• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vertikaal zoeken bij benadering

Status
Niet open voor verdere reacties.

Doohan

Gebruiker
Lid geworden
20 mrt 2012
Beste Helper,

Ik weet dat er al veel te vinden is op vertikaal zoek gebied op dit forum maar toch vind ik niet wat ik wil. Of ik begrijp het niet, wat het meest waarschijnlijk is.
Ik wil graag in cel C4 een getal invullen, in dit geval tussen de 1 en 300. Daardoor moet een zoek actie komen op blad data het resultaat wil ik graag op het blad invoer weergeven.

Nu komt het: Omdat de gebruiker het blad data niet ziet, wil ik graag een vorm van tolerantie en zullen er meerdere resultaten komen.
Dus als ik op invoer 153 invul zou ik graag het resultaten willen zien van 133 t/m 173. Het zou dus kunnen dat 153 niet bestaat maar alles + of - 20 toch laat zien.

principe bestandje is toegevoegd

Alvast vriendelijk dank,
Martin

Bijlagen

Gebruik als laatste argument van de VERT.ZOEKEN de waarde WAAR en zorg dat je opzoektabel oplopend is gesorteerd op de opzoekwaarde.

bedankt voor je reactie,

Ik heb het gevoel dat je de vraag niet goed heb gelezen.
groet Martin

Zie bijlage voor mogelijke oplossing.

Let op: betreft matrixfuncties, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.

Bijlagen

Dank je wel, het werkt perfect.

Ik snap alleen niet wat je bedoelt
betreft matrixfuncties, d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter na invoeren/wijzigen.
maar het lijntje kan gesloten worden.

nogmaals bedankt AlexCEL

Daarmee bedoel ik dat de gebruikte functies werken met een matrix, een bereik van cellen, i.p.v. een enkele cel als input. De uitkomst van een dergelijke functie is ook een reeks in tegenstelling tot een enkele waarde. Dit type functies moet je binnen excel na invoeren afsluiten met Control+Shift+Enter. Er komen dan {accolades} om de functie heen te staan ten teken dat je de functie als matrixfunctie hebt ingevoerd.

Meer informatie bijvoorbeeld hier: http://www.betterwin.nl/know-how/tutorials/excel-matrixformules-basis/.

@snb, moet TS wel een beetje gelijk geven. Met VERT.ZOEKEN krijg je toch niet alle overeenkomsten met de gezochte waarde plus of min 20?

Laatst bewerkt:
Ik ken de voornaam van @snb, maar dat is niet Harry. ;)

Excuus, haal mensen door elkaar of las even niet goed :o
Krijg je bij reageren via de telefoon wat ik normaal niet doe.
Gewijzigd.

Laatst bewerkt:
heren heren,

ik heb werkende formules.:thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan