• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken op een bereik

Status
Niet open voor verdere reacties.

FGE96

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 jan 2017
Beste,

Voor een excel model moet ik bepaalde waarden filteren op diameter.
Deze waarden hangen vast aan bepaalde categorieën.
Als voorbeeld, de categorieën:
< 150 = 1
< 300 = 2
< 360 = 3
< 560 = 4
> 360 = 5
300-360 = 6
360-560 = 7
560-660 = 8
Wanneer ik bijvoorbeeld een waarde heb van < 360, moet hiervoor de waarde van de categorie < 360, < 300, 300-360 en < 150 naar boven komen.
Wanneer ik bijvoorbeeld een waarde heb van > 300, moet hiervoor de waarde van de categorie < 360, < 560, > 360, 300-360, 360-560 en 560-660 naar boven komen

is het mogelijk om dit in een formule te krijgen en niet in een macro of met een filter van een tabel?

Alvast bedankt voor alle hulp :thumb:

Welkom hier.

Goed gebruik is het plaatsen van een representatief voorbeeld EXCEL bestand bij een vraag. Laat daarin ook (handmatig) zien hoe jij de uitkomst verwacht van een oplossing. Nu moeten we gokken.

Stel: A1 bevat je getal. Dan kun je de waarden "naar boven laten komen" in een cel met:
Code:
=ALS(A1<150;1;"")&ALS(A1<300;2;"")&ALS(A1<360;3;"")&ALS(A1<560;4;"")&ALS(A1>360;5;"")&ALS(EN(A1>=300;A1<360);6;ALS(EN(A1>=360;A1<560);7;ALS(EN(A1>=560;A1<=660);8;"")))

Als het anders moet dan zul je toch een voorbeeldje moeten plaatsen...

Laatst bewerkt:
Voorbeeld

Hierbij een vereenvoudigde versie van waar ik mee bezig ben.
Op tabblad 1 wordt een artikelnummer ingevoerd, dit nummer heeft verband met een bepaalde diameter, deze verbanden staan in tabblad 3.
Op tabblad 4 wordt een lijst met vragen gegeven die allemaal behoren bij een bepaald product met een bepaalde diameter. Deze voorwaarden worden allemaal in tabblad 4 weergegeven.
Uiteindelijk moeten de vragen die bij het artikelnummer horen op tabblad 1 komen te staan. De vragen worden momenteel al op het soort product gefilterd, maar nog niet op de diameter.
Dus wat ik nu wil, wanneer een product een diameter heeft van < 360, dat de vragen voor alles groter dan 360 niet op tabblad 1 komen te staan.
En dit wil ik doen door middel van een formule, alleen wil ik hier niet de ALS formule voor gebruiken, omdat ik onbeperkt categorieën toe wil kunnen voegen zonder de formule aan te passen.
Ik denk zelf dat dit moet kunnen met VERT.ZOEKEN of INDEX&VERGELIJKEN en dan misschien een hulpkolom toe te voegen, maar ik heb zelf nog niet echt een idee hoe dit dan precies zou moeten.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan