• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Verticaal zoeken

• Onderwerp starter Onderwerp starter NdH
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

NdH

Gebruiker
Lid geworden
29 jul 2016
Beste,

Wie zou mijn kunnen helpen.
Ik heb het gevoel dat ik de formule goed invul, maar krijg helaas geen waarde.

Ik heb het volgende.
Blad 1 In kolom A de klantnummers genoteerd op NL0001, NL0002, etc.
Op blad 1 in Kolom Z wil ik de omzet zien per klant achter het juiste klant nr.
Blad 2 (heet omzet 2014) heeft in kolom A de klant nummers en in kolom D de omzet staan.
Mijn tabelmatrix is blad 2 kolom A t/m D.
Het kolomindex getal isblad 2 kolom D en benaderen = waar.

Onderstaand de formule
=VERT.ZOEKEN(A2;’omzet 2014′!A4:D247;’omzet 2014′!D:D;ONWAAR)
In de cel staat helaas #verw!

De excel bestanden komen uit een CRM pakket (database).

Ik weet niet wat ik moet doen om dit goed te krijgen en 600 regels handmatig zie ik niet zitten.

Welke Excel Expert kan mij helpen.

Alvast bedankt.

De kolomverwijzing in de VERT.ZOEKEN-functie zit waarschijnlijk verkeerd.

Ik heb niet zoveel zin om de tekst te gaan analyseren of te gokken hoe het wel moet...

Plaats s.v.p. een voorbeeld excel-bestand.

Laatst bewerkt:
Verticaal

Beste Alex,

Bedankt voor je reactie.
Zou ik je het bestand mogen email prive.
Staan omzetten in, zodoende wil ik er zorgvuldig mee omgaan.

Je kan alle gevoelige info weghalen. Gaat om de opbouw van je sheet.

Of maak een klein representatief voorbeeldje (met dezelfde layout en dummy gegevens).

Voor zover ik kan zien op basis van plaatjes moet dit voldoen:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A2;’omzet 2014′!A4:D247;[COLOR="#FF0000"]4[/COLOR];ONWAAR)*

Tip: plaats voortaan een excelbestandje, dan was deze vraag binnen 2 seconden opgelost denk ik...

Verder: komt elk klantnummer maar 1x voor? Met VERT.ZOEKEN vind je alleen de eerste waarde. Wellicht een betere oplossing is de functie SOM.ALS of SOMMEN.ALS.

Laatst bewerkt:
Beste Rubenio,

HET WERKT!!!

SUPER BEDANKT!

Het klant nr kwam 2x voor, vanwege de fusie van 2 bedrijven. Dit wordt gescheiden door kolom B. Maar dit maakt het dus lastig voor verticaal zoeken.
NOGMAALS bedankt

Beste Rubenio,

HET WERKT!!!

SUPER BEDANKT!

Het klant nr kwam 2x voor, vanwege de fusie van 2 bedrijven. Dit wordt gescheiden door kolom B. Maar dit maakt het dus lastig voor verticaal zoeken.d
NOGMAALS bedankt

Mooi dat het werkt.
Bestandjes geven oplossing van AlexCEL weer dus alle credits zijn voor hem :)
Zoals hij al aangaf bij verticaal zoeken zat het probleem bij het kolom index cijfer.

Nadat verticaal zoeken de gezochte waarde heeft gevonden gaat hij x-aantal kolommen naar rechts om de gevraagde waarde op te zoeken.
Het x-aantal stappen naar rechts (kolommen naar rechts) wordt bepaald door het kolom index cijfer. Deze begint te tellen van de kolom waarin gezocht wordt. In dit geval is 4 dus gelijk aan kolom D. Excel weet al waar de matrix is dus je hoeft de werkbladnaam hierin niet te verwerken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan