• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken wel of geen EU

Status
Niet open voor verdere reacties.

NESJA

Gebruiker
Lid geworden
31 aug 2016
Berichten
146
Goedenavond

Ik ben bezig met een verticaal zoeken formule maar ik kom er niet uit.
Ik heb het volgende in Kolom A staat de naam van een land en in Kolom B geeft die aan of het land tot de europa behoort.
De landen van europa staan in blad 2.
er zijn 3 opties
Als het land in kolom A voorkomt dan moet er kolom B "EU" komen te staan (Bijvoorbeeld Nederland staat in kolom A dan moet er in kolom B "EU" komen te staan
Als de cel in kolom A leeg is dan moet kolom B ook leeg blijven
Als het land in kolom A niet in de europa (volgens de lijst in blad 2) ligt dan moet er "wereld" komen te staan. (Bijvoorbeeld Mexico staat in kolom A dan moet er in kolom B "wereld" komen te staan

Ik heb een bestandjeBekijk bijlage EU.xlsx
alvast bedankt
GR. NESJA
 
Code:
=ALS(A3="";"";ALS(AANTAL.ALS(Blad2!A:A;Blad1!A3)>0;"EU";ALS(AANTAL.ALS(Blad2!A:A;Blad1!A3)=0;"Wereld";"")))

En Nederland geeft WERELD aan, want je hebt er een spatie achter staan in blad2
 
tnx SjonR dit is inderdaad wat ik zocht en bedankt voor de oplettendheid bij Nederland in blad2.
Ik dacht dat dit per se met een verticaal zoeken formule moest worden opgelost, maar dit werkt ook
GR NESJA
 
Volgens mij geeft dit hetzelfde resultaat.
Code:
=ALS(A3="";"";ALS(AANTAL.ALS(Blad2!A:A;Blad1!A3)>0;"EU";"Wereld"))

Tip: formules over gehele kolommen (A:A) werken vertragend.
 
Automatische juiste rolmenu met valideren lijst

tnx!
 

Bijlagen

  • Test01.xlsx
    9,1 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan