• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticaal zoeken

freeze

Gebruiker
Lid geworden
4 apr 2006
ik probeer onderstaande formule werkend te krijgen

Code:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(B4;oehdr!A:B;2;0));oehdr!B2;"")

bij het leveradres moet hij zoeken in tabel oedher naar het ingevulde ordernummer en als hij hem vind de "oehdr_storecode" retourneren maar als hij niks vind dan moet de cel leeg blijven

Echter komt hij nu altijd terug met oedhr!B2 (ja ik weet dat het in de formule niet goed staat maar daarom krijg ik hem dus niet werkend. want als het ordernummer op een andere regel te vinden is komt hij ook terug met B2

1773928042332.png
1773928104638.png

Als er geen gevoelige informatie in je bestand staat, upload het dan eens zodat je gericht geholpen kunt worden.

bij deze, hij zit gekoppeld aan een ERP systeem dus verversen zal niet lukken, maar heb je ieder geval een idee

Bijlagen

Normaal moet je formule er zo uit zien maar er is ook iets mis met het format van kolommen A & B op werkblad oedhr.
Code:
=IF(ISERROR(VLOOKUP(B4;oehdr!A:B;2));oehdr!B2;VLOOKUP(B4;oehdr!A:B;2))
maar welke Office versie gebruik je, want dan zijn er wel betere formules.

@freeze
De zogenaamde getallen in tabblad "oehdr", kolom A zijn tekst met een verborgen voorloopspatie. Waarschijnlijk komen deze gegevens zo uit het ERP-systeem. Zet ze om naar echte getallen of doe dit via de query. Als dat geregeld is, kun je met deze formule uit de voeten.
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B4;oehdr!A:B;2;0);"")

Hij werk nog op oude MS Query (oud ERP systeem)

Code:
SELECT oehdr.oehdr_ordnum, oehdr.oehdr_ponum, oehdr.oehdr_storecode, oehdr.oehdr_delinst, oehdr.oehdr_delmedesc, oehdr.oehdr_delmetcod, oehdr.oehdr_delroute
FROM dbo.oehdr oehdr
WHERE (oehdr.oehdr_ordnum=?) OR (oehdr.oehdr_ordnum=?) OR (oehdr.oehdr_ordnum=?)

ik zie inderdaad dat er in de tabellen een extra spactie achter zit

1773941339081.png
Bericht automatisch samengevoegd:

heb nu de 3 groene cellen waar het ordernummer ingevuld word omgezet naar tekst en in de cellen een ' ervoor gezet dan werkt heb wel maar dan doet de automatische vernieuwing het niet omdat de celwaarde niet wijzigt volgens excel... aaargh haha. nu moet ik refresh marco gebruiken om de juiste data te krijgen. werkt ook maar niet zo mooi als ik graag zou willen

1773941932256.png

Laatst bewerkt:
Maak er dit eens van.
Deze zorgt nu voor het verwijderen van de voorloopspaties en spaties op het einde.
Code:
SELECT
  LTRIM(RTRIM(oehdr.oehdr_ordnum)) AS oehdr_ordnum,
  oehdr.oehdr_ponum,
  oehdr.oehdr_storecode,
  oehdr.oehdr_delinst,
  oehdr.oehdr_delmedesc,
  oehdr.oehdr_delmetcod,
  oehdr.oehdr_delroute
FROM dbo.oehdr oehdr
WHERE
  LTRIM(RTRIM(oehdr.oehdr_ordnum)) = ?