• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken neemt uitkomst verkeerd

Status
Niet open voor verdere reacties.

AstronautDisco

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2014
Hallo

Ik heb een Excel file met de functie verticaal zoeken. Alles werkt zoals het moet, alleen is het resultaat die ik krijg, telkens de cel boven het eigenlijke resultaat die ik verwacht.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Blad 1: zoeken van het artikel nummer in kolom A. en prijs teruggeven in kolom J
tabblad: Prijzen is de data waar hij alles uithaalt.

Zoals bij regel 3 wordt prijs 257.0645 terug gegeven. Dit is de prijs die net BOVEN de juiste prijs nl. 286.06 staat.

Ik heb al van alles bekeken maar vindt geen oplossing.
De file is helaas te groot als bijlage. Kan iemand me zo verder helpen?

Bedankt!

AstronautDisco denkt dat op dit forum helderzienden aanwezig zijn, zo lijkt het.
Ik ben dat niet, maar los enkele schoten voor de boeg: 1 van de oorzaken van de fout ZOU KUNNEN zijn dat bepaalde bereiken een naam hebben en dat bij het invoeren van de vert.zoekenformule daarmee geen rekening werd gehouden. Een andere oorzaak ZOU KUNNEN zijn dat in de vert.zoekenformule geen rekening werd gehouden met het feit dat de eerste kolom van de tabel wel/niet gesorteerd staat.

OF, de vert.zoeken formule heeft niet het juiste laatste argument

Kortom, het bestand bijposten zou wel eens verhelderend kunnen zijn.......

Haye schreef: "OF, de vert.zoeken formule heeft niet het juiste laatste argument"
Dat zit vervat in mijn tweede schot voor de boeg: staat de tabel al of niet gesorteerd.

*knip* bestand verwijderd op verzoek ts.

Hallo allemaal. Alvast bedankt voor de info! Ik heb m'n data sterk vermindert zodat ik het bestand toch kan uploaden! Gelukt!

Laatst bewerkt door een moderator:
Mijn vorige bericht heb ik verwijderd, omdat ik eerst niet had gezien dat je met een Excel 97-2003-bestand werkt. Als ik dat open in Excel 2010 leidt dat volgens een mededeling tot enorm compatibiliteitsverlies. Dat is waarschijnlijk ook de oorzaak dat de formule die je moet gebruiken niet werkt in Excel 2010. Hoe dan ook, als jij met een Excel 2003-bestand of eerder werkt waar niks mis mee is, moet de formule in het eerste blad in J2 zijn:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A2;Prijzen!$A$1:$D$1811;4;[COLOR="#FF0000"][B]0[/B][/COLOR])
Die formule kun je voor Excel 97-2003 aldus aanpassen voor het geval artikelnummers niet voorkomen:
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A2;Prijzen!$A$1:$D$1811;4;0));"Art.nr. bestaat niet";VERT.ZOEKEN(A2;Prijzen!$A$1:$D$1811;4;0))

Dag Zapatr

Ik merk op dat het inderdaad een 2003 file is.
Ik heb alle data overgezet in een 2010 file.

Nog steeds maakt de formule de fout dat de prijs van het artikel er boven (in tabblad prijzen) genomen wordt.
Is dit bij jou ook het geval?

Nu heb ik in J2 volgende code gebruikt:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A2;Prijzen!$A$1:$D$1811;4)
Zonder de ;0 achteraan en dan krijg ik een verkeerde prijs toegekend.

Bij J3: Wanneer ik code invul met ;0 achteraan, dan verschijnt er direct #N/B.
Dit om het verschil tussen beide aan te geven.

Ik heb het bestand opnieuw toegevoegd als bijlage.
*knip* bestand verwijderd op verzoek ts

Laatst bewerkt door een moderator:
De 0 in de formule MOET er bij ! Als je die weglaat, gaat Excel er vanuit dat alle artikelnrs. in oplopende volgorde zijn gesorteerd, en voor een gedeelte van die artikelnrs is dat wel zo, maar niet voor alle en dan mag je die 0 absoluut niet weglaten. Dan krijg je het soort fouten dat jij nu hebt. Maar omdat de formule met de 0 ook niet het gewenste resultaat geeft, is er wat anders aande hand met je gegeven: de artikelnrs. van het ene blad worden niet op het andere herkend. Wat daarvan de oorzaak is, daar moet ik nog naar kijken, wellicht hebben anderen suggesties.

Zoals Zapatr reeds opmerkte: die 0 in de formule moet er bij.
Je probleem zit in het feit dat de artikelnummers op het tabblad "Prijzen" spatie's bevatten aan het eind.
Bijvoorbeeld in A1 staat er: 9.1185.0024.0 spatie spatie
Een klassieker.....

Op het blad prijzen staan er spaties achter sommige artikelnrs daardoor vind hij ze niet terug
zie dat Wher mij voor was

Laatst bewerkt:
Goed gezien Wher en plongske.
Ik was inmiddels aan het testen met vervangen en verwijderen van spaties.

@AstronautDisco,
uitgaande van je Excel2010-bestand, kun je nu gebruiken in J2 op bLad1 (in te voeren via Ctrl-Shift-Enter):
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;SPATIES.WISSEN(Prijzen!$A$1:$D$1811);4;0);"Artikelnr. bestaat niet")
Kopieer deze formule naar beneden in kolom J.

@AstronautDisco,
Het artikelnr. 9.1185.0705S4 komt 2 keer voor in kolom A van het blad Prijzen.
Houd er rekening mee dat, als artikelnrs. meerdere keren voorkomen, de vert.zoekenformule steeds de prijs zal weergeven die hoort bij het eerste in de reeks (dat met het laagste rijnr.).

Bedankt voor het controleren. Die spaties staan er inderdaad.
Wanneer ik de code van @zapatr gebruik, krijg ik bij elke regel ''artikelnr. bestaat niet.'' te zien. Blijkbaar doe ik toch nog iets verkeerd?

Het verwijderen van de spaties in de eerste paar regels geeft me nog steeds de melding dat het artikel niet bestaat?! :confused:

In de bijlage het door jou geposte bestand retour met de formule die ik hierboven vermeldde.
Worden er na openen in kolom J nu wel prijzen weergegeven?
Op mijn computer wél.

Het is een matrixformule die moet je afsluiten met ctrl Schift enter.

omg, hoe kan dat?!
Ik heb een printscreen genomen van jou file en de mijne. Ik zie geen verschil, behalve de { en } haakjes in het begin en het einde?
code_zapatr.JPG code zapatr
code_mijnexcel.JPG code van mijn excel.

klik in de formulebalk en druk op ctrl Shift en enter( alles samen indrukken) dan verschijnen de haakjes zoals die van Zapatr.

AstronautDisco,
Die accolades zijn dan ook het essentiële verschil !
In bericht #13 had ik duidelijk vermeld dat je de formule moest invoeren via Ctrl-Shift-Enter, dan komen automatisch die accolades rondom de formule te staan. Je mag ze niet zelf typen! Dus als je bericht #13 goed gelezen had.....

Overigens kun je de ctrl-Shift-Enter en SPATIES.WISSEN in de formule eenvoudig vermijden door alle spaties te verwijderen als volgt:
- Selecteer kolom A op het blad Prijzen door boven de eerste kolom op de letter A te klikken;
- Klik bovenaan in het menu op "Start", klik in de groep "Bewerken" op "Zoeken en selecteren", en kies dan: "Vervangen";
- Typ in het venster dat dan verschijnt in het vak "Zoeken naar:" 1 spatie (dus gewoon 1 keer op de spatiebalk drukken, verder niets);
- Typ in hetvak "vervangen door:" niets (dus leeg laten);
- Klik dan op "Alles vervangen".
Alle spaties worden in kolom A nu verwijderd, zoals je zult zien, zijn er dat 38831.
Je kunt nu in J2 op Blad1 als formule gebruiken:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(A2;Prijzen!$A$1:$D$1811;4;0);"Artikelnr. bestaat niet")
en bij de invoer daarvan hoef je Ctrl-Shift-Enter niet te gebruiken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan