Verticale strepen op het beeldscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ermelo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 feb 2012
Goedenavond!

Sinds vandaag heb ik verticale strepen op mijn beeldscherm. Heel hinderlijk zoals je wel kunt begrijpen. Op een lichte achtergrond zijn ze groenig van kleur, op een donkere achtergrond worden ze rood. Het zijn 5 banen van 7 streepjes, die het scherm precies in vijven hebben gedeeld. Ik zat te twijfelen in welk forum ik mijn probleem moest plaatsen, maar ik denk dat het met de videokaart (nVidia GeForce 9600GT) te maken heeft en dat dit dus de juiste plek is :) Bij een screenshot komen de lijnen namelijk niet naar voren, dus iets software-matigs valt af. Daarnaast doet het probleem zich niet voor in het menu van mijn LCD scherm, dus daar kan het ook niet aan liggen. Dan blijft alleen nog de videokaart over, toch?

Ik heb dat vermoeden des te meer omdat ik al langer problemen met deze computer heb. Tijdens het gamen (eigenlijk alleen maar SC2) krijg ik vaak een BSOD of sluit de game zomaar af. Het lijkt de laatste tijd steeds vaker voor te komen. Vandaag gebeurde het weer, dus ik denk, ik haal de kast even open en verwijder overtollig stof bij alle ventilatoren. Daarnaast een update van de drivers gedaan. Maar na het opnieuw opstarten verschenen de lijnen en zijn sindsdien niet meer weggegaan.

Na wat zoeken op het internet het een en ander gevonden, onder andere op dit forum. Het kan er inderdaad op duiden dat de videokaart kapot is, en volgens tweakers.net kan het zijn door een matige soldering dat bij deze serie GeForce kaarten is gebruikt door nVidia. Andere mogelijkheden zijn slechte bekoeling, beschadigd ram geheugen, beschadigde bekabeling, te laag wattage van de voeding en zo nog wat dingen.

Nu zijn mijn vragen, wat denken jullie, is mijn videokaart kapot? Zo niet, waar ligt het dan aan? Zo ja, welke kaart bevelen jullie mij aan om (nieuw) te kopen?

Alvast bedankt voor je hulp!

PS. sinds het probleem draait een van de fans in mijn kast overuren. Normaal gesproken maakt ie alleen een hard geluid bij het opstarten, om daarna bijna stil te vallen. Kan dit een oorzaak of gevolg van het probleem zijn?

Hieronder de andere specificaties van mijn computer:

Windows 7 32-bit (destijds ge-upgrade van Vista)
3GB RAM
Intel Core 2 Duo E7400 @ 2,80 GHz & 2,79 GHz
nVidia GeForce 9600GT (volgens apparaatbeheer inmiddels ook een "code 43")

Hoi,
Welkom op Helpmij ;)
Je zou de kast eens kunnen openmaken, kun je meteen zien welke fan kuren vertoont.
Maar een beeld met gekleurde strepen duidt meestal idd op een videokaart die stuk is.

Laatst bewerkt:
Hey Mik, dank je wel voor het welkom en je antwoord.

Welke grafische kaart zou een goede vervanger kunnen zijn?

Daar heb ik nu weer geen verstand van. :o
Maar anderen hier wel hoor! :D
Die komen vast nog wel langs.

Haha, in ieder geval bedankt ;)

Het duurt alleen een beetje lang en daar kan ik niet op wachten. Dus ik heb gisteren een nieuwe videokaart aangeschaft en deze zowel hardware- als softwarematig geïnstalleerd.

Het probleem met de strepen is nu gelukkig verholpen!

Ik ben overigens "overgestapt" van een nVidia kaart naar eentje van AMD (oud-Ati). Ben benieuwd! Hij is alvast lekker stil... :)

Mooi dat het gelukt is en succes verder! :thumb:
(klik even op "zet status opgelost" in de donkerblauwe werkbalk, direct boven de beginposting v.d. site).

Done!

Ik hoop dat iemand die dit later naleest er nog iets aan heeft.

Mijn advies, koop een nieuwe videokaart! :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan