• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

verticale zoekfunctie 2 waarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

jesper2019

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2019
Geachte lezer,

Zou iemand mij kunnen helpen met het maken van een formule waarbij er verticaal gezocht wordt op 2 waarden. Hierbij gaat het om het "product" en de "code". De waardes die gezocht moeten worden in het tabblad "database" zijn dus B en C van Blad 1.

Indien zowel het product als de code overeenkomen in de database dan dient het "aantal" onder C (tabblad database) automatisch ingevuld te worden in kolom D (blad 1).

Alvast bedankt voor de hulp.

Bijlagen

Formule zoeken op twee waarden

Kun je hier iets mee? Plaats deze formule op Blad1 cel D2 en trek door naar beneden...

=ALS($B2=database!$A2;ALS(Blad1!$C2=database!$B2;database!$C2;""))

Bedankt voor je reactie. Dit is nog niet helemaal wat ik bedoel. De database gaat gevuld worden met =/- 500 verschillende producten en codes. Wat ik eigenlijk nodig heb is een formule voor kolom D van blad 1, die de hele database doorzoekt naar dezelfde waardes.

Hierbij bedoel ik dus mee dat de ingevulde waardes in kolom B en C van Blad 1 niet op dezelfde plaats in de database hoeven te staan.

Het doel is namelijk om op blad 1 het product en de code in te vullen en dat Excel dan uiteindelijk de gehele database gaat doorzoeken om zodoende een "match" te vinden.

zet deze formule in D2:
Code:
=INDEX(database!$A$1:$C$9999;MAX(IF((database!$A$2:$A$9999=B2)*(database!$B$2:$B$9999=C2);ROW(database!$C$2:$C$9999);""));3)
dit is een matrix-formule. Die moet je dus bevestigen met Ctrl+Shift+Enter
Daarna kun je de formule naar beneden doortrekken.

Bijlagen

Nog een paar mogelijkheden in het bestandje.

Al lijkt mij een filter handiger.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan