• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Frans002

Gebruiker
Lid geworden
9 feb 2009
Berichten
11
Hallo,

Ik zoek iets simpels maar ik kom er niet uit. Met verticaal zoeken kan ik gegevens van de ene sheet naar de andere halen. Bijvoorbeeld nieuwe verkoopprijzen (100 stuks) van een leverancier naar de totale lijst met verkoopartikelen (1000 stuks). Geen punt. Echter, als ik dit vanuit een sheet doe met daarin bijvoorbeeld 1000 regels en ik wil daarin 100 regels updaten hou ik 900 regels over met #N/B. Hoe kan ik voorkomen dat reeds ingevulde cellen overschreven worden met #N/B. Alleen de cellen van verkoopprijzen waarvan het artikelnummer exact overeenkomt zouden aangepast moeten worden en dus niet de cellen die niet gevonden worden. Wie kan zoiets uitleggen aan iemand die er nog maar pas mee werkt?

Bij voorbaat mijn dank
 
Hallo,

Ik zoek iets simpels maar ik kom er niet uit. Met verticaal zoeken kan ik gegevens van de ene sheet naar de andere halen. Bijvoorbeeld nieuwe verkoopprijzen (100 stuks) van een leverancier naar de totale lijst met verkoopartikelen (1000 stuks). Geen punt. Echter, als ik dit vanuit een sheet doe met daarin bijvoorbeeld 1000 regels en ik wil daarin 100 regels updaten hou ik 900 regels over met #N/B. Hoe kan ik voorkomen dat reeds ingevulde cellen overschreven worden met #N/B. Alleen de cellen van verkoopprijzen waarvan het artikelnummer exact overeenkomt zouden aangepast moeten worden en dus niet de cellen die niet gevonden worden. Wie kan zoiets uitleggen aan iemand die er nog maar pas mee werkt?

Bij voorbaat mijn dank

Maak je formule zo:

=ALS(ISNB(vert.zoeken...........));"";vert.zoeken........))

Met vert.zoeken........... bedoel ik jouw formule.
 
Pas je formule aan als volgt:
Code:
=VERT.ZOEKEN(G3;[B]$[/B]B[B]$[/B]3:[B]$[/B]C[B]$[/B]26;2;[B]ONWAAR[/B])
Met de $-tekens zet je het zoekbereik vast en met Onwaar(False) is de volgorde van de zoekwaarde niet van belang.
succes!
 
Hoi HSV,
Ik begrijp niet helemaal hoe ik die formule in het veld moet krijgen. Kan ik dit via invoegen en functie doen? of moet ik de verticaal zoek functie kopieeren in de =ALS functie.
Ik heb de twee excel-sheet waar ik in aan het oefenen ben bijgesloten.
 

Bijlagen

  • Huidige verkoopartikelprijslijst van meerdere leveranciers.xls
    16 KB · Weergaven: 55
  • Nieuwe prijslijst van een leverancier.xls
    21 KB · Weergaven: 49
Hoi HSV,
Ik begrijp niet helemaal hoe ik die formule in het veld moet krijgen. Kan ik dit via invoegen en functie doen? of moet ik de verticaal zoek functie kopieeren in de =ALS functie.
Ik heb de twee excel-sheet waar ik in aan het oefenen ben bijgesloten.

Hoi Frans,

kopieër onderstaande code en plak het in B2 van Huidige verkoopart....
Code:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN(A2;'[Nieuwe prijslijst van een leverancier.xls]Blad1'!$A$3:$B$28;2;0));"";VERT.ZOEKEN(A2;'[Nieuwe prijslijst van een leverancier.xls]Blad1'!$A$3:$B$28;2;0))

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Dit gaat de goeie kant op. alleen.. de cellen waar reeds een waarde stond ( 25,00) zouden ongewijzigd moeten blijven. Het zou hier bijvoorbeeld kunnen gaan om onderdelen van een andere leverancier. Die prijzen wil ik dus niet aanpassen.
 
Dit gaat de goeie kant op. alleen.. de cellen waar reeds een waarde stond ( 25,00) zouden ongewijzigd moeten blijven. Het zou hier bijvoorbeeld kunnen gaan om onderdelen van een andere leverancier. Die prijzen wil ik dus niet aanpassen.

In een extra kolom erachter dan? :thumb:
 
Dat is eigenlijk geen optie want dan moet ik alsnog alle gevonden waarden in de goeie kolom plaatsen en dat zijn er zo'n 1500. De nieuwe waarden moeten uiteindelijk in dezelfde kolom terecht komen omdat ik deze prijzen weer kan inspoelen in de Exact database.
 
Dit gaat de goeie kant op. alleen.. de cellen waar reeds een waarde stond ( 25,00) zouden ongewijzigd moeten blijven. Het zou hier bijvoorbeeld kunnen gaan om onderdelen van een andere leverancier. Die prijzen wil ik dus niet aanpassen.


Je kan geen formule neer zetten en je eigen waarde behouden (dus dat is geen optie).
Maar ik zie dat het overal € 25,- is. Moet de formule het getal 25 overschrijven als het groter is dan € 25,- dan?

Anders zijn we er snel klaar mee, want wat jij wil is niet mogelijk.
 
De formule zou eigenlijk moeten zijn : als er een match wordt gevonden, de cel aanpassen, zoniet, dan iets doen.

Ik begrijp dat wanneer je een cel overschrijft met een formle je de oorspronkelijke waarden kwijt bent. Als dit zo is dan.. helaas.
In ieder geval bedankt voor de formules. Die kan ik wellicht nog een andere keer toepassen.

Met vriendelijke groet,
Frans
 
Laatst bewerkt:
Heb voor de duidelijkheid even de nieuwe prijslijst bij de oude gezet
en een kolom toegevoegd (een kolom tussen A en B)


Heb je hier wat aan?
 

Bijlagen

  • Huidige verkoopartikelprijslijst van meerdere leveranciers-2.xls
    22,5 KB · Weergaven: 47
Het lijkt er toch op dat het hier mee lukt. Ik ga er mee aan de slag en laat nog weten of het gelukt is.

Mvrgr. Frans
 
Helaas,

Ik krijg het niet werkend. Met dezelfde formuleopbouw krijg ik steeds de oude prijs in het veld voor de nieuwe prijs. Wat doe ik verkeerd?
 
Beste Frans,

Laat een zien waar je nu mee werkt via een voorbeeldbestandje?

Richard
 
Ik ben er ondertussen achter dat de manier die ik wilde gebruiken niet de juiste is. Je loopt op deze manier namelijk het risico dat je je artikelnummers die verkeerd geschreven zijn niet (natuurlijk) niet mee. verandert. Het volgende probleem is dat wanneer een leverancier een artikel uit de lijst heeft gehaald de prijs er #N/B moet verschijnen. De prijs van dit artikel moet dan bijv. telef. opgevraagd worden. Als na een haalf jaar weer een nieuwe prijslijst uitkomt mag je dan ook niet meer met deze prijs rekenen zodat met het vertikaal zoeken de prijs weer op #N/B komt te staan. Het probleem om mbv verticaal zoeken de prijzen van een leverancier te updaten kan ik momenteel ondervangen door (in exact) al de artikelen van die leverancier in een aparte artikel groep te zetten. Hier kan ik ook een excellijst van uitdraaien en daar dus het vert. zoeken op loslaten. Bij alle artikelen die aangeven #N/B weet je dan dat het artikel niet meer beschikbaar is of dat er een verschil in schrijfwijze is.
 
Misschien heb je iets aan dit bestandje als inspiratiebron.
Uitleg staat in het bestandje zelf.
 

Bijlagen

  • Frans002 (HSV).xls
    33 KB · Weergaven: 51
Ik loop nu tegen een ander probleem op.
Als ik verticaal wil zoeken krijg ik de melding:

"De waarde die u hebt ingevoerd is ongeldig. Een gebruiker heeft de waarden beperkt die in deze cel kunnen worden ingevoerd"

Deze melding heb ik tot op heden nog niet gehad.

Wat veroorzaakt deze melding?
 
Ik loop nu tegen een ander probleem op.
Als ik verticaal wil zoeken krijg ik de melding:

"De waarde die u hebt ingevoerd is ongeldig. Een gebruiker heeft de waarden beperkt die in deze cel kunnen worden ingevoerd"

Deze melding heb ik tot op heden nog niet gehad.

Wat veroorzaakt deze melding?

Dat krijg je als er een datavalidatie in de cel zit zodat er een voorwaarde aan de ingevoerde gegevens zit.

Kijk anders bij Data - Valideren ...

Met vriendelijke groet,


Roncancio
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan