• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

John1964

Gebruiker
Lid geworden
4 aug 2006
Als er bij verticaal zoeken gegevens niet matchen krijg ik in de doelcel de melding #WAARDE! . Hierdoor kan ik ook geen optellingen doen. De complete formule is:

=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A29;'Urensysteem Housekeeping 2006.xls'!HISTORIE;9;ONWAAR))=WAAR;0,00001;VERT.ZOEKEN(A29;'Urensysteem Housekeeping 2006.xls'!HISTORIE;9;ONWAAR))

Zou dus eigenlijk als resultaat 0,00001 moeten geven als gegevens niet overeenkomen, maar ja...#WAARDE!

Wie kan mij helpen, ik ben nieuw hier en erg benieuwd.

John

De formule lijkt mij op het eerste zicht OK, behalve dan dat

=WAAR

eruit mag.

Je zal een voorbeeldje moeten bijhangen om ons te laten zien waar het fout gaat.

Als.......(ISNB(VERT.ZOEKEN(A29;'Urensysteem Housekeeping 2006.xls'!HISTORIE;9;ONWAAR)) dan WAT ?

en

Als.....VERT.ZOEKEN(A29;'Urensysteem Housekeeping 2006.xls'!HISTORIE;9;ONWAAR)...WAT dan ?

GiMe

Met bv. dit stuk

ISNB(VERT.ZOEKEN(A29;'VERT ZOEKEN.xls'!HISTORIE;9;ONWAAR))

vind je wel degelijk iets. Maar wat je vindt is #WAARDE! (dus in kolom 9 van dat blad). Dit is verschillende van WAAR, dus 0,0001 komt er niet te staan. Wel het laatste deel van de ALS formule wordt uitgevoerd, dus #WAARDE! komt er te staan.

Werk liever met celverwijzingen naar bv. die 9de kolom.

Wigi

De bedoeling is dat bij een zeer wisselend personeelsbestand geauthomatiseerd het aantal uren dat een medewerker voor een vrije dag krijgt
Een medewerker die wisselend werkt krijgt bij een vakantiedag een over de laatste 6 maanden berekend daggemiddelde (uren/dagen) in uren uitbetaald. Dit is een voortschrijdend proces en iedere maand zal dan ook een andere uitkomst hebben. Een en ander probeer ik op te lossen door vanuit de invoerlijst iedere maand afzonderlijk bij te houden en voor iedere maand in het jaar een apart tabblad te maken waarin deze formules berekend worden. Ik gebruik een apart blad met gegevens van het laatste jaar.
De uitkomst hiervan wordt weer gebruikt als resultaat in de invoerlijst. Het probleem zit in de maanden waarin een medewerker nog niet in dienst was (bijv. laatste jaar, hier komt dus de melding WAARDE te voorschijn. Het moet echter wel mogelijk zijn om voor een kortere periode het daggemiddelde te gebruiken maar de kolommen met WAARDE voorkomen dat er een optelling plaats kan vinden. Zie verder ook de gedeponeerde bijlage.

Een heel verhaal ik weet het, maar het is een probleem waar ik al langere tijd mee zit en ik ben nu aan het eind van mijn latijn ;)

Tja, dat is idd geen simpel probleem. Kans bestaat zelfs dat je (een deel van) het bestand anders zal moeten structureren. Een pasklaar antwoord is hier echter niet voorhanden. Zoiets herstructureren is ook niet op 1-2-3 gedaan, zoals je zelf al wel hebt vastgesteld. Hopelijk voor jou kan er iemand de moeite nemen om dit "uit te denken". Eens de structuur goed zit, zullen de formules ook niet meer zo moeilijk zijn.

Wigi

Laatst bewerkt:
Tja, dat is idd geen simpel probleem. Kans bestaat zelfs dat je (een deel van) het bestand anders zal moeten structureren. Een pasklaar antwoord is hier echter niet voorhanden. Zoiets herstructureren is ook niet op 1-2-3 gedaan, zaols je zelf al wel hebt vastgesteld. Hopelijk voor jou kan er iemand de moeite nemen om dit "uit te denken". Eens de structuur goed zit, zullen de formules ook niet meer zo moeilijk zijn.

Wigi

In ieder geval bedankt dat je er naar hebt gekeken maar ik hoop dat er toch nog een oplossing komt,

John:)

Hallo John

Als je het alleen hebt over de foutmelding in regel 29 blad HJAN
Dan is het vrij eenvoudig:

De naam die je heb staan in cel Blad HJAN cel A29
heb je niet staan in blad HJ-1 waar je alle overige gegevens vlgs mij vandaan haalt
Vul hem daar in en je foutmelding is weg

Waarom je in blad HJAN de namen wel weghaalt uit blad HJ en dit niet doet met blad HJ-1 is mij onduidelijk en na mijn inziens ook de oorzaak van dit kleine foutje.

Willem

Hallo John

Als je het alleen hebt over de foutmelding in regel 29 blad HJAN
Dan is het vrij eenvoudig:

De naam die je heb staan in cel Blad HJAN cel A29
heb je niet staan in blad HJ-1 waar je alle overige gegevens vlgs mij vandaan haalt
Vul hem daar in en je foutmelding is weg

Waarom je in blad HJAN de namen wel weghaalt uit blad HJ en dit niet doet met blad HJ-1 is mij onduidelijk en na mijn inziens ook de oorzaak van dit kleine foutje.

Willem

Ik had gewild dat dit inderdaad een kleine foutje was, maar dit is de bedoeling.

HJ staat voor het huidige jaar (Werknemers nu in dienst vergeleken met de Huidige maand)
HJAN staat voor huidig jaar Januari (Werknemers nu in dienst in die betreffende maand)
HJ-1 staat voor huidig jaar -1 (Werknemers die vorig jaar in december gewerkt hebben)

HJAN haalt de namen van de huidige medewerkers uit Huidig jaar (HJ) en niet uit HJ-1 omdat ik een vergelijking wil maken met huidige medewerkers in dienst.

John

Met bv. dit stuk

ISNB(VERT.ZOEKEN(A29;'VERT ZOEKEN.xls'!HISTORIE;9;ONWAAR))

vind je wel degelijk iets. Maar wat je vindt is #WAARDE! (dus in kolom 9 van dat blad). Dit is verschillende van WAAR, dus 0,0001 komt er niet te staan. Wel het laatste deel van de ALS formule wordt uitgevoerd, dus #WAARDE! komt er te staan.

Werk liever met celverwijzingen naar bv. die 9de kolom.

Wigi

Wigi,

Kan ik hier geen macro overheen gooien, die alle cellen met de inhoud #WAARDE! vervangt door 0,0001 ?

John::confused:

Ik heb wat aanpassingen gemaakt in de formules van kolom C en D van blad HJAN. Is dit wat je zoekt?

Groeten,

M.

Bijlagen

Beste John,

Zonder te kijken naar de wijzigingen van HierEnNu, werkt bij mij de formule prima als je ISNB vervangt door ISFOUT, net als bij HierEnNu.

Richard

Ik heb wat aanpassingen gemaakt in de formules van kolom C en D van blad HJAN. Is dit wat je zoekt?

Groeten,

M.

M en HierenNu:

Helemaal goed! Heel hartelijk dank voor de oplossing, mijn weekend kan niet meer stuk.

Top, bedankt ! :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan