• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal Zoeken niet exacte overeenkomst

Status
Niet open voor verdere reacties.

vhoogendoorn

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2008
Hallo allemaal,

Simpele vraag waarschijnlijk, maar ik kom er niet uit.

Ik heb ik kolom A klantnummers staan 47546201 staan. In kolom B heb ik klantnummers staan zonder de laatste 2 cijfers van kolom A (deze laatste cijfers zijn altijd 02 of 01) Als ik in kolom C verticaal zoek (in kolom A naar 475462, dan vind hij niks. Hoe kan ik er voor zorgen dat hij deze wel vindt?

Bedankt!

Bekijk bijlage Map1 - kopie.xlsx

Laatst bewerkt:
I.p.v. de waarde in B zoeken naar B*100+99, en het laatste argument van VERT.ZOEKEN weghalen of op WAAR (TRUE) zetten.

misschien met deze?
PHP:
=ALS.FOUT(ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN((B2&"01")*1;A:A;1;ONWAAR);VERT.ZOEKEN((B2&"02")*1;A:A;1;ONWAAR));"niet gevonden")

Ik bedoelde eigenlijk
Code:
=VERT.ZOEKEN(B2*100+99;A:A;1)
dan hoef je niets aan te passen. Wél moeten je klantnummers in kolom A oplopend gesorteerd zijn.

Edit: en als het klantnummer niet bestaat, dan geeft deze functie een lager klantnummer terug, wat je dan weer moet controleren.

Kortom: waarschijnlijk kun je maar beter wél exact zoeken; volgens de methode "Plongske".

Laatst bewerkt:
Nog een optie, maar daar moet je wel ff je klantnummers als Tekst aanmaken (wat ook wel klopt want een klantnummer is natuurlijk géén getal ;)).
Code:
=INDEX(A:A;VERGELIJKEN(B2&"*";A:A;0))

ENG:  =INDEX(A:A;MATCH(B2&"*";A:A;0))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan