• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken werkt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

CalvinSprout

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 jun 2015
Hallo,

Kan iemand mij helpen om verticaal zoeken aan de praat te brengen?
Ik heb een waarde in cel K3 en die wil ik vergelijken met de waardes uit kolom S, de cel die naast de dichtstbijzijnde waarde ligt wil ik tonen, maar hij toont telkens de verkeerde waarde.

Weet iemand hoe ik dit het best kan oplossen, het lijkt mij namelijk dat ik gewoon de functie fout gebruik.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Code:
=VERT.ZOEKEN(K3;S:T;2[COLOR="#FF0000"][B];1[/B][/COLOR])

De benaderingsfactor hoort ook bij de formule Vert.Zoeken

Met die laatate waarde werkt de formule ook niet goed, heeft u een ander idee waar het fout kan gaan?

Geen idee hoe het fout gaat, maar deze formule werkt ook volgens mij. Het is een matrix formule dus invoeren en dan op ctrl+shift+enter drukken

Code:
=INDEX(T3:T103;VERGELIJKEN((INDEX(S3:S103;VERGELIJKEN(MIN(ABS(S3:S103-K3));ABS(S3:S103-K3);0)));S3:S103;0))

Inmiddels de fout ontdekt. Op jouw manier zoekt hij naar de dichtsbijzijnde waarde maar flipt als ie een exacte overeenkomst tegenkomt. Oplossing:

Code:
=ALS.NB(VERT.ZOEKEN(K3;S:T;2;ONWAAR);VERT.ZOEKEN(K3;S:T;2;1))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan