidelijk voorbeeld met wat je allemaal wil een geef aan wat waar vandaan komt en wat het verwachte resultaat is.

Nog 1 poging mijnerzijds. De formules worden er niet simpeler op. Is een sortering van de tabel niet gemakkelijker?

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan