• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

shalhevet

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2007
Hoi,

in de bijlage heb ik excel bestand toegevoegd.

in de eerste tabblad schrijf ik zelf alle gegevens.

de bedoeling is dat in de tabblad verkopen een zoekfunctie is dus wanneer ik de leveranciers code invul wordt de naam direct ingevuld op de juiste kolom.

hetzelfde is met de artikelcode, als ik deze invul moet met verticaal zoeken gekeken worden naar de inkoop tabblad en de juiste artikel omschrijving moet dan komen op de juiste kolom.

maar hoe doe ik dat?

Alvast bedankt voor je hulp

In tabblad verkoop B2 en doorslepen.

Code:
=VERT.ZOEKEN($A2;Inkoop!$A$2:$H$12;KOLOM();0)

Het beste kun je de samengevoegde cellen weghalen dit kan en zal problemen opleveren. Ze hebben in dit geval ook geen nut omdat je de kolom gewoon breder kunt maken.

Niels

Bedank

Hey Niels,

Hartelijk dank voor je hulp.

je hebt gelijk wat de samengevoegde cellen betreft.

En de formule werkt.

super.

Heb even geprobeerd deze formule aan te passen voor de artikel kolom maar op een of andere reden lukt het me niet.

de bedoeling is dat wanneer ik in kolom c een artikel code intoets krijg ik in kolom d de artikel omschrijving te zien.

wat is de juiste formule hiervoor?

bedankt

Laatst bewerkt:
Als je de samengevoegde kolommen weghaalt dan is de formule in elke cel hetzelfde.

Code:
=VERT.ZOEKEN($A2;Inkoop!$A$2:$D$12;KOLOM();0)

het stukje ;kolom(); is het stukje dat bepaald welke waarde hij moet geven.
Dit kun je vervangen door een getal maar dan is dit in elke kolom anders.
Een 3 staat bv voor de 3de kolom in de matrix A2:D12 , in dit geval dus kolom C

Niels

hij doet het niet

Hey Niels,

ik heb de waarde "kolom()" vervangen door het cijfer 4 (voor kolom d) maar krijg een foutmelding.

wat doe ik verkeerd?

mijn formule ziet er nu zo uit:

=VERT.ZOEKEN($C2;Inkoop!$A$2:$H$12;4;0)

Volgens mij bedoel je dit shalhevet:

=VERT.ZOEKEN(C2;Inkoop!$C:$D;2;0)

(in cel D2 op tabblad verkoop)

Volgens mij bedoel je dit shalhevet:

=VERT.ZOEKEN(C2;Inkoop!$C:$D;2;0)

(in cel D2 op tabblad verkoop)

En mocht je de 'foutmelding' #N/B weg willen hebben...maak er dan het volgende van:

Code:
 =ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(C2;Inkoop!$C:$D;2;0);"")

Vergeet hem niet door te trekken natuurlijk.

Yes!!!!!

Hij doet het weer!!!!!

super bedankt, nou kan ik weer verder.

ik zet deze topic als opgelost.

Nogmaals bedankt Niels en Rob voor jullie hulp :-)

sorry

ik ben heel lastig.... maar nu heb ik het volgende probleem:

de bedoeling is dat in tabblad voorraad in kolom E wordt automatisch een waarde ingevuld.

dus, in tabblad voorraad zet ik de omschrijving van het product. nu heb ik een formule nodig die deze omschrijving zoekt in tabblad inkoop, haalt daar vandaan de aantal gekochte items, verminderd deze met de aantal verkochte items op tabblad verkoop en zet dus in voorraad tablad de cijfer die erbij hoort.

dus als ik bijvoorbeeld 4 items heb gekocht, 1 heb verkocht moet excel kunnen berekenen dat ik nog maar 3 items op voorraad heb.

maar hoe doe ik dat nou?

Weet iemand de oplossing voor mijn probleem?

Ik hoor het graag,

Alvast bedankt

Maak gebruik van de formule Som.Als,

Doe Som.Als(inkoop) minus Som.Als(verkoop). Je probleem moet dan zijn opgelost, mocht je er niet uitkomen hoor ik het graag.

Hey Rob,

Ik denk dat ik niet helemaal duidelijk was.

Ik gebruik in het bestand de verticaal zoeken functie.

nu is het zo dat bij de tabblad voorraad wil ik het volgende hebben:

kolom A - zelf in te toetsen waarde (leveranciers code)
Kolom B - Vert. zoeken functie (er wordt gezocht n.a.v. de leveranciers code naar de naam van de leverancier)
Kolom C - zelf in te toetsen waarde (artikel code)
Kolom D - vert. zoeken functie (er wordt n.a.v. de artikel code de juiste artikel omschrijving gevonden)
Kolom E - ???? (ik wil dat excel kijkt naar de artikel code, n.a.v. daarvan kijkt ie bij de tabblad inkoop voor de aantal die ingekocht is. dat cijfer moet hij dan gaan verminderen door de aantal die verkocht is (van hetzelfde artikel) en de uiteindelijk resultaat in kolom E zetten.

dus stel dat ik bij tabblad inkoop artikel 001 heb gekocht, de aantal is 4
bij tabblad verkoop artikel 001 verkocht, aantal 2
in tabblad voorraad kolom E wil ik dus (inkoop 4) minus (verkoop 2) is (nog 2 op voorraad)

is dat wel mogelijk? of vraag ik nu teveel van excel?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan