Verticale strepen op laptopscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

webscholier

Gebruiker
Lid geworden
13 apr 2012
Beste leden,

Sinds kort heb ik last van verticale strepen op mijn laptopscherm. Dit heeft volgens mij te maken met een (deels) defecte videokaart, maar had ook al gelezen dat deze eventueel defect kon zijn.

Ik ben in het bezit van deze laptop (http://reviews.cnet.com/laptops/acer...g=mncol;subnav) waar zowel inwendig als uitwendig nog niets is aan veranderd.

Zou het mogelijk zijn om dit op te lossen door iets te installeren? Of moet men mijn laptop openschroeven om er misschien een nieuwe videokaart in te steken? Wat zouden eventuele kosten daar van zijn.

Jullie vragen je misschien af: Waarom koopt hij geen nieuwe laptop? Antwoord: Deze heb ik al, maar die is voor schoolgebruik, deze is gewoon plezant om op te werken, met het volle 20.1 inch scherm.

Dit is echt een erg vervelend probleem omdat ik aan webdesign en fotobewerking doe op deze laptop (photoshop & fireworks).

Zie graag jullie mening hierover.

Foto's:
- http://afbeelding.im/RzhZk
- http://afbeelding.im/7ELj
- http://afbeelding.im/yp1Cc4

Hallo webscholier. Dit zou een van de problemen kunnen zijn, kan ook wat anders aan de hand zijn.
Wanneer zie je die strepen? Als het meteen al begint op het moment dat de laptop wordt gestart (je ziet dan even het BIOS-scherm), dan is het de hardware. Nee, niet het beeldscherm zelf, maar – waarschijnlijk – de grafische chip. Als het pas begint op het moment dat het besturingssysteem actief wordt, dan kan het zomaar de videodriver zijn. Start eens op in de 'Veilige Modus', want dan weet je het zeker. Wat gebeurt er als je een beetje met de klep – met daarin het beeldscherm – van de laptop beweegt. Als er dan iets verandert, dan is het de platte kabel die het moederbord met het beeldscherm verbindt. Verschijnen de strepen misschien na een tijdje met de laptop te hebben gewerkt? Dan is het oververhitting.

Wanneer zie je die strepen?

Ik zie de strepen continue, vanaf het opstarten tot de pc immers is opgestart en het gebruik ervan, m.a.w. continue.

Het beeldscherm kan het zelf niet zijn, want bij sommige foto's zijn er stukjes waar de strepen een stukje ( 1dm²) weg zijn, maar bij verslepen komen dezen dan terug.

Zal hem straks eens in veilige modus opstarten en kijken wat hij doet. De platte kabel naar het beeldscherm is het in ieder geval niet, de strepen blijven hetzelfde.

Is er volgens u de mogelijkheid om een nieuwe videokaart te installeren? Zoja, welke zou hier het beste bij passen, want de oorspronkelijk biedt men niet meer aan (al op gekeken). Wat zou de geschatte kostprijs zijn van de videokaart en het installeren hiervan.

In ieder geval, hartelijk bedankt voor uw moeite.

Ik heb de laptop nu in veilige modus opgestart met netwerkmogelijkheden, maar heb het nog altijd. Nu kom ik erbij dat ik oo vergeten vertellen ben dat de pc zijn schermresolutie niet aan te passen is, en ik dus op een uitgerokken scherm kijk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo

Dit heeft alle symptomen van een veel te warm geworden g.p.u./chipset van de laptop.

Losgekomen (gedeeltelijk) van het motherboard door extreme hitte.

Deze op regelmatige basis eens stofvrij maken , had dit kunnnen voorkomen. ( kost nog geen 5 min. van uw tijd)

Hoe staat hier uitgelegd # 19 :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Uw link met het model van laptop werkt niet.

Ik vermoed dat het een acer aspire 5720 7720 o.i.d. zal zijn.

De enige betaalbare oplossing is de g.p.u./chipset van deze laptop een "reflow te laten geven.

Indien dit deftig is uitgevoerd , en je dan achteraf deze laptop wel zuiver houdt , is deze herstelling zo goed als definitief.

Zo robuust als nieuw , kan uiteraard niet.

Een "reflow" kan maar 1 maal deftig worden uitgevoerd.

Zoek dus iemand die de nodige ervaring hiermee heeft.

Blijf zeker niet verder werken met de laptop in deze staat , het benadeelt een eventuele robuuste/stabiele herstelling.

Veel werk is het niet , indien dit een van de door mij vermelde modellen mocht betreffen.

Een "reball" is deze laptop economisch niet meer waard.

Peter

Laatst bewerkt:
Hallo

Blij dat er een merk/typenr wordt vermeld.

Weet graag over wat we hier praten.

Symptomen blijven echter hetzelfde , alsook uiteraard de oorzaak van het defekt.

Hopelijk voor u heb ik het verkeerd , en kan de "kenner" het oplossen d.m.v. een of andere setting in de b.i.o.s.

Peter

Ik zal hem eerst eens openhalen en uitkuisen, daarna zal ik de kenner eens terug contacteren.

Ik denk toch inderdaad dat de conclusie oververhitting is.

Moest ik de videokaart dan extra kunnen afkoelen zal dit volgens jullie beter zijn? Of is deze al permanent defect.

Ik heb zojuist een filmpje gevonden om de videokaart te vervangen, moest ik de juiste videokaart terug kunnen vinden, zou dit dan in orde kunnen zijn?

http://www.youtube.com/watch?v=bWy_lfNoRSw

(Ook het stof verwijderen, want de laptop is maar liefst 7 jaar oud)

Alvast bedankt.

Merk: Acer
Model: Aspire 9800

De videokaart GeForce Go 7600 kan je volgens mij nergens meer kopen (nieuw), is er eventueel een alternatief.

Laatst bewerkt:
Ja natuurlijk kan dat wel, maar je moet er wel wat vanaf weten. Het is een afweging natuurlijk, je kunt het ook laten doen. Nu snap ik ook waarom je die storingen hebt gekregen en waarom ik vroeg hoe oud dat laptopke was. Inderdaad. Toch moet je eens overwegen of dat het allemaal waard is. 7 jaar oud en natuurlijk de volgende maand gaat er weer wat anders kapot of zo. Ik zou in ieder geval een andere keus maken, maar je moet dat helemaal zelf weten. Het is jou beslissing. In ieder geval wens ik je toch succes bij het nemen van een keus.:d Groet Manamana ;)

bedankt, ik zal het eens allemaal overwegen...

Op een ander forum zei men dat de 'black light converter' het aan het begeven kon zijn. Hoe staan jullie hier tegenover?

Alvast bedankt.

Laatst bewerkt:
Hallo

:confused:

Snap niet echt hoe men met al deze foutsymptomen tot de conclusie kan komen dat de "backlightinvertor" defekt zou zijn.

Peter

Je kun zeker aannemen van alles wat gezegd is door de helpers, dat je echt een probleem hebt en dat je actie moet ondernemen, want anders blijf je toch in een soort spiraal hangen.;)

ik heb hem zojuist uitgekuist, maar geen effect :(, volgens mij dus een permanent defecte kaart. Jammer :(

Moest ik een kaart vinden om opnieuw te installeren, zou ik dit zelf wel durven doen (zonder ervaring).

Aha, je moed zal beloond worden indien het je lukt. Oke probeer maar, nooit geschoten is altijd mis en je leert er een hele hoop van en het is nog leuk om te doen ook. :D

Heb het nu nog eens gedaan, maar nu de ventilator en al eruit. De gekoelde lucht is inderdaad veel kouder, er zat daar echt een hele hoop stof. Dit is een goede tip, ik zal dit ook eens doen bij de andere laptops thuis (4 overige) Zal eens vragen wat voor videokaart ik nog kan gebruiken... of kan dat op dit forum al?

Ja dat kan maar je moet als je dat nog wilt toch een andere videokaart halen of kopen, als dat nog de moeite loont voor deze oude baas. En ik weet zo ook niet welke er nu op de markt zijn en hoe duur etc etc. Ik zou gewoon een je laptop onder de arm nemen en eens naar een shop gaan en laat je adviseren.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan