Verticale scrollbar in textbox

Bram65

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2023
Beste
Ik wil in mijn sheet een textbox plaatsen met daarin enkele regels met een andere kleur.
Dit lukt perfect, alleen is de tekst langer dan deze textbox hoog is en zou ik een verticale scrollbar willen gebruiken.
De lengte van deze tekst is niet standaard, wordt dus regelmatig aangepast.

Na lang zoeken heb ik besloten jullie hulp in te roepen.

gr Bram

Bijlagen

Waarom steeds opnieuw een Textbox aanmaken, die je na eenmalige aanmaak toch ook gewoon onzichtbaar kunt maken ?

Zonder schuifbalk:
Code:
Sub M_snb()
   With ActiveSheet.Shapes.AddTextbox(1, 92, 330, 120, Cells(1).CurrentRegion.Rows.Count * 14)
       .Name = "txtInfo3"
       With .TextFrame2.TextRange
          .Text = Join(Application.Transpose(Cells(1).CurrentRegion), vbLf)
          sn = Split(.Text, vbLf)
          n = 1
          For j = 0 To UBound(sn)
            If Left(sn(j), 1) = ">" Then .Characters(n, Len(sn(j))).Font.Fill.ForeColor.RGB = vbRed
            n = n + Len(sn(j)) + 1
          Next
        End With
    End With
End Sub

Laatst bewerkt:
Klopt en in mijn 'echte' werkmap wordt de textbox eenmalig aangemaakt maar wordt wel bij elke keer dat het sheet geactiveerd wordt, opnieuw van tekst voorzien omdat deze tekst inmiddels gewijzigd kan zijn.
In dit voorbeeld bestand heb ik het even zo gemaakt.
Overigens is het geen oplossing voor mijn vraag en hopelijk komt dat nu omdat ik inmiddels wel weet dat jij veel kennis van Excel-VBA heb, evenals sommige anderen.
Een dergelijke textbox kun je volgens mij niet in een userform plaatsen, nergens iets van kunnen vinden.
Ik zou dan een textbox kunnen aanmaken waarvan de hoogte groot genoeg is voor alle tekst en het kleinere userform een scrollbar geven. Maar dat schijnt niet te kunnen.

Overigens zie ik na het plaatsen van deze reactie de code pas.
Dit gaat in mijn geval niet werken, jouw voorbeeld maakt de textbox zo hoog dat alle tekst erin past.
Deze textbox wordt bovenin mijn sheet geplaatst, in dat sheet is dat bovenste stukje vergrendeld en dus is die textbox ook altijd zichtbaar. Het onderste gedeelte van jouw textbox is dus onzichtbaar zodra de hoogte te groot wordt.

Laatst bewerkt:
Die schuifbalk is overbodig.
Je kunt hetzelfde realiseren in een 'comment'.

Zo gauw je in het tekstgebied van het tekstvak gaat staan scroll je met de navigatietoets eenvoudig naar beneden.

Als ik dat doe dan staat alle tekst in die textbox maar ook eronder. Ik heb het voorbeeldbestandje wat aangepast en enkele regels vergrendeld.

Terug
Bovenaan Onderaan