• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken met lijsten en filters

Status
Niet open voor verdere reacties.

melkpak1

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 feb 2012
Beste forum,

Ik zit met een probleempje.
Ik ben met een formulier bezig waarin ik gegevens kan gaan registreren wanneer er een storing optreed bij een station. Het station heeft een nummer, naam en heeft natuurlijk adresgegevens. Nou heeft mijn bedrijf het zo ongelukkig gekozen dat de nummers niet uniek zijn. Dus zal er met combinatie van nummer en naam worden gewerkt. Ik ben al een paar dagen zoet met mijn bestand en zie telkens een probleem optreden bij het gebruiken van verticaal zoeken.
Bij verticaal zoeken pakt excel de eerste beste naam met adresgegevens bij een ingevulde nummer. (maar in werkelijkheid, wil je niet de eerste hebben maar misschien wel de 3e of 4e keus). Is hier een andere optie voor?

Ik heb een test bestand gemaakt waarin in links een fictief database heb gezet, met rechts het werkformulier/invulformulier.
er zijn 3 stappen voor het invullen.

Allereerst vult men een datum in (stap 1)
Daarna selecteert of typt men het nummer van het object/station. (stap 2)
Daarna moet men een selectie kunnen maken met een naam dat overeenkomt met het geselecteerde nummer (hier komen dus meerdere hits in voor). (stap 3)
Bij stap 4 worden dan de adres gegevens weergegeven van de selectie bij 2 en 3.

Uiteindelijk moet men uit een database gaan zoeken met iets meer dan 20.000 objecten (nummers) met daar aangekoppeld een naam en adresgegevens.

Bijlagen

Dit heeft iemand eerder gepost, weet alleen niet meer waar. Het gaat om getrapte validatie.

gr. Mirjam

Hoi Mirjam,

Hiermee moet ik alle records handmatig gaan groeperen, dit is niet te doen. Toch bedankt.

Met een filter validatie, om het werkzaam te krijgen heb ik je informatie moeten verwijderen.

Hoi Jean-Paul,

Bedankt voor je voorbeeldje, hier kan ik zeker iets mee!

Ik zie dat als je een nummer hebt ingevuld en je daarna het nummer daarboven selecteert bijvoorbeeld als je een correctie wil doen.. Het dan verkeerd gaat.
Je ziet dan niet meer de juiste naam en daarmee de adres gegevens... Hij pakt automatisch de gegevens van het laatste nummer dat je hebt ingevuld.
Ofwel je moet het nummer opnieuw invullen dan kan je de juiste naam weer selecteren. Is dit aan te passen?

Ik heb geen idee hoe macro's werken dus ik heb ook geen idee hoe je dit hebt gemaakt.
Maar ik vind het tof dat je dit even zo hebt gemaakt! Erg bedankt!

Verder zie ik dat als je een nummer intypt en het object geen naam bevat, maar wel adresgegevens er een fout optreedt bij het selecteren van een naam.

Aangepast, test eens of dit je gewenst resultaat is.
Ik ben er van uit gegaan dat je aan een rij begint en dat je deze dan eerst afwerkt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan